Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

CIM RAM: atypische resultaten

News Insights
CIM.jpg

Het CIM publiceerde zopas de resultaten van de negende golf van zijn CIM RAM studie. Die betreft de periode van mei tot augustus 2019. Die zijn atypisch te noemen, vooral in Vlaanderen, wat wellicht te maken heeft met de bestudeerde periode tussen het einde van de lente en de zomerroosters.

StuBru krijgt klappen
Daar voert Radio 2 nog steeds ongenaakbaar het klassement aan, met precies hetzelfde marktaandeel als tijdens de vorige golf: 29,8% en een dagelijks bereik van 1,328 miljoen luisteraars. Op twee vinden we Qmusic dat flink doorgroeit van 11,8% naar 13,40% op de doelgroep 12+. Dat is te danken aan een bereikstijging van 2% tot 825.340 luisteraars en 15 minuten extra luisterduur tot 178’, terwijl Radio 2 11 minuten verliest tot 247’.

Op drie vinden we verrassend MNM dat zijn marktaandeel verstevigt van 10,3 tot 11,12%. Daarmee steekt het collega-VRT-zender StuBru voorbij die 2% marktaandeel moet inleveren en zakt van 11,5 naar 9,24%. Toch ziet MNM zijn aantal luisteraars met 7% dalen tot 661.070 op een gemiddelde dag, maar de zender scoort dankzij de verbazende toename van zijn luisterduur van 162’ naar 185’. StuBru verliest op beide fronten: het bereik zakt met meer dan 15% tot 545.360 luisteraars en de luisterduur krimpt met 15 minuten tot 186’.

Joe groeit dan weer van 8,5 naar 9,12% dankzij een bereikstijging van 5% tot 490.110 luisteraars, terwijl Radio 1 zakt van 8,1 naar 6,98% en zijn bereik ziet dalen met 4% tot 599.380. Zijn luisterduur daalt van 145 naar 128’. Nostalgie blijft stabiel met 5,8% (versus 5,54), goed voor 377.180 luisteraars. Klara klokt af op 2,3 % (versus 2,21) en bereikte 160,570 luisteraars (-8,50%).

Nog even preciseren dat NRJ Vlaanderen een mooie groei van 25,66% laat optekenen en tijdens deze golf 30,900 luisteraars bereikte.

Nostalgie bevestigt
Aan Franstalige zijde bevestigen de cijfers voor de achtste keer het leadership van Nostalgie in marktaandeel 12+ dat meer dan 17% bedraagt, “een score die geen enkele radio in acht jaar nog gehaald had”, aldus een trotse NGroup. In vergelijking tot de vorige golf boekt Nostalgie vooruitgang inzake gemiddelde dagelijkse luisterduur, waar de zender nummer een is (171’ vs. 164’), maar verliest in daily reach, waar de zender tweede is met 544.714 luisteraars (-3,7%), na Contact. 
 
Meer nog dan Nostalgie ziet Contact zijn luisterduur enorm stijgen (van 135' naar 156'), maar ook deze zender ziet zijn dagelijks bereik dalen in daily reach tot 555.230 luisteraars (-3,9%). In MAD 12+ klokt de dolfijnradio af op 15,85% en verovert de tweede plaats op Vivacité. De eerste openbare radio heeft een marktaandeel van 13%, goed voor een luisterduur van 138’ (een daling van 12’); in daily reach moet de zender 3,1% afstaan en bereikt nog 513.777 luisteraars.

Bel RTL behoudt de vierde plaats met een marktaandeel van 11,8% (-4,1%), maar zakt onder het half miljoen luisteraars (488.990). 
 
Als we kijken naar de cumul van de golven op een jaar bevestigt Nostalgie zijn leiderschap met een marktaandeel van 16,2%, voor Contact (14,5%), Vivacité (13,5%), Bel RTL (12,2%) en Classic 21 (11,4%).

CIM RAM studie.

Insight Research Data & ROI media