Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Radiobereik: Radio 2 en Qmusic versterken hun positie

Survey
Radio.jpg

Het CIM publiceerde zopas de laatste resultaten van zijn radio-onderzoek (november 2018-februari 2019). Als we aan Nederlandstalige zijde kijken naar de marktaandelen, staat Radio 2 nog steeds ongenaakbaar op de eerste plaats, met 31,28% (versus 30,22% tijdens de vorige golf).

Qmusic wipt tijdens deze golf nipt over Studio Brussel: het Medialaan-station klokt af op 11,07% (versus 11,36 eind 2018), terwijl de VRT-zender 11% haalt (versus 11,84 tijdens de vorige golf).
 
Op vier vinden we VRT-jongerenzender MNM met een marktaandeel van 9,22% (komende van 9,58). Daarna volgt Joe dat zijn marktaandeel licht versterkt (van 8,25 tot 8,70%). Ook Radio 1 gaat vooruit: van 7,64% tot 8,28%. Hetzelfde geldt voor Nostalgie dat het weer beter doet: de zender verstevigt zijn marktaandeel met bijna 1% (van 5,95 tot 6,87%). Klara tot slot gaat achteruit en ziet zijn marktaandeel slinken van 2,78 tot 1,88%.
 
De rangschikking ziet er enigszins anders uit als we kijken naar de daily reach. Op kop vinden we nog steeds Radio 2 dat tijdens deze golf op een gemiddelde dag 1.386.580 Vlamingen bereikt (+4,45%). De tweede plaats in daily reach is net als bij de vorige golf voor Qmusic met 819.630 luisteraars op een gemiddelde dag. Aldus zet de zender een mooie stijging van 4% neer. Op drie staat StuBru met ongeveer hetzelfde aantal luisteraars als tijdens de vorige golf (-0,7%), op de voet gevolgd door MNM dat zijn daily reach ziet dalen tot 663.940 (-7%). Radio 1 gaat dan weer licht vooruit (+2,7%) en bereikt 659.440 mensen op een gemiddelde dag. Els Van de Sijpe, manager radio bij de VRT: “Met zijn dagelijks bereik bewijst Radio 2 dat het een radiozender is die werkelijk alle generaties overstijgt en verbindt. Vlamingen van alle leeftijden luisteren graag naar Radio 2. (…) Ook Radio 1 heeft tijdens de voorbije golf, met heel wat nieuws, z’n rol als actualiteitszender gespeeld en biedt zijn luisteraars een boeiende mix aan van actualiteit, inspirerende verhalen en muzikale ontdekking.”
 
Medialaan-zender Joe zet ook in daily reach een mooie prestatie neer: het aantal luisteraars op een gemiddelde dag stijgt met 2,3% tot 503.940. An Caers, directeur radio bij Medialaan / dPP: “Qmusic en Joe staan allebei in hun kracht en groeien goed door op hun doelgroep. Daar zijn we heel tevreden mee. (…) De komende maanden zullen we een aantal nieuwe digitale initiatieven nemen, omdat we voelen dat ons publiek ook meer en meer de weg vindt naar digitaal luisteren.”

Ook bij Nostalgie zijn er alleen redenen tot tevredenheid wat het dagelijks bereik betreft: dat neemt toe met 1,4% tot 430.490. De zender ziet ook zijn luisterduur met zomaar even 28 minuten stijgen (van 152 naar 180 minuten). Kleine broertje NRJ Vlaanderen doet het overigens ook niet slecht. Directeur Tom Klerkx: “Heel fijn om vast te stellen dat NRJ, na nauwelijks 6 maanden, zijn totaalbereik al heeft weten te verdubbelen. We zijn nog maar net opgedoken in de CIM-metingen, dus het zijn nog allemaal kleine getallen, maar de indicaties zijn zeer positief en het bewijst dat onze jonge, getalenteerde NRJ-ploeg zijn plaats aan het veroveren is in het Vlaamse radiolandschap.
 
Tot besluit verliest Klara tijdens deze golf bijna 14% van zijn daily reach en eindigt met 144.450 luisteraars op een gemiddelde dag. De klassieke zender ziet ook zijn luisterduur slinken van 179 naar 147 minuten.
 
Vivacité bevestigt

Aan Franstalige zijde gaan bijna alle bereikcijfers omhoog, maar de luisterduur daalt globaal voor zowat alle stations, zoals voor Classic 21 – leader wat de luisterduur betreft – dat zijn luisterduur ziet dalen van 191' naar 165' of Nostalgie: van 169’ naar 156’. Kim Beyns, COO van NGroup: “Deze laatste bereikgolf wordt gekenmerkt door een ongebruikelijke evolutie van de luisterduur. We weten uit ervaring dat die parameter aan sterke schommelingen onderworpen is, maar de verschillen in de laatste resultaten voor bijna alle radio’s zijn atypisch.”
 
In marktaandeel staat Nostalgie op kop (15,25%), gevolgd door Vivacité (14,88%) dat opnieuw haasje-over speelt met Contact (14,28%) en met 627.780 auditeurs (+7,5%) op de eerste plaats staat inzake daily reach: daarmee boekt de RTBF-zender de sterkste groei van deze CIM-golf in Franstalig België.
 
Nostalgie van zijn kant gaat met 6% vooruit en bereikt 577.000 luisteraars. Dat is naar verluidt een historisch record. Nostalgie is ook de krachtigste zender in weekbereik en de enige die meer dan een miljoen luisteraars haalt. Met een marktaandeel van 4,4% kampt broertje NRJ ook met een dalende luisterduur (van 100’ naar 83’), maar de zender gziet zijn dagelijks bereik wel met 4,7% stijgen tot 313.990 luisteraars. Samen met Chérie flirten de drie zenders van NGroup nu met een marktaandeel van 20%.
 
Bij de RTL-groep blijft Contact stabiel wat zijn dagelijks bereik betreft: de zender bereikt 571.050 luisteraars. Bel RTL bevestigt ten opzichte van de vorige golf en stijgt met 3,8% tot 578.960 luisteraars.
 
Net zoals Vivacité zitten de Franstalige openbare omroepen ook in een positieve trend, ondanks de dalende luisterduur: Classic 21 (MAD: 10,89) verovert 3,9% extra dagelijks bereik (389.550 luisteraars) en La Première (MAD: 6,48%) gaat met bijna 2% vooruit tot 309.410 luisteraars.

Paid Media Research, Data & ROI Radio CIM