Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

UBA pleit voor sterk televisielandschap

Position Paper
AudioVisual.jpg

De commissie Media van het Vlaams Parlement organiseerde op 14 februari 2019 een hoorzitting over "de leefbaarheid van televisie in Vlaanderen". Chris Van Roey, CEO UBA, verkondigde er het standpunt van de adverteerder en definieerde de volgens UBA 3 grote uitdagingen voor het Vlaams televisielandschap.

Daarnaast werden ook de verschillende zenders (Medialaan, SBS, VRT en VAR), de distributeurs (Proximus, Telenet) en de producenten (VOFTP) gehoord.

UBA gaf een overzicht van de advertentie-investeringscijfers in Vlaanderen en benadrukte het economisch en macro-economisch belang van deze investeringen aan de hand van de Deloitte studie: elke Euro geïnvesteerd in Belgische media brengt onze economie 5 euro op.

UBA ziet 3 grote uitdagingen voor het Vlaams televisielandschap:

  1. het stimuleren van een breed en divers aanbod -met opportuniteiten voor commerciële communicatie-, een gezonde concurrentie en duurzame innovatie
  2. de kijker in het lokale ecosysteem houden, o.a. door de productie van kwalitatieve lokale content
  3. lokale audiovisuele media aantrekkelijk houden voor adverteerders. Adverteerders willen hun relevante doelgroepen bereiken aan een correcte prijs in een kwalitatieve omgeving. Er is hiervoor nood aan het ontwikkelen van innovatieve modellen op alle audiovisuele platformen.

Over uitgesteld kijken en het doorspoelen van commerciële communicatie is er onenigheid in de sector. De zenders bepleiten het blokkeren van doorspoelen, de distributeurs zien dit niet zitten. Het ongebreideld laten doorspoelen van advertenties maakt televisie een minder interessant medium voor adverteerders, het blokkeren ervan maakt het medium minder aantrekkelijk voor de kijker. UBA pleit ervoor om een evenwichtige tussenoplossing uit te werken die de belangen van alle stakeholders kan verzoenen.

Om de complexe uitdagingen aan te pakken is een intensief overleg tussen alle partijen nodig. Omroepen, distributeurs media, adverteerders en politiek moeten de handen in elkaar slaan om een sterk audiovisueel medialandschap te ontwikkelen dat aantrekkelijk is zowel voor kijkers als voor adverteerders. UBA bevestigde zijn bereidheid om constructief deel te nemen aan dit overleg.

De volledige tussenkomst van UBA in het Vlaams Parlement kan u hieronder downloaden.

Documenten

Paid Media Public Affairs & Regulation