België hinkt achterop in de Adex Benchmark van IAB Europe

News
lenteur.jpg

Volgens de Adex Benchmark 2018 van IAB Europe die de jaarlijkse evolutie van digitale reclame meet, registreerde België de laagste groei van de 28 bestudeerde landen, met een beperkte toename van 1,5% versus 13,9% gemiddeld. Dat zou naar verluidt een nieuw record voor de Europese markt zijn die aangedreven wordt door het Verenigd Koninkrijk met een billing van 18,399 miljard euro (+15%) vs. 1,005 miljard voor België.

Volgens het onderzoek vertegenwoordigt video 28% van de digitale bestedingen in België (vs 33% voor het Europese gemiddelde), goed voor een groei van 4%, wat meer is dan het nationale gemiddelde. Idem voor classified dat 3,9% groeit, terwijl display 0,1% verliest en search een groei van 1,9% neerzet. Deze cijfers liggen ruimschoots onder het Europese gemiddelde.
 
Globaal vertegenwoordigt digital nu 45% van de globale bestedingen in de betalende media in Europa. De markt wordt aangedreven door search en display, die bijna dezelfde waarde vertegenwoordigen, met respectieve groeicijfers van 17,5% en 12,5%.
 
Search op mobile is nu goed voor iets meer dan 46%; search op desktop blijft dus het grootst, maar verloor wel bijna 6 punten vorig jaar. Dezelfde vaststelling geldt voor display: het aandeel van mobile bedraagt 48,9% (+6 punten).
 
Nog even vermelden dat video almaar vaker ingezet wordt: het vertegenwoordigt nu een derde van de display-bestedingen (+31%). Het onderzoek wijst op een daling van In-Stream van 55% naar 51%.
 
Meer details hier.

Marketing Technology Paid Media Research, Data & ROI