Amazon, nummer 3 bij de Best Global Brands van Interbrand

Publication Survey
brands.jpg

De Best Global Brands 2018 van Interbrand worden nog steeds overheerst door Apple (+16%) en Google (+10%). Dat is het zesde jaar op rij, met respectieve merkwaarden van 214,48 miljard dollar en 155,50 miljard dollar. De verrassing komt van groeikampioen Amazon (+56%) dat op de derde plaats staat met een merkwaarde van meer dan 100 miljard dollar.

Daarna volgen Microsoft (92 miljard, +16%), Coca-Cola (66 miljard, -5%), Samsung (59 miljard, +6%), Toyota (53 miljard, +6%), Mercedes-Benz (48 miljard, +2%), Facebook (45 miljard, -6%) en McDonald’s (43 miljard, +5%) dat zijn grote comeback maakt in de top tien.
 
Naast Amazon is er ook sterke groei voor Netflix (+45%), Gucci (+30 %), Salesforce (+23 %) en Louis Vuitton (+23 %).
 
Meer dan de helft van de krachtigste merken komen uit vijf sectoren: auto (16), technologie (13), financiën (12), luxe (9) en fmcg (9). De luxe-industrie groeit sterk (+42 %), voor retail (+36%), elektronica (+20 %), sportartikelen (+13 %) en financiële diensten (+10 %).
 
De totale waarde van de 100 eerste merken samen is gestegen met 7,7% in een jaar tijd.
 
Ter herinnering, de evaluatiemethodologie van Interbrand (ISO 10668 gecertificeerd, wat betekent dat ze beantwoordt aan de vereisten inzake monetaire evaluatie van de merken) hanteert de volgende criteria: de financiële prestaties van de producten of diensten van het merk, de rol van het merk in de aankoopbeslissingen, de concurrentiekracht en de bindingskracht of merktrouw.
 
Meer details hier.

Research, Data & ROI Strategy & Branding Branding