Haal je Lamborghini van stal: stop storytelling in je boodschap

News
Henny van gerwen crop2.jpg

Goed advies van Johan Verest en Henny Van Gerwen - De Gouden Veer

Een open deur intrappen is nooit een goed idee, en al zeker niet in de eerste regel van je tekst. Maar toch, we wagen het erop: content is hot. Tik “content marketing” in op Google, en je krijgt 1,8 miljard hits. Dat zijn er meer dan Kim Kardashian, die blijft steken op amper een kwart miljard.

Maar het volstaat niet om een Lamborghini te hebben en dan rondjes te rijden in je achtertuin. Je moet de straat op met je prima content, en deze aantrekkelijk etaleren aan je doelgroep. Storytelling is de mooiste avenue waarop je kan cruisen met je boodschap. Met andere woorden: je verpakt je content in het cadeaupapier van een goed verhaal. Maar waarom is storytelling zo belangrijk voor je content?

Niemand wordt verliefd op een algoritme

We leven niet alleen in het tijdperk van Kim Kardashian, maar ook van kwantificeerbare modellen, big data en algoritmes. De klemtoon ligt heel sterk op technologie, waardoor de emotie naar het achterplan verschuift. En dat is nu net de sterkste lijm om je doelgroep aan je merk of bedrijf te plakken. Die emotie voeg je toe met een goed verhaal. Het resultaat is emotional bonding, de sterkste band die je met je klant kan smeden.

Gnarf knoef gnor knaf

Zo moet het ongeveer geklonken hebben toen de oerpapa aan zijn oerzoon vertelde hoe hij die reusachtige mammoet te grazen nam. Al sinds de prehistorie geven generaties informatie door via verhalen. Verhalen vertellen en beluisteren zit daardoor diep in onze genen geworteld. Wetenschappelijk onderzoek bewijst het zwart op wit: informatie die je via een verhaal doorgeeft, blijft langer plakken dan informatie die onaangekleed wordt aangeboden. Verweef je content in een passend verhaal, en je doelgroep onthoudt beter je boodschap.

Ook online biedt storytelling unieke kansen

De vergoogling van ons zoekgedrag gaat gepaard met een versimpeling van de boodschap. Zinnen en alinea’s worden zo kort als het rokje van... – je kan het wel raden, we gaan het niet nog een keer herhalen. Maar hoe korter het grasperk, hoe opvallender een bloemetje erbovenuit steekt. Storytelling biedt jou een uitgelezen kans om op te vallen in het schrale online landschap. Stem je title tag, URL en meta-omschrijving perfect af op het zoekgedrag op Google, maar kleed de rest van je boodschap aan met een leuk verhaal, laat je tekst swingen als de salsa en bingo: je haalt meer kliks dan een concurrent die net zo geoptimaliseerd werkt als jij. Waardoor jij hem voorblijft in Google.

Valt storytelling te leren?

Iedereen kan een verhaal vertellen dat zijn doelgroep boeit. Jawel, ook jij. Daarvoor moet je over twee horden springen: a) een goede story kunnen herkennen en b) een stevige brug slaan tussen je verhaal en je boodschap. Maar dat zijn technieken die iedereen onder de knie kan krijgen. Eens dat varkentje gewassen, boor je een goudmijn aan van boeiende teksten die echt beter werken, zowel offline als online. En wat ook mooi meegenomen is: niet alleen het lezen van je teksten wordt tien keer leuker, ook het schrijven ervan. Haal je Lamborghini dus van stal, open de poort en scheur weg uit je achtertuin, je doelgroep tegemoet.

Johan Verest en Henny Van Gerwen - Gastdocenten bij de Gouden Veer - http://www.goudenveer.be/masterclass

Henny Van Gerwen geeft opleiding bij UBA Academy:

Content Marketing Skills Content Marketing_ Academy content