De WFA bestudeert ‘Agency Rosters’

Insights
agency-relation-uba.jpg

Meer en meer merken doen beroep op meerdere bureaus voor het creëren en implementeren van hun plannen. Het overzicht van de bureaus waarmee een merk samenwerkt noemt men een ‘agency roster'. De WFA (World Federation of Advertisers) heeft dit model bestudeerd bij 50 multinationals.

WFA deed samen met The Observatory een wereldwijd onderzoek naar ‘Agency Rosters’ bij 50 multinationals. 

Het merendeel van de respondenten (81%) gebruikt een agency roster model waarbij de eigen marketing/communicatie afdeling de verschillende bureaus coördineert. Maar veel bedrijven gebruiken een mix van samenwerkingsmodellen, wat de complexiteit groter maakt. Gevraagd naar de evaluatie van hun samenwerkingsmodel geven merken een score van een schamele 5,7/10. Maar ook bureaus zijn niet tevreden en geven een 5,2/10.

Klanten en bureaus zijn het grotendeels eens over het relatieve belang van de verschillende aspecten van de samenwerking. Maar de perceptie tussen beide groepen is soms uiteenlopend.

  • Adverteerders vinden dat de bureaus nog een weg te gaan hebben om kwaliteit te leveren. De voornaamste punten die daarbij geciteerd worden zijn het meten van ROI over de kanalen heen, het verzekeren van het doorstromen van data, analyses en inzichten naar alle bureaus van het roster, en een goed gedeeld begrip van de volledige consumer journey.
  • Bureaus vragen van hun kant verbeteringen aan klantenzijde met vooral aandacht voor kwalitatievere briefings, betere interne samenwerking en voldoende expertise van het marketing team.

Gevraagd naar de evolutie van hun agency roster, komen er enkele interessante bevindingen naar boven:

  • adverteerders zien bureaus als business partners voor hun merk(en). Toch zegt 30% meer beroep te gaan doen op management consultants
  • adverteerders willen investeren in de goede samenwerking met bureaus, maar slechts een minderheid denkt aan een resultaatsgebonden remuneratie
  • adverteerders willen minder afhankelijk zijn van hun bureaus en meer directe relaties uitbouwen met media en uitgevers
  • er is een tendens om een aantal taken in-house te organiseren
  • adverteerders zijn het intern oneens over de evolutie van het aantal bureaus in hun roster: 60% wil het aantal reduceren, de rest wil beroep doen op meer specialisten

Het volledige onderzoek kan u hier downloaden.

UBA lanceert in september een nieuwe Expert Community rond Agency Management. Daarvoor deed UBA samen met PitchPoint een onderzoek over de relatie tussen bureau en adverteerder in België. Benieuwd naar de resultaten? Schrijf u dan hier in voor deze UBA Expert Community.

Documenten

Insight Agency Management