Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

De zwanenzang van Keith Weed, CMO Unilever

News
Screenshot 2019-04-02 at 10.27.17.png

Op het Global Marketing Congres in Lissabon deed Keith Weed zijn laatste presentatie als Chief Marketing Officer van Unilever. Hij was 35 jaar in dienst bij het fmcg-concern en blikte terug op de drie basislessen die hij tijdens deze periode leerde.

  1. Zet mensen op de eerste plaats

    Marketing draait volledig rond mensen. Probeer ze niet te zien als consumenten van jouw producten, maar als échte mensen. Breng voldoende tijd door met hen om te begrijpen wat ze nodig hebben. Breng de buitenwereld naar binnen en de toekomst naar voor. Vraag je af of jouw producten en diensten beantwoorden aan de noden van de mensen.

  2. Laat u leiden door het ‘waarom’

    We zijn nog maar aan het prille begin van de purpose-marketing. Merken moeten duidelijk zeggen waarom ze iets doen en dat dan ook echt doen. Er is nog teveel ‘green-washing’. Sterke merken bieden oplossingen voor de grootste werelduitdagingen.  Alleen merken met een sterke purpose en een duidelijke visie zullen overleven.

  3. Vertrouwen opbouwen is cruciaal

    Als er één ding is dat niet zal veranderen in de toekomst, dan is dat het belang van vertrouwen. Een merk zonder vertrouwen is gewoon een product, reclame zonder vertrouwen is gewoon lawaai. En als de Edelman barometer aangeeft dat slechts 37% van de mensen reclame vertrouwen, dan is er nog veel werk aan de winkel.


Keith Weed gaf tenslotte nog een overzicht van enkele punten die fout lopen in de advertentiewereld, met als voornaamste boodschap dat het dringend noodzakelijk is om het digital ecosysteem op te kuisen. Hij vermeldde hier o.a. de vervelende personalisatie, de ad fraude, het fake news en de lage kwaliteit van de digitale ads.

Hij concludeerde met de wijze woorden “Mensen bepalen onze toekomst”.

Strategy & Branding