Interview met Eric Spapens, Worldline, over elektronisch betalen

Eric-spapens.jpg

Het aantal elektronische betalingen in België blijft gestaag stijgen. Eric Spapens, Director Marketing Worldline Merchant Services, geeft antwoord op drie gerichte vragen.

Wat zijn de belangrijkste recente evoluties in elektronisch betalen?

Betaaltransacties worden steeds meer onzichtbaar. De consument vraagt in een wereld waar het digitale en het fysieke samensmelten een vlotte conversie en naadloze betaalervaring. Sociale netwerken, chatbots en stemtechnologieën - zoals Siri van Apple - zijn nieuwe spelers die via hun platformen consumenten producten of diensten laten aankopen. In 2016 deed 31% van de WeChat-gebruikers dat al. Tegen 2020 zullen drie op de tien zoekopdrachten via stemtechnologieën worden ingegeven, en zullen 80% van alle merken chatbots inzetten om te converseren met consumenten.

Betalingen worden ook steeds vaker geïntegreerd in niet-bancaire betaaldiensten. De markt evolueert snel naar een open ecosysteem waar technologieverleners en andere spelers toegang krijgen tot bancaire transacties door de Payment Service Directive 2 (PSD2), een regelgeving die zorgt voor een verdere uniformering van het betalingsverkeer in de Europese Unie. Consumenten kunnen zo betaaltransacties uitvoeren vanuit de digitale omgeving van de online shop of app waarin ze zich bevinden. In deze open wereld zijn identiteit en authenticatie nog belangrijker dan voordien.

Verder zie ik ook een opmars van cryptomunten en tokens, zoals Bitcoin, gestuwd door disruptieve fintech-initiatieven. Iets wat Worldline met het oog op een cashless society alleen maar kan toejuichen. Daarom ondersteunden we in augustus 2018 BIT4YOU, het eerste Belgische uitwisselingsplatform voor crypto assets, in zijn ontwikkeling en lancering.

Welke belangrijke trends staan voor de deur?

Debet- en kredietkaarten hebben als eersten de fysieke en digitale wereld van betaaldiensten met elkaar verbonden. Hoewel ze op korte termijn niet zullen verdwijnen, zijn alternatieve betaalmethodes in opmars. Denk maar aan credit transfersdirect debit en Instant Payments, een revolutionaire betaalmethode waarbij een bedrag onmiddellijk wordt gecrediteerd, ongeacht het tijdstip of de banken tussen dewelke de transactie plaatsvindt. Die laatste is een belangrijke evolutie voor de markt van ‘onmiddellijke betalingen ter plaatse’, zogenaamde on the spot payments, en betalingen voor goederen met een hoge waarde, zoals auto’s of kunst. 

Bankkaarten worden – samen met smartphones – steeds vaker gebruikt om contactloos te betalen. Contactloos betalen staat in België nog in zijn kinderschoenen, maar consumenten zijn tuk op het gebruiksgemak en het tijdsgewin. Dat de meeste nieuwe uitgegeven bankkaarten door Bancontact in België contactloos betalen toelaten, stimuleert de cashless society.

Op middellange termijn zullen ook objecten gelinkt worden aan bankrekeningen. Zo zou via artificiële intelligentie (AI) een connected koelkast automatisch voeding kunnen bestellen wanneer de voorraad slinkt. En auto’s zullen op eigen houtje parkeertickets en toltoeslagen kunnen betalen, zonder interactie van de bestuurder. Worldline zorgt er via zijn 4.500 ingenieurs wereldwijd voor dat de veiligheid van die financiële data gegarandeerd blijft in een wereld waar alles met elkaar verbonden zal zijn.

Verder wordt ook verwacht dat het aantal mobiele betalingen tussen 2015 en 2019 wereldwijd stijgt met maar liefst 21,8%. Kaartuitgevers ontwikkelen dan ook volop nieuwe diensten zoals instant card payments, digital wallets en betalingen via IoT-technologie. In het voorjaar van 2018 toonde Worldline nog aan dat het Internet of Things (IoT) en de betaalwereld vlekkeloos kunnen samenwerken. We stelden een koffiemachine van Siemens voor die gecontroleerd wordt door onze POS-terminal Valina. Consumenten kunnen een koffie bestellen door een QR-code te scannen via Facebook Messenger. 

Heeft cash nog een toekomst?

We evolueren naar een cashless society. In West-Europa worden nog maar 2 op 3 (66%) diensten en goederen cash betaald, in Noord-Amerika betaalt de consument nu al vaker elektronisch (52%) dan met briefjes en munten (48%). Wereldwijd leiden naast België ook Zweden – waar nu al 81% van alle betalingen elektronisch gebeuren – en Zuid-Korea, dat een coinless society tegen 2020 voor ogen heeft, de dans. In ons land zit elektronisch betalen voor kleine bedragen al jaren in de lift, deels doordat je voor bedragen onder de €25 geen pincode moet intikken. Liefst 27% van alle elektronisch vergoede rekeningen zijn voor bedragen onder de €10, 11% voor rekeningen van minder dan €5.

Elektronisch betalen vergroot het gebruiksgemak voor consumenten en overheden kunnen er flink mee besparen. Onderzoek toont aan dat landen tot 1,5% van hun GDP spenderen aan het printen en verdelen van cash geld. Verder kunnen retailers en banken jaarlijks ook miljarden besparen door niet langer cash transacties manueel te verwerken – time is money. Tenslotte zijn elektronische betaaltechnologieën voor handelaren en consumenten veiliger en verifieerbaarder dan cash. Als Europese marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten, stimuleert Worldline ten volle de shift naar die cashless society. We bieden handelaars een waaier aan elektronische betaaldiensten aan, zodat zij innovatieve oplossingen voor de eindgebruiker kunnen leveren.

Omnichannel & Sales 3 questions