Trends in technologie in 2019

News
future.jpg

Wat zijn de techtrends in 2019 die relevant zijn voor merken en marketeers? UBA kijkt in zijn glazen bol en maakt 5 voorspellingen.

1. Gebruikers krijgen meer controle over hun data
Door de verschillende grote data-lekken in 2018 werden gebruikers ervan bewust dat hun gegevens op het internet te grabbel worden gegooid. Gebruikers pikken dit niet langer en willen terug baas zijn over eigen data. Regelgeving zoals GDPR sterkt hun hierbij. Daarnaast zijn er tal van technologische initiatieven om dit te ondersteunen. Het meest opvallende project is het ‘Solid’-platform van het MIT en Prof. Tim Berners-Lee, een van de grondleggers van het world wide web. Het project heeft tot doel “de manier waarop webapplicaties vandaag werken radicaal te veranderen” door de ontwikkeling van een ‘digitale kluis’ voor data die volledig onder controle van de gebruikers staan. De gebruiker kan dan zelf beslissen welke data hij met welke software wil delen.

2. Overheden leggen grote techbedrijven aan banden
Zowel in Europa als in de VS groeit het maatschappelijk en politiek besef dat de grote techbedrijven gereguleerd moeten worden. GDPR was een eerste poging die wat dit betreft zijn doel wat voorbijgeschoten is. Na het Cambridge Analytica-debacle en de aanhoudende heisa rond de Russische inmenging in de US verkiezingen en in de Brexit gaan er meer en meer stemmen op om de macht van dominante bedrijven zoals Google en Facebook aan banden te leggen. Zelfs Tim Cook, CEO Apple, zei hierover in een interview enkele maanden geleden: “Ik ben een groot voorstander van de vrije markt. Maar we moeten durven toegeven wanneer de vrije markt niet werkt. En het heeft hier niet gewerkt. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat er een zekere mate van regulering zal zijn…".

3. Spraaktechnologie breekt door
De immense mogelijkheden van spraaktechnologie werden in België al in de jaren 90 gehypet in het zogenaamde Flanders Language Valley. We hielden er een financiële kater aan over en tot hiertoe bleef de doorbraak uit. Daar komt nu verandering in. Siri, Alexa en Google Assistant geraken wereldwijd ingeburgerd. Domotica applicaties en gps-systemen hebben een taalcursus gevolgd en verstaan al beter Frans en Nederlands. Zelfs de nieuwe Telenet digicorders worden nu met de stem bediend. De vooruitgang in de stemherkennings-technologie transformeert de gebruikerservaring en brengt interactie met machines dichter bij menselijke interacties. Merken zullen in de toekomst meer en meer via spraaktechnologie met hun klanten communiceren.

4. De blockchain-belofte maakt zich (nog) niet waar
Blockchain werd het voorbije jaar aangeduid als dé disruptieve technologie waarvan de potentiële toepassingen eindeloos zijn. De financiële sector, de vastgoed sector, de retail sector zouden allen radicaal veranderen. Maar stilaan worden we realistischer en begrijpen we dat dat er nog een grote kloof bestaat tussen de belofte en de werkelijkheid van blockchain. Het strategisch concept blijft waardevol, maar de implementatie blijkt dikwijls problematisch. Gartner spreekt van een “piek van opgeschroefde verwachtingen” en een “dal van desillusie”. De enorme volatiliteit van de cryptovaluta, gebaseerd op blockchain, versterkt de terugval van het vertrouwen rond deze technologie.

5. Cyberaanvallen vormen een steeds groter risico
We verwachten dat in 2019 het aantal cyberaanvallen toenemen en dat ze gesofisticeerder worden. Cybercriminelen worden steeds effectiever door o.a. gebruik te maken van artificiële intelligentie. Het gaat dan om het uitbuiten van beveiligingslekken, het stelen van gegevens, het blokkeren van infrastructuur, het verspreiden van malware, enz… Cyberaanvallen kunnen kritieke infrastructuur zoals een elektriciteitscentrale platleggen. Cryptomining malware kent een drastische toename waardoor criminelen de computers van de gebruikers van geïnfecteerde websites misbruiken en heimelijk inzetten voor extra rekenkracht. Ook mobiele toestellen, waarvan de beveiliging dikwijls laag is, worden een geliefkoosd doelwit. SIM-roof, waarbij criminelen een smartphone ongemerkt kapen, vormt een groeiende bedreiging. Het is dan ook noodzakelijk dat zowel individuen als bedrijven als overheden hun beveiligingsprocedures aanscherpen.

Marketing Technology Strategy & Branding