Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

15 adviezen om een goede klant te zijn voor uw bureau

News
Screenshot 2019-07-26 at 09.26.35.png

In 1963 schreef David Ogilvy zijn beroemde en succesvolle boek 'Confessions of an Advertising Man'. In hoofdstuk 4 geeft hij enkele regels die een bedrijf moet volgen "als ze een goede klant willen zijn voor een reclamebureau". 

Hoewel de tekst meer dan 50 jaar oud is (en de meesten van ons niet meer gewoon zijn om langere teksten te lezen), denken we nog steeds dat er zelfs in deze digitale tijden veel waarheid in zit. Veel leesplezier!

  1. Vertrouw uw bureau: 
zorg ervoor dat uw reclamebureau weet dat u vertrouwen hebt in hun werk, en dat u bij een probleem u het meteen aanpakt in plaats van onmiddellijk van bureau te veranderen.
    
                                                                                                                     
  2. Selecteer het juiste bureau: elk bedrijf moet een manager hebben die genoeg weet over reclame om een weloverwogen beslissing te nemen over welk bureau het beste bij het bedrijf past.


  3. Brief uw reclamebureau zeer grondig: 
zorg ervoor dat het reclamebureau zoveel mogelijk weet over uw product, zodat zij het beste inzicht hebben in hoe zij het product kunnen adverteren.


  4. Concurreer niet met je bureau op creatief gebied:
  je hebt het bureau ingehuurd om creatieve advertenties te maken, probeer niet om zelf creaties te maken om die dan op te dringen aan uw bureau.


  5. Vertroetel de kip met gouden eieren:
 wanneer een bureau goede reclame maakt, laat ze dan toe om door te gaan met het maken van advertenties, en geef ze meer verantwoordelijkheden met producten.


  6. Laat advertenties niet door iedereen intern beoordelen: 
laat niet te veel mensen de mogelijkheid om de advertenties bij te sturen. Hoe meer mensen advertenties kunnen veranderen, hoe ingewikkelder advertenties worden.


  7. Zorg ervoor dat uw bureau winst maakt:
  u bent niet de enige klant van uw reclamebureau, dus als u niet toelaat dat uw bureau winst maakt op uw account, zal uw merk niet de nodige aandacht krijgen van uw bureau.


  8. Niet afdingen:
 wanneer u klaagt over de prijs van een bepaald deel van de dienstverlening van uw bureau, bijvoorbeeld over research, is het waarschijnlijk dat dit zal leiden tot een te beperkte focus op dat gebied.


  9. Wees openhartig: 
als u een probleem hebt met het bureau, vertel het hen, maar dreig niet. Als u precies uitlegt wat u voelt dat nodig is, dan zal het bureau dat waarschijnlijk ook doen.


  10. Stel hoge eisen:
 zorg ervoor dat uw bureau weet dat u grootse dingen van hen verwacht, en als ze die dingen leveren, zorg er dan voor dat u ze de lof geeft die ze verdienen.


  11. Test alles:
  de meeste producten komen niet uit de testmarkten, dus test het product en de reclame om ervoor te zorgen dat het succesvol zal zijn.


  12.  Haast je: 
verspil niet teveel tijd: 'time is money'.


  13. Verspil geen tijd aan probleembaby's: 
investeer niet verder in een product dat waarschijnlijk zal falen, besteed uw  geld beter aan succesvolle producten om die nog succesvoller te maken.


  14. Tolereer genialiteit: 
laat u niet intimideren door reclamegenialiteit: accepteer het en koester het.


  15. Niet te weinig uitgeven: 
het is duurder om achteraf te moeten compenseren, dan om voldoende geld onmiddellijk in de advertentie te stoppen.

    'Adverteerders krijgen de reclame die ze verdienen' is een van de beroemde uitspraken van David Ogilvy. De praktijk bewijst dat een goed relatie tussen adverteerder en bureau primordiaal is om goede reclamecampagnes te maken.
Agency Management