Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Spotify goed voor 14,5% Vlaams extra audiobereik

News
spotify.jpg

Om de nieuwste trends inzake muziekconsumptie in kaart te brengen en de traditionele media (radio) te vergelijken met muziekstreaming in België, voerde Kantar TNS op verzoek van Spotify een online onderzoek bij meer dan 2000 Belgische respondenten (16-64 jaar).

Uit de resultaten van The New Audio, zoals het onderzoek gedoopt werd, blijkt dat de Belgische Spotify-gebruiker gemiddeld 143 minuten per dag luistert naar Spotify Free. De dienst is vooral populair bij de 16-34-jarigen die zo’n 54% van de Belgische Spotify gebruikers vertegenwoordigen. 

Spotify Free geniet een naambekendheid van 76% op de 16-64-jarigen (die oploopt tot 92% bij de 16-24-jarigen) en vertegenwoordigt een wekelijks bereik van gemiddeld 17% op de centrale doelgroep (en van 31% bij de 16-24-jarigen, de streaming generation).
 
Nog volgens het onderzoek is Spotify Free niet alleen het tweede grootste digitaal en ad supported muziekplatform (na de gratis versie van YouTube), maar is het ook complementair bij radiozenders, goed voor een wekelijks incrementeel bereik van 14,5% in Vlaanderen en 12,5% in Franstalig België. Bij de jongere doelgroepen flirten deze percentages met 20%. Radio wordt vooral beluisterd op het werk en tijdens de ochtend, terwijl Spotify op meerdere momenten tijdens de rest van de dag beluisterd wordt. 

Opvallend: Spotify-luisteraars vinden Spotify trendsetting (54% in het noorden en 48% in het zuiden), iets wat ze van radio niet vinden. 

Verder specificeert 21% van de Spotify-luisteraars dat ze expliciet meer aandacht besteden aan reclame op Spotify dan op de radio. Misschien heeft dat te maken met het feit dat 38% van de Spotify-luisteraars luistert via een headset (versus 11% van de radioluisteraars). 

De studie vergelijkt ook de profielen van radioluisteraars met Spotify-luisteraars. Volgens de cijfers zijn laatstgenoemden jonger en hoger opgeleid. Tot slot analyseert het onderzoek nog de aankoopprofielen van beide categorieën. Zo zouden Spotify-luisteraars meer geneigd zijn om soft drinks en alcohol te kopen, technologische spullen aan te schaffen, vakanties of vluchten te boeken, fashion en sportartikelen te kopen,…

Strategy & Branding Research Data & ROI Advertising Digital Radio Media & Touchpoints media