Drie vragen aan Saskia Schatteman, Advertiser Personality 2014

News
Saskia-Schatteman-APOY2014.jpg

"Consumer is boss – always be in touch with them first & foremost. Je kan je klanten niet goed genoeg kennen. En als je dat lukt, lukt je business."

Identiteitskaart APOY :

  • Saskia Schatteman
  • verkozen tot APOY in 2014
  • toen CMO Lead bij Microsoft
  • nu CEO bij  VAR

Waarom ben jij verkozen als APOY ?

Men zei me omdat ik Marketing inspiratie breng op zeer diverse plaatsen: van mijn job als CMO bij Microsoft en Coach in het ‘Skills 4 Africa’ programma van Microsoft, over de creativiteitsclub Flanders DC waar ik voorzitter was tot mijn rol in de raden van Bestuur van NMBS en JBC. Ook wel omdat ik ongewone marketing durf te doen, zoals een campagne voor ‘mobile working‘ die multimediaal ging, en vooral bekend werd met haar pop-up werkplekken in parken op dagen met mooi weer. De ‘Work in the Park’ events die zelfs het nieuws haalden. Tot slot, omdat ik ook graag jongeren inspireer, via gastcolleges op universiteiten als Vlerick, VUB en Universiteit Antwerpen.

Ik hou van mijn vak, en straal dat ook graag uit. Het is heerlijk daar met mensen over te praten, ideeën uit te wisselen en aanstekelijk te zijn.

Wat veranderde er voor jou na jouw verkiezing ?

Het was een hele eer, voelde aan als erkenning voor vele jaren werk ook vaak achter de schermen. Dat blijft bij. Mijn hele team kon ook mee genieten van deze erkenning. Dat was ook leuk in het bedrijf, voor de collega’s. De campagne om de volgende APOY te kiezen was ook heel grappig – met een toffe knipoog naar de opvolging van nieuwe Windows systemen.

En last but not least, heeft het me wellicht ook geholpen om gekozen te worden voor de job die ik nu met veel passie en plezier doe. Media & Advertising, samen op weg in de snel veranderende Marketing wereld.

Wat is jouw beste advies voor jonge marketers ?

Consumer is boss – always be in touch with them first & foremost. Je kan je klanten niet goed genoeg kennen. En als je dat lukt, lukt je business. Als je dat niet lukt, kan je veel proberen, maar riskeert de mosterd niet te pakken. Nieuwe technieken en oplossingen kunnen je helpen om steeds betere Marketing te doen, maar zullen alleen resultaat hebben als de basics goed zitten, maw een diepe consumer understanding, van waar je een authentieke relatie bouwt met je merk.

Ga snel naar de website www.apoy.be, nomineer voor 10 oktober uw favoriete kandidaat of kandidaten en licht kort toe waarom hij/zij eruit springt. Op basis van deze longlist bepaalt de jury wie de prestigieuze Advertiser Personality of the Year verdient.

Strategy & Branding