Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

CIM RAM: de radio studie publiceert de laatste golf van 2019

News Insights
on air.jpg

Het CIM publiceerde de bereikcijfers voor de periode van september tot en met december 2019.

In Vlaanderen versterkt Radio 2 zijn marktaandeel tot 30,52% en voert het nog steeds de rangschikking aan. Ook in absolute cijfers is de VRT-zender nog steeds nummer een.

Op twee vinden we opnieuw Qmusic met een marktaandeel van 12,38%; in absolute cijfers bereikt de zender van DPG Media tijdens deze golf 841.230 luisteraars. De derde plaats in marktaandeel is ook in deze golf voor StuBru met een versterkt marktaandeel van 10,57%; de zender bereikt in absolute cijfers 597.810 luisteraars op een gemiddelde dag, wat bijna 40.000 meer is dan tijdens de vorige golf.

Daarna volgen Joe en MMN met een marktaandeel van respectievelijk 9,04% en 9,01. Eerstgenoemde blijft daarmee ongeveer status-quo, laatstgenoemde moet een procent marktaandeel prijsgeven. In absolute cijfers bereiken de zenders van DPG Media en de VRT respectievelijk 518.170 en 601.470 luisteraars.

Radio 1 van zijn kant verbetert zijn marktaandeel met een half procent tot 8,09% en bereikt aldus 589.490 luisteraars op een gemiddelde dag.

Het marktaandeel van Nostalgie stijgt met zowat een halve procent tot 6,34% en de zender ziet ook zijn absolute aantal luisteraars toenemen 433.750.

Klara tot slot klokt af op een dalend marktaandeel van 1,92% en een dagelijks gemiddelde van 150.360.

Aan Franstalige kant bevestigt Nostalgie opnieuw zijn leidersplaats als eerste radio met een marktaandeel van 16,4%. Na een korte inzinking tijdens de periode juli tot oktober bezet de zender tijdens deze golf van de CIM RAM-studie zijn eerste plaats in dagelijks, wekelijks en totaal bereik, met een marktaandeel van 15,8%. Met 588.680 dagelijkse luisteraars (12+) zet hij zijn tweede recordaantal neer. Nostalgie is ook de enige radio die de kaap van 1,5 miljoen (totaal bereik) rondt.

VivaCité neemt de tweede plaats inzake marktaandeel (14,5%) en in daily reach (584.790 luisteraars) voor zijn rekening. Daarna volgen de zenders van RTL Belgium: Contact (13,52%) met 551.220 luisteraars, voor Bel RTL (11,54%) en zijn 500.260 luisteraars.

Classic 21 herleeft: dankzij haar luisterduur die door de RTBF als uitzonderlijk wordt beschouwf, is het de laatste zender in de Franstalige top met een marktaandeel van meer dan 10%, goed voor 339.890 luisteraars. NRJ (6% PDM) bereikt wel meer luisteraars op een gemiddelde dag (375.820).

Vermelden we nog de resultaten van La Première: 282.420 luisteraars en een MAD van 5,5%.

Strategy & Branding Research Data & ROI media