Hoe datatechnologie, mediaplannen en creativiteit combineren?

News
Data-techno.jpg

Op de Expert Community Paid Media mochten we Kantar en Social.Lab verwelkomen. Zij lieten hun licht schijnen op het belang van datagebruik, en dat op verschillende niveaus.

Data: belang en doeltreffend gebruik

Isabelle Mérillou en Mauro Fusco (Kantar) willen dat adverteerders hun manier van communicatieplannen bedenken in vraag stellen. Data worden hoe langer hoe belangrijker: 90% van de wereldwijde data werd de laatste twee jaar geproduceerd. Volgens onze gastsprekers kunnen ondernemingen die data in hun communicatiestrategieën integreren. Dat is wat we noemen een holistische visie op de media-efficiëntie.

  • Waarom? Om de consument beter te begrijpen en onze mediaplannen doeltreffender te maken.
  • Hoe? Door de juiste mensen en tools in te zetten.
  • Strategie? Alle schakels uit de besluitvormingsketen overtuigen van het belang van dit proces.
  • Proces? Proberen, meten, leren, met vallen en opstaan...

Vandaag is het niet meer nodig om de meerwaarde van een correct datagebruik te bewijzen. We moeten onze mouwen opstropen om nieuwe knowhow te ontwikkelen, als voedingsbodem voor onze bedrijven, vandaag en in de toekomst.

Data en creativiteit: een onmogelijk huwelijk?

De tweede vraag die we behandelden, betrof het gebruik van data in het creatieve proces. Zijn die twee polen met elkaar verzoenbaar? Moet creativiteit afgeschermd blijven van de technologische vooruitgang, zoals data? Ogilvy Social.Lab wil ons er juist van overtuigen dat data de voedingsbodem vormen voor het creatieve denken van de toekomst. Aan de hand van een hele resem voorbeelden maakten Gabriel Araujo en Arnaud Vanhemelryck ons de impact van het gebruik van data op het creatieproces duidelijk. Vandaag spelen data een onmiskenbare rol in de reclamewereld, of ze nu gebruikt worden in nieuwe communicatiekanalen, om verschillende creaties te beheren naargelang de doelgroep die u wil bereiken of om een reclameboodschap af te stemmen op het gedrag van de consument. Volgens onze sprekers zal die trend zich alleen maar doorzetten naarmate nieuwe technologieën, zoals AI, zich verder ontwikkelen. Hoe het datagebruik ook zal evolueren, één iets is zeker: de technologie zal nooit het creatieve idee vervangen. Want het is de Mens die bepaalt hoe een reclameboodschap binnenkomt, hoe die boodschap wordt begrepen en aangevoeld. Dat mogen we niet uit het oog verliezen wanneer we het hebben over de waarden van onze merken.

Expert community Paid Media Creativity