Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

CIM RAM: Radio2 en Qmusic bevestigen, StuBru opnieuw op drie

Survey
Enquete.jpg

Het CIM publiceerde zopas de resultaten van de CIM RAM studie voor de periode juli tot oktober 2018, gebaseerd op 7897 interviews.

Net zoals bij de vorige golf wijst de voorzitster van de Technische Radiocommissie, Stéphanie Piret, op de methodologische veranderingen (rekruteringswijze en publicatiefrequentie)  en belooft verbeteringen alsook aanpassingen om (nog) beter aan de doelstellingen van de markt te beantwoorden. Ook net als bij de vorige golf geven bepaalde spelers op de markt uitingen aan hun reserves, meer bepaald wat de zwakke representativiteit in Brussel betreft. “Ondanks bijsturende ingrepen van het CIM beschouwt de RTBF die nog als onvoldoende en niet gestabiliseerd om het efficiënst mogelijke beeld van het bereik weer te geven”, aldus een communiqué van de Franstalige openbare omroep.
 
Wat de cijfers betreft, blijven de marktaandelen aan Nederlandstalige zijde de verhoudingen behoorlijk stabiel. Radio 2 is nog steeds de populairste radio in Vlaanderen, met een marktaandeel van 30,08% (ipv 30,76% bij de vorige golf). Q-Music behoudt zijn tweede plaats met een marktaandeel van 12,45 % (ipv 12,46%). Bij de doelgroep 18-54 is Qmusic zelfs de grootste radiozender. An Caers, directeur radio Medialaan: “Naast wat we on air doen bij Qmusic zoals de Top 500 van de Zeroes volgende week, blijven we volop investeren in digitale initiatieven zoals onze dagelijkse online live quiz Qwistet die onlangs de kaap van 10.000 simultane deelnemers rondde.”
 
Op drie vinden we StuBru met een marktaandeel van 10,60% (ipv 10,22) dat hiermee de VRT-jongerenzender MNM uit de top drie stoot. Laatstgenoemde ziet zijn marktaandeel gevoelig dalen van 10,43 naar 8,84%. Joe staat dus op vier met marktaandeel van 8,25% (ipv 8,59). Radio 1 registreert een marktaandeel van 7,81% (ipv 7,74). Nostalgie gaat mooi vooruit en haalt een marktaandeel van 7,25% (ipv 6,80), terwijl Klara ongeveer status-quo blijft met 2,43 % (ipv 2,68).
 
Als we kijken naar de absolute luisteraantallen, blijft de volgorde ongewijzigd, hoewel er toch wel wat stijgingen en dalingen zijn. Radio 2 bereikt 1.324.130 Vlamingen op een gemiddelde dag. (+1,56%). Qmusic is nummer twee met 835.690 luisteraars (+1,60%). Nummer drie MNM wordt beluisterd door 677.980 luisteraars (-4,12%), gevolgd door Radio1 dat zijn aantal luisteraars versterkt met 4,15% tot 642.520. Ook StuBru gaat vooruit met 2,79%, tot 607.950 luisteraars. VRT-radiomanager Els Van de Sijpe: “In een markt die door de digitalisering steeds meer spelers kent, zetten de VRT-radiomerken mooie resultaten neer en blijven dagelijks meer dan drie miljoen luisteraars afstemmen op ons aanbod.”
 
Joe blijft stabiel met 527.170 luisteraars (+0,53%). Nostalgie boekt alweer een groei van 1,29% tot 496.300 luisteraars. “We zijn uiteraard blij met deze resultaten”, aldus Tom Klerckx, directeur Nostalgie Vlaanderen. “We bouwen met succes aan het merk dat Nostalgie is, onder andere door trouwe luisteraars te maken van occasionele luisteraars. Dat vertaalt zich in recordcijfers inzake dagbereik.” Klara blijft met zijn 175.870 luisteraars op een gemiddelde dag ongeveer stabiel.
 
Aan Franstalige zijde bevestigt Nostalgie zijn plaats als nummer een in marktaandeel op de doelgroep 12+: de zender ziet weliswaar zijn daily reach dalen met 2,16% tot 548.280 luisteraars op een gemiddelde dag, maar verhoogt zijn luisterduur van 156 minuten naar 161- enkel Classic 21 doet het met 173’ beter wat dat betreft.

Op de tweede plaats inzake marktaandeel vinden we Bel RTL, met een marktaandeel dat daalt van 14,5% naar 13,86% en een daily reach van 537.330 auditeurs (vs 559.870 bij de vorige golf). VivaCité bezet met 12,66% de derde plaats inzake marktaandeel, maar heeft ondanks een daling van 3% wel de grootste daily reach aan Franstalige zijde (561.160 luisteraars).
 
Contact van zijn kant staat op vier inzake marktaandeel (12,35%) en ziet zijn dagelijks bereik licht stijgen met 0,85% tot 508.450 luisteraars.
 
Daarna volgen Classic 21 (een marktaandeel van 11,25% en 377.570 luisteraars) en La Première (marktaandeel: 7,16) dat aldus NRJ inhaalt (5,76%). Laatstgenoemde haalt met 341.150 luisteraars (-7%) echter wel nog steeds een hoger dagelijks bereik dan de openbare omroep (311.090 luisteraars).

Paid Media Research, Data & ROI