Opinie: Greenwashing is dood

Green-washing-V2.jpg

"Dankzij nieuwe inzichten in wetenschap en technologie worden innovatieve merken in staat gesteld om een nieuwe generatie producten te ontwikkelen". Een opinie van Philippe Warzee, PUB

Greenwashing is dood. Wie daarmee nog tracht uit te pakken, loopt ooit regelrecht tegen een muur aan. In 2014 al noteerde Nielsen in een internationale studie dat 55% van de toenmalige surfers verklaarden klaar te staan voor producten en diensten van bedrijven die bezorgd zijn over hun sociale impact en over de gevolgen voor het milieu, en om daar meer voor te betalen. We zijn intussen in 2018. En waar staan we? Iedereen moet zich die vraag stellen. En er zijn nog andere vragen! Zijn we zelf een voorbeeld? Hoe kunnen we dat worden? Hoe slagen we in een duurzame transformatie? Welke zijn de voorbeelden die we kunnen volgen? Wat brengt dat op, duurzaam zijn? Hoe moet je daarover communiceren?

De 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties staan voor een economisch ontwikkelingsmodel voor overheidsinstellingen én voor bedrijven. Ze dienen als leidraad voor een wereld waarin interne en externe hefbomen tot economische groei in evenwicht zijn met diversiteit en met het welzijn van medewerkers, het respect voor de natuur rondom ons, de manier waarop we producten en consumeren en, in het algemeen de manier waarin we onze maatschappelijke rol spelen. Die ambities op het vlak van duurzaamheid zijn met andere woorden de vertaling van het containerbegrip ‘duurzame ontwikkeling’.

En wat zijn dan concrete richtlijnen voor een duurzame communicatie? Stefaan Vandist, trend & innovation consultant, wijst in dit verband naar post-authenticiteit. 'Authenticiteit is de afgelopen 20 jaar een belangrijk begrip geweest op iedere marketingafdeling en tijdens heel wat briefings,' stelt hij vast. Dankzij nieuwe inzichten in wetenschap en technologie worden innovatieve merken in staat gesteld om een nieuwe generatie producten te ontwikkelen met een enorme voorsprong op het vlak van prijs, gebruiksgemak, gezondheid en duurzaamheid. Samengevat: de wereld verandert en we moeten zelf het voortouw nemen, en niet langer aan de zijlijn blijven staan. Daarom wil « Orbit by PUB  » duurzaamheid in het centrum van de communicatie zetten. Met best practices en getuigenissen die inspireren. Of dacht u dat de wereld van de marketing, de communicatie en de media kan ontsnappen aan wat wellicht dé trend van de 21e eeuw wordt?

UBA nodigt u uit om een last minute ticket te reserveren aan €280€.  

Afspraak op 25 oktober vanaf 15 uur om met onze sprekers in dialoog te gaan.

De opinies in deze bijdrage zijn eigen aan de auteur en vertegenwoordigen niet noodzakelijk de opinie van UBA.

Strategy & Branding Opinion