Econopolis wijst op de bedreigingen voor de Vlaamse audiovisuele sector

News Survey
econopolis.jpg

Volgens onderzoek van het instituut Econopolis dat mediaminister Gatz voorlegde aan de drie grote Vlaamse tv-zenders (VRT, Medialaan en SBS) en de drie distributeurs (Telenet, Proximus en Orange) vormen uitgesteld kijken, de toegenomen internationale concurrentie en de dalende reclame-inkomsten de leefbaarheid van de Vlaamse audiovisuele sector.

Net zoals Peter Quaghebeur deed na zijn aanstelling als CEO bij SBS, waarschuwde het instituut al voor deze trend bij de vorige editie van dit onderzoek, maar zet de evolutie nu nog scherper door.
 
Zo blijkt uit de cijfers dat 33% van alle programma’s tijdens de uurschijf 17-24u op de privézenders uitgesteld wordt bekeken door de doelgroep van de 18-54-jarigen. Tegen 2026 voorziet Econopolis dat dit cijfer zal oplopen tot 50%. Bij de totale bevolking kijkt 17,5% uitgesteld. Bovendien zijn twee derde van de meest uitgesteld bekeken programma’s Vlaamse producties.
 
Anderzijds zijn on demand streamingdiensten als Netflix aan een fulgurante opmars bezig. Volgens het onderzoek beschikt de Amerikaanse reus over 554.000 Vlaamse abonnees, een stijging van 40% (!) tegenover vorig jaar.
 
Beide evoluties hebben bijzonder verstrekkende gevolgen, stelt het instituut, onder andere voor de reclame-inkomsten van de zenders: bij 50% uitgesteld kijken dalen die volgens het instituut tot 18%, omdat uitgesteld kijkende consumenten de reclameblokken massaal doorspoelen. Daarmee komt de sector, die nochtans gekenmerkt wordt door hoge kwaliteit en een uniek volume, onder druk te staan. Ook verscherpt de concurrentie tussen commerciële en publiek spelers.
 
Mediaminister Gatz trekt dan ook (nogmaals) aan de alarmbel en stelde de betrokken spelers een aantal aanbevelingen voor. Zo roept hij onder andere op tot de gezamenlijke oprichting van een Vlaamse Netflix, een betalend platform met Vlaamse en buitenlandse content, een project waarnaar Medialaan eerder dit jaar al verwees bij de presentatie van zijn najaarsrooster. Dat moet volgens de minister binnen maximaal twee jaar een feit zijn, omdat het anders te laat zou komen. Anderzijds breekt Gatz een lans voor een ander reclamemodel, waarbij targeted advertising een grotere rol zou spelen en minstens een deel van de reclame niet zou kunnen worden doorgespoeld. De boodschap viel niet in dovemansoren en de betrokken spelers bevestigden al bereid te zijn stappen te ondernemen na initiatief van de minister.

Paid Media Research, Data & ROI Advertising Television & other screen