Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Amazon, nummer 3 bij de Best Global Brands van Interbrand

Publication Survey Research, Data & ROI Strategy & Branding
brands.jpg

De Best Global Brands 2018 van Interbrand worden nog steeds overheerst door Apple (+16%) en Google (+10%). Dat is het zesde jaar op rij, met respectieve merkwaarden van 214,48 miljard dollar en 155,50 miljard dollar. De verrassing komt van groeikampioen Amazon (+56%) dat op de derde plaats staat met een merkwaarde van meer dan 100 miljard dollar.

Daarna volgen Microsoft (92 miljard, +16%), Coca-Cola (66 miljard, -5%), Samsung (59 miljard, +6%), Toyota (53 miljard, +6%), Mercedes-Benz (48 miljard, +2%), Facebook (45 miljard, -6%) en McDonald’s (43 miljard, +5%) dat zijn grote comeback maakt in de top tien.
 
Naast Amazon is er ook sterke groei voor Netflix (+45%), Gucci (+30 %), Salesforce (+23 %) en Louis Vuitton (+23 %).
 
Meer dan de helft van de krachtigste merken komen uit vijf sectoren: auto (16), technologie (13), financiën (12), luxe (9) en fmcg (9). De luxe-industrie groeit sterk (+42 %), voor retail (+36%), elektronica (+20 %), sportartikelen (+13 %) en financiële diensten (+10 %).
 
De totale waarde van de 100 eerste merken samen is gestegen met 7,7% in een jaar tijd.
 
Ter herinnering, de evaluatiemethodologie van Interbrand (ISO 10668 gecertificeerd, wat betekent dat ze beantwoordt aan de vereisten inzake monetaire evaluatie van de merken) hanteert de volgende criteria: de financiële prestaties van de producten of diensten van het merk, de rol van het merk in de aankoopbeslissingen, de concurrentiekracht en de bindingskracht of merktrouw.
 
Meer details hier.

Publication Survey Research, Data & ROI Strategy & Branding