Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

"We kozen voor Big Data-oplossingen geconfigureerd volgens het concept 'Privacy by Design'"

Frederic-DANG.jpg

Frédéric Dang, Customer Database Manager bij Delhaize, legt in zijn antwoord op drie vragen uit hoe het gebruik van Big Data is afgestemd op de GDPR.

Hoe hebt u de naleving van het gebruik van Big Data met GDPR kunnen managen?

Digitalisering heeft de wind in de zeilen. Samen met de grote volumes data die onderling verbonden zijn, heeft ons dat ertoe aangezet de nieuwe GDPR-regelgeving helemaal bovenaan op ons prioriteitenlijstje te zetten. We vatten de koe bij de hoorns en kozen voor gepersonaliseerde Big Data-oplossingen, geconfigureerd volgens het concept 'Privacy by Design'. Die projecten werden van in het begin geleid met naleving van alle privacybeginselen en met de discussies rond data governance in het achterhoofd.

Welke procedures werden er ingevoerd?

De gebruikers van die Big Data-technologieën werden opgeleid in die cultuur van gegevensbescherming, zodat ook zij zich op die duidelijke en welomlijnde procedures kunnen baseren om de gegevens van onze consumenten zo vertrouwelijk mogelijk te verwerken, als een goede huisvader. Onze website werd ook herschreven om onze bezoekers meer informatie te verschaffen over de manier waarop wij hun gegevens verzamelen, hoe we hun gegevens verwerken en waarom we dat doen.

Wat zijn nu de mogelijkheden voor de consument ?

Voor de consument betekent dat nog meer transparantie én meer controle over de gegevens die hij wil delen met Delhaize. We bieden onze klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om zich te verzetten tegen de verwerking van hun gegevens voor gepersonaliseerde marketing, of om zich in volledige anonimiteit te hullen. De klant blijft met andere woorden volle eigenaar van zijn gegevens maar geeft ons wel de toestemming om die in een duidelijk afgebakende context te gebruiken om hem een waaier aan gepersonaliseerde diensten aan te bieden. De privacy van onze consumenten is een van de topprioriteiten van Delhaize. Want alleen door een kwaliteitsservice te bieden, op alle niveaus, kunnen we een vertrouwensrelatie met onze klanten onderhouden.

Voor eerstelijnsadvies over GDPR kan u terecht bij de UBA GDPR line

Marketing Technology Research, Data & ROI 3 questions