Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

CIM combineert klassiek tv-scherm en online kijken

Survey
Online TV.jpg

Om de link te leggen tussen het aantal mensen dat in België gisteren een programma live of uitgesteld bekeken op het klassieke tv-scherm en het aantal surfers dat gisteren online video’s van de Belgische zenders bekeken hebben, publiceert het CIM binnen zijn Total Video Project voortaan naast de de klassieke tv-kijkcijfers, ook het aantal Views en de Kijkduur van tv-programma’s die nà de uitzending online bekeken worden (on demand).

Dankzij de identificatiecode die de broadcasters sinds kort integreren in hun video apps kan de klassieke TV-rating aangevuld worden met de Rating van uitgesteld online tv-programma’s.
 
Naast de stream views en de gekeken tijd wordt ook de web rating per programma gepubliceerd. Deze wordt op dezelfde manier berekend als voor klassieke tv, nl. de totaal gekeken tijd gedeeld door de duur van het programma.
 
In een latere fase wordt het volume live online kijken toegevoegd (via de platformen van de zenders zelf), daarna volgt het volume van andere online video inhoud (zoals fragmenten, previews, web exclusive video’s…) en netto, geprofileerde kijkcijfers voor klassieke tv en online video.
 
Nog even preciseren dat de traditionele tops van de programma’s voorlopig nog uitsluitend gebaseerd zijn op het klassieke TV-scherm. Pas in een latere fase worden de kijkcijfers via online platformen toegevoegd. Dat heeft te maken met verschillende duur van de periode waarop de cijfers worden berekend (respectievelijk 8 en 28 dagen).
 
“We zijn blij dat we eindelijk tot publicatie van deze cijfers kunnen overgaan”, aldus Wout Dockx (VIA). “Er wordt immers televisie gekeken op verschillende manieren, wat een dynamiek creëert in het aanbieden van programma’s online en een getrouwer beeld geeft van de totale video consumptie van televisiecontent.”

Paid Media Research, Data & ROI CIM paid media