Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

CommPass 2019: CIM stelt de lopende studies voor en blikt vooruit op de toekomst.

pressconference.jpg

2019 was een behoorlijk productief jaar voor het CIM. Op de conferentie die CommPass op 21 november organiseerde werd teruggeblikt op het voorbije jaar en vooruitgekeken naar de toekomst.

Hoewel niet werd uitgeweid over de methodologische aspecten van de studies waar het CIM geld in investeert, mag het duidelijk zijn dat de inspanningen van het instituut wel degelijk de goede richting uit gaan. Misschien niet zo snel als iedereen zou willen, maar men mag dan ook niet blind zijn voor de zwaarte van deze opdracht. Bovendien stellen de deelnemers zich de taak om de situatie zoals de media tegenwoordig op hun favoriete domein gemeten worden te beschrijven, en om plannen te maken voor de nabije toekomst. De uitdagingen blijven dezelfde: enerzijds een methode vinden om de bestaande media optimaal te meten en anderzijds authentieke cijfers verstrekken, die een weerspiegeling zijn van de marktrealiteit. Alleen zo kunnen alle schakels van het Belgische medialandschap met kennis van zaken handelen.

Maar dat is geen sinecure: het gebrek aan cijfers over digitale media als een geheel is één moeilijkheid, en een grote bovendien. Hoe lossen we dat op? Is het CIM daar wel voldoende voor gewapend? De strategische denkoefeningen van het CIM in 2019 monden uit in één ondubbelzinnige conclusie: de oplossing huist niet enkel in het instituut, maar ook en vooral in het vermogen van haar leden om zich resoluut achter een gezamenlijk project te scharen. Het spreekt voor zich dat de internationale spelers, die vandaag de grote afwezigen bij deze gesprekken zijn, ook een zekere verantwoordelijkheid dragen, willen we deze vergelijking oplossen. Op dit moment kan niemand zeggen of men een oplossing op korte of middellange termijn zal vinden. We gaan ervan uit dat de bijdrage van UBA op de verschillende niveaus van het CIM op zijn minst positieve denkpistes vrij zal maken. UBA blijft haar holistische crossmediale en klantgerichte meetmethode hondstrouw, en haar standpunt binnen het CIM blijft verankerd op die visie.

De presentaties die in de ochtend van 21/11 werden gegeven, vindt u hier.

Documenten

News Paid Media Research, Data & ROI