CIM RAM: StuBru opnieuw beter in de vijfde golf

Survey
Radio.jpg

Het CIM publiceerde zopas de resultaten van de vijfde golf van zijn CIM RAM studie. Die betreft de periode van september tot december 2018.

Als we aan Nederlandstalige zijde kijken naar de marktaandelen, staat Radio 2 nog steeds ongenaakbaar op de eerste plaats, met 30,22% (versus 30,76%). Studio Brussel steekt in deze golf Qmusic voorbij: de VRT-zender haalt een marktaandeel van 11,84% (versus 10,6%), terwijl het Medialaan-station afklokt op 11,36% (ipv 12,45%). Op vier vinden we VRT-jongerenzender MNM met een marktaandeel van 9,58% (komende van 8,84%, opnieuw beter dan de vorige golf dus). Daarna volgt Joe dat stabiel blijft met een marktaandeel van 8,25% (versus 8,20%). Radio 1 doet bijna hetzelfde, met een marktaandeel van 7,64% (versus 7,81%). Nostalgie moet in de laatste golf van 2018 inleveren en haalt een marktaandeel van 5,95% (versus 7,25%). Klara tot slot blijft ongeveer status-quo met 2,78% (versus 2,43%).

Als we kijken naar de absolute luisteraantallen, ziet de rangschikking er enigszins anders uit. Op kop vinden we nog steeds Radio 2 dat 1.327.520 Vlamingen bereikt op een gemiddelde dag (+1%). De tweede plaats in daily reach is net als bij de vorige golf en ondanks een daling van 5% voor Qmusic met 793.530 luisteraars op een gemiddelde dag. An Caers, directeur radio bij Medialaan: “Als we kijken naar heel 2018 heeft Qmusic een mooi parcours neergezet. De cijfers over heel 2018 tonen aan dat Qmusic de meeste Vlamingen bereikte tussen 18 en 54 jaar: bijna 610.000 elke dag. Op de doelgroep 12+ bereikte Qmusic elke dag bijna 824.000 Vlamingen en haalde de radiozender een marktaandeel van 12,1%, wat het de tweede grootste zender maakt. Joe blikt terug op een mooi jaar met 8,6% marktaandeel bij 12+.”

MNM herovert zijn derde plaats en bereikt dagelijks 714.030 luisteraars (+6%). StuBru boekt de mooiste vooruitgang van deze golf en ziet zijn daily reach met 11% toenemen tot 671.580. De zender kan ook prat gaan op een luisterduur van 188 minuten. Radio 1 bereikt ongeveer hetzelfde aantal mensen als tijdens de vorige golf (641.990). Els Van de Sijpe, manager radio VRT: “Studio Brussel zet een sterk resultaat neer. En met de vernieuwde branding en programmatie is de zender klaar om op radio en op alle digitale platformen zijn voortrekkersrol te spelen als avontuurlijke muziekgids. MNM blijft met voorsprong dé jongerenzender van Vlaanderen, zij bereiken dagelijks ruim een kwart van de Vlaamse jongeren tussen 12 en 24 jaar. Klara mag bijzonder fier zijn op een najaar vol livemuziek, Iedereen klassiek en sterke reeksen zoals De zonnekoning en binnenkort De Bourgondiërs.”

Joe en Nostalgie zien tijdens deze golf hun dagelijks bereik dalen. Eerstgenoemde met 6% tot 492.470, laatstgenoemde met 14% tot 424.430. Directeur Tom Klerkx: “Nostalgie heeft een sterk jaar achter de rug, met piekmomenten qua bereik. Die goede basis nemen we mee naar 2019. Daarnaast staat NRJ, als nieuwe Vlaamse stadszender met een beperktere FM-dekking voor een grote uitdaging. We zijn amper vier maanden geleden gestart en drukken elke dag onze stempel met ons opvallend jonge, frisse en getalenteerde radioteam dat er staat sinds dag één. Het is nu uitkijken naar de indicaties tijdens volgende meetgolven en de impact van NRJ op de evolutie binnen het Vlaamse radiolandschap op langere termijn.”

Aan Franstalige zijde blijft Nostalgie voor de vierde keer op rij nummer een in marktaandeel: de zender behaalt 15,19%, voor Contact (14,27%), VivaCité (13,24%) en Bel RTL (13,16%). Daarna volgen Classic 21 (12%), La Première (7,1%), NRJ (5,1%), Fun (2,9%) en Pure (2,7%).

Voor het eerst in zijn geschiedenis is Nostalgie bij de cumul van de vijf CIM-golven over het hele jaar 2018 nummer een met een marktaandeel van 14,5%.
In vergelijking tot de vierde golf van 2018 blijft Nostalgie stabiel, Contact en VivaCité gaan licht vooruit, Bel RTL gaat iets achteruit door een lagere luisterduur.

In daily reach overheerst VivaCité met 583.910 luisteraars (+4%), voor Contact (566.970) dat 11% vooruitgaat, en Bel RTL (557.420, +4%). Nostalgie (542.310) gaat wat dat betreft licht achteruit.

Bij de RTBF blijft men zich distantiëren van de studie: “Significante schommelingen per publicatie en een duidelijke ondervertegenwoordiging van de luisteraars in Brussel hebben een impact op de opvolging van de radio’s die er sterk verankerd zijn.”

Paid Media Research, Data & ROI Data & ROI Radio CIM