Meer en meer Amerikaanse adverteerders hebben een in-house agency

Survey
inside agency.jpg

Volgens een studie van de Association of National Advertisers (ANA) die in augustus gevoerd werd, is het aantal in-house bureaus bij zijn leden substantieel gestegen de afgelopen vijf jaar.

78% van de ondervraagde adverteerders geeft aan dat ze momenteel op een of andere manier een intern bureau hebben, ten opzichte van 58% in 2013 en 42% in 2008. 44% van de ondervraagden bevestigde dat het interne bureau de afgelopen vijf jaar is gelanceerd.

Dit gezegd zijnde, de ANA preciseert niet echt wat de term 'in-house' betekent: is het een eigen constructie of een ecosysteem van externe partners die intern bij de adverteerder zijn gegroepeerd? 

Wat er ook van zij, 90% van de ondervraagde adverteerders verklaart dat de taken die ze toevertrouwen aan hun in-house agency verhoogd zijn de afgelopen vijf jaar. Die taken gaan van strategische en creatieve diensten, zowel offline als online, tot aankoop van media en planning, social, programmatic, influencer marketing en content. Met andere woorden, een beetje van alles.

Volgens de ANA is de tijd dat adverteerders de in-house agencies alleen maar promotionele acties of corporate video's gaven, al even voorbij. “Traditionele bureaus worden nu uitgedaagd door hun eigen klanten, die hen tegelijkertijd aanmoedigen om meer en meer gedifferentieerde diensten met toegevoegde waarde te bieden”, aldus Bob Liodice, CEO van de ANA. Ongeveer 80% van de adverteerders geeft trouwens aan zeer tevreden te zijn met hun interne structuren. 

De studie wijst op drie belangrijke redenen voor deze internalisering van diensten, die de komende jaren nog verder zou toenemen: kosten, betere kennis van merken/producten en de bedrijfscultuur, en eengrotere snelheid/wendbaarheid bij het uitvoeren van taken.

Tot slot geven we mee dat 90% van de ondervraagde adverteerders aangeeft nog met externe partners te werken.

Documenten

Agency Management Research, Data & ROI Advertising