Drie vragen aan Nicolas Lambert, Advertiser Personality 2010

nicolaslambertedited_0.png

"Technologie maakt het mogelijk om wonderen te verrichten en je moet er ook goed mee kunnen werken, maar dat betekent niet dat je je publiek niet hoeft te begrijpen en je niet op een creatieve manier op je publiek moet kunnen inspelen."

Identiteitsfiche APOY:

  • Nicolas Lambert
  • Advertiser Personality of the Year 2010
  • Toen Marketing Director bij Alken Maes
  • Nu directeur bij Fairtrade Belgium

Waarom werd u verkozen tot APOY?

Dat is een vraag voor de mensen die toen in de jury zaten... Ik veronderstel dat de jury onder de indruk was van de vernieuwende communicatie rond de herlancering van Maes. TBWA was het eerste agentschap dat overstapte van 'storytelling' naar 'storydoing'. Dat vertaalt zich in opvallende evenementen organiseren, influencers inschakelen die de boodschap en vooral de persoonlijkheid van het merk uitdragen. En uiteraard communicatie voeren rond de evenementen die je organiseert. Zo was er bijvoorbeeld onze befaamde 'Zet een bak voor je raam'-actie, waarbij we beloofden om een krat van eender welk merk in te ruilen voor een bak nieuwe Maes. Wel, ik kan je verzekeren: zo'n actie maakt de tongen los! Zulke campagnes zie je vandaag wel vaker, maar destijds was zoiets nog relatief nieuw.

Welke impact had uw verkiezing?

Er veranderde niet gek veel, al moet ik toegeven dat het wel deugd deed om erkenning te krijgen van conculega's. Het was ook belangrijk voor alle collega's bij Alken-Maes die enorm veel energie in de herlancering van onze merken hadden gepompt. Zij zagen met deze titel ook hun inspanningen beloond. De verkiezing heeft ons ook geholpen op het vlak van employer branding, meer bepaald marketinggewijs.

Welke goede raad hebt u voor junior marketeers?

Vergeet nooit de basis. Technologie maakt het mogelijk om wonderen te verrichten en je moet er ook goed mee kunnen werken, maar dat betekent niet dat je je publiek niet hoeft te begrijpen en je niet op een creatieve manier op je publiek moet kunnen inspelen. Door onze obsessie voor technologie vergeten we soms dat marketing bovenal interactie is met andere mensen. Ik ben ook van mening dat organisaties een ethische revolutie moeten bewerkstelligen, gebaseerd op de zoektocht naar zin en gedeelde waarden. En dat marketing de drijvende kracht moet zijn in die revolutie.

Ga snel naar de website www.apoy.be, nomineer voor 10 oktober uw favoriete kandidaat of kandidaten en licht kort toe waarom hij/zij eruit springt. Op basis van deze longlist bepaalt de jury wie de prestigieuze Advertiser Personality of the Year verdient.

Strategy & Branding 3 questions