“Fake news zal de journalistiek redden”

Publication
Magnify.png

Net als vorig jaar staat Juan Señor (Innovation Media Consulting Group) op het podium van MAGnify. Deze magazinespecialist (en in z’n vrije tijd presentator van de Cannes Lions) zal focussen op vertrouwen, een element dat voor adverteerders steeds belangrijker wordt in hun mediakeuze.

Op MAGnify zal u het hebben over vertrouwen. Is dat het grootste voordeel van magazine media?

Absoluut. Fake news zal de journalistiek redden. Door de opkomst van fake news hechten mensen des te meer belang aan bronnen die ze kunnen vertrouwen. Fake news is tegenwoordig immers overal. Het is begonnen rond politiek nieuws, maar tegenwoordig bestaat het ook in fashion, beauty en noem maar op. Wanneer Gwyneth Paltrow op haar blog plaatst dat het gezond is je achterwerk te reinigen met koffie bijvoorbeeld…

De bullshit radar van jongeren is erg verfijnd. Consumenten zijn slimmer geworden. Ze beseffen dat ze heel wat info niet kunnen vertrouwen. Dat vertrouwen is essentieel. We gaan ervan uit wanneer we een relatie starten, wanneer we business doen… In de digitale tijden zijn we dat blijkbaar wat uit het oog verloren, maar je voelt dat we hier op een keerpunt zitten. Mensen zoeken meer dan ooit naar betrouwbare info.

Voor magazine media is het dus een goed moment om daarover te communiceren en om duidelijk te maken dat ze een uitstekend vehikel zijn voor advertenties, maar geen advertentievehikel zijn.

Wanneer je de lezer duidelijk maakt dat je voor kwaliteitsvolle content staat, zegt ‘wij zijn kwaliteit’, moet je daar natuurlijk ook geld voor durven aanrekenen.

Ook magazine media zijn natuurlijk digitaal aanwezig.

Dat klopt, maar voor mij is er een belangrijk onderscheid tussen de digitale platformen à la Facebook, die het moeten hebben van hun gigantisch bereik, en digitale magazines die hun eigen bereik halen en zich onderscheiden door hun eigenheid.

We moeten trouwens stoppen met het onderscheid te maken tussen online en niet-online. We moeten stoppen met binair te denken. We moeten verschillende content maken voor de verschillende platformen.

Zorgt online ervoor dat uitgevers print gaan heruitvinden?

Dat raad ik hen alvast aan. Er komt een schermmoeheid. Mensen zijn het beu om de hele dag naar een scherm te zitten staren. Met name in het weekend zijn magazines een mooie manier om daaraan te ontsnappen. Dat betekent dat je online en print heel complementair kan positioneren: online om elke dag met je doelgroep in contact te staan, en print voor ‘the big experience’, ‘the me-moment’.

We moeten stoppen met ervan uit te gaan dat het het ene tegen het andere is. Vergelijk het met de auto-industrie. Als je als autobouwer niet in elektrische wagens investeert, ben je een grote dommerik. Maar dat betekent natuurlijk niet dat benzinewagens de komende jaren zullen verdwijnen.

Naast vertrouwen is loyalty volgens mij de tweede grote troef van magazines. Bent u het daarmee eens?

Ik weet niet of mensen loyaal zijn. Ze hebben vooral gewoontes. Wanneer ze die dreigen te verliezen, moet je ze ‘herformatteren’. Opnieuw: het is daar nu een goed moment voor. Net door te wijzen op de geloofwaardigheid. Kijk naar wat de New York Times gedaan heeft met zijn campagne onder de noemer ‘Reporting the story you trust’.

Wat mogen de deelnemers aan MAGnify verder nog verwachten?

Vorig jaar heb ik uitgevers aangemaand om een digitaal betaalsysteem in te voeren. Bij de start van mijn presentatie dit jaar zal ik dan ook vragen wie dat intussen gedaan heeft. Indien minder dan 5% van de zaal zijn hand opsteekt, zal ik verplicht zijn de zaal te verlaten… 

MAGnify vindt plaats op 4 oktober. Schrijf u nu in.

Paid Media Press Content Marketing_