Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Over het Wilde Westen, robots en waarom creativiteit het verschil maakt, volgens YoungDogs

News
joggingman.jpg

Waarom luistert u naar een true-crime podcast tijdens het joggen? Waarom duikt u in het weekend graag in een boek? Waarom blijft u stilstaan bij een abstract kunstwerk?

Omdat het de verbeelding prikkelt, daarom. En omdat uw brein houdt van nadenken. Een verrassing. In de strijd tegen de dagelijkse sleur hunkeren uw hersenen naar een uitdaging. Een probleem, opgelost op een manier die u niet had zien aankomen. Creativiteit waar u het niet verwacht had. Iets waarmee u uw grijze massa eens goed kan laten draaien. Iets om door te vertellen.

Creativiteit betekent risico’s nemen. Vraag dat maar aan de abstracte kunstenaars of experimentele schrijvers waarvan de genialiteit pas post-mortem is vastgesteld. Maar risico’s nemen loont ook. Vraag dat maar aan hun erfgenamen.

Het Wilde Westen

Dat creativiteit een economische vermenigvuldiging is, werd al meermaals bewezen door onderzoek. Al dat creatieve zorgde ervoor dat campagnes maar liefst 11 keer effectiever zijn dan hun middelmatige, niet-gevierde variant. Dat komt deels omdat een creatieve campagne meer roem verwerft dan enig welke andere uit het dertien-in-een-dozijn. Creatieve campagnes hebben minder media-investering nodig, omdat ze door hun originaliteit veel meer gedeeld worden: de campagne verkoopt zichzelf. Wil dat zeggen dat we terug moeten naar het Wilde Westen, waar creatieven er lukraak op los schieten? Absoluut niet. Een succesvolle creatieve campagne is een combinatie van een lumineus, opvallend idee en een al even geniale campagnestrategie.

Bovendien draagt creativiteit ook bij in het groot maken van een merk. Een merk uitbouwen en laten groeien lijkt aanvankelijk een grote kost, maar creatieve campagnes leveren u op lange termijn de trouwste ambassadeurs en nieuwe merkfans op. En dat loont ook, want die genereren sales. 

Robots

Creativiteit baat dus ook op lange termijn. Maar hebt u wel eens aan uw eigen termijn gedacht? Wat gebeurt er in de toekomst met uw job? U zoeft naar het werk in een zelfrijdende wagen, terwijl u vergadert met hologrammen van uw collega’s. Siri maakt de notulen, Alexa vult ondertussen thuis de koelkast aan, en een “Hey Google!” onthult u in slechts enkele seconden de trends voor het komende jaar, nog voor ze ontstaan zijn.

Maar er is één ding dat Siri, Alexa, Google en al hun AI-broertjes en -zusjes nog lang niet geleerd hebben: creativiteit. Een robot kan geen creatief concept bedenken. Een robot kan niet samenwerken zoals mensen dat doen. Een robot zal nooit empathisch zijn, en nooit onze verbeelding prikkelen. (Sorry, robots.)

Creatieven bezitten een talent dat niemand kan recreëren, dat geen machine kan overnemen. En toch is het creatieve beroep ondergewaardeerd. Omdat u, als adverteerder, het risico misschien niet durft nemen. Omdat creativiteit voor u misschien een ‘fait divers’ blijft, iets voor als u plots extra budget krijgt. Wel, wij zijn ervan overtuigd dat creativiteit loont (dat is bewezen), en dat we het in de toekomst meer dan nodig zullen hebben (dat zal blijken). Van het Wilde Westen naar artificiële intelligentie die het van ons overneemt… het ziet er naar uit dat enkel Anthony Hopkins nog ontbreekt.

Het verschil zit in de kwispel.

Onderzoek en technologie even buiten beschouwing gelaten, uiteindelijk komt het neer op gevoel. Dat zien we ook bij YoungDogs, wanneer een adverteerder zo verrast is door een idee dat hun denkbeeldige staart ervan gaat kwispelen. En als uw eigen staart ervan gaat kwispelen, dan die van de consument waarschijnlijk ook.

Ja, creativiteit vraagt durf. De durf om over de omheining van de veilige tuin te springen en met volle overgave in een vijver te plonzen. Soms is het resultaat niets meer dan een natte hond, maar soms duikt u een schat op. Bij YoungDogs geloven we in die nieuwe lading jonge creatieven, die ondanks alles toch voor dit beroep kiezen. Die nog zó ongeremd zijn dat ze met gemak door die omheining breken en gaan graven naar de ideeën waar u van gaat kwispelen. Vondsten die niet vervelen, maar u doen uitkijken naar méér. En wij geloven dat u dat ook een kans moet geven. Uw hersenen smeken het u. U zult versteld staan.

Klaar om uw merk te laten besnuffelen door een lading hondsdolle creatieven? Stuur snel een mailtje naar info@youngdogs.be en hey Google, schedule a meeting.

 

Skills Strategy & Branding Advertising Creativity