Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

"Elektronisch betalen wordt toegankelijker en innovatiever"

Julie-Van-Buylaere-3.jpg

Julie Van Buylaere, Senior Manager bij PwC, legt uit wat de PSD2-betalingsrichtlijn inhoudt en wat de impact ervan op de consument is.

Wat is, in een notendop, PSD2 (Payment Services Directive)?

Deze nieuwe richtlijn zal een revolutie teweegbrengen in de wereld van de elektronische betalingen. De invoering van PSD2 zet niet alleen de markt open voor nieuwe spelers die onder toezicht gehouden moeten worden; ze brengt ook de komst van nieuwe betaalinitiatie- en rekeninginformatiediensten met zich mee.

Bovendien wil deze tweede richtlijn inspelen op de technologische ontwikkelingen, en producten en diensten op gelijke voet verstrekken.

PSD2 zet ook en vooral de deur wagenwijd open voor de vorming van een echte Europese betaalmarkt. SEPA (de eengemaakte Europese betaalruimte) biedt de mogelijkheid om een eurobetaling in de Europese Unie op dezelfde manier te verrichten als een binnenlandse betaling, maar volgens mij zal PSD2 de afstand tussen de Europese burger en alle betaaldienstverleners in Europa nog verkleinen.

Wat zijn de gevolgen van PSD2 voor de consument?

Dat hebben we ons bij PwC al heel veel afgevraagd, want bij de dienstverlening aan onze klanten – dat zijn financiële en betaalinstellingen – proberen we hen ook steeds te helpen om de ervaring en tevredenheid van de consument te verbeteren.

De impact van PSD2 op de consument zal enorm blijken. Op korte termijn wordt elektronisch betalen toegankelijker en innovatiever. De concurrentie op de markt wordt aangewakkerd door de komst van nieuwe betaaldienstverleners met nieuwe producten en diensten. Maar het zal nog een eind duren eer het nieuwe ecosysteem van elektronisch betalen zijn plaatsje op de markt heeft veroverd en de consumenten echt kunnen profiteren van alle voordelen die PSD2 met zich meebrengt.

We zien ook hoe een groot aantal nieuwe spelers die niet uit de betaalsector komen, van fintechbedrijven tot multinationals, plots hun dienstenaanbod willen vernieuwen of uitbreiden om er ook betaaldiensten aan toe te voegen.

Vooral de verleners van betaaldiensten zullen de impact voelen: zij moeten erover waken dat ze in overeenstemming zijn met een hele resem nieuwe bepalingen en goed nadenken over welk standpunt ze op lange termijn willen innemen. De betaalinitiatie zal nieuwe spelers bijvoorbeeld in staat stellen een elektronische betaling te initiëren via de bankrekening van de consument. Banken lopen dus het risico dat hun rol in de waardeketen wordt verkleind en dat ze het contact met hun klanten verliezen.

Wat zijn de voornaamste conclusies die marketeers kunnen trekken uit het onderzoek van PwC naar 'Customer experience and payment behaviours in the PSD2 context'?

Ten eerste is het gedrag van de consument veranderd, maar ook diens relatie met zijn bank.

Concreet, online shoppen is de motor van elektronisch betalen. In België heeft 83% van de respondenten toegegeven tussen 1 en 5 keer per maand online aankopen te doen.

Niettemin gebruikt minder dan een kwart van de deelnemers aan het onderzoek op zijn smartphone een andere financiële applicatie dan die van zijn bank, hoewel 42% van hen gelooft dat die applicaties een betere gebruikerservaring bieden. Ten slotte heeft meer dan de helft van de Belgische deelnemers (62%) een zichtrekening bij meer dan één bank.

Link naar het onderzoek 'Customer experience and payment behaviours in the PSD2 context':

https://www.pwc.com/gx/en/industries/financial-services/publications/customer-experience-payment-behaviours-psd2-context.html

Marketing Technology Omnichannel & Sales 3 questions