Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Consovid-19: Gedrag en vooruitzichten na de crisis

News Insights
finances.jpg

Meer dan een Belg op drie vreest sterk voor de toekomst en 60% is van oordeel dat de Covid-19 pandemie de komende weken een impact zou kunnen hebben op hun persoonlijke financiële situatie. Dat blijkt onder andere uit een onderzoek dat werd opgezet door onderzoeksinstituut AQRate en drie bureaus - Mission-Systole, Spike en Origami PR. Het werd van 6 tot en met 10 april gevoerd bij 1000 respondenten 18+.

Er zijn weliswaar vrij duidelijke regionale verschillen: een Vlaming op twee voorziet geen enkele impact op zijn levensstandaard, maar 72% van de Brusselaars en 68% van de Walen vrezen dat ze de komende maanden te maken zullen krijgen met financiële moeilijkheden. Ondanks deze onzekerheid zijn 75% van de Vlamingen, 64% van de Walen en 56% van de Brusselaars paradoxaal genoeg van plan na de lockdown evenveel uit te geven als gewoonlijk.
 
De non-food handelszaken, de horeca en de culturele sector – die toch al zwaar getroffen waren – zijn ook de categorieën waarop minder begoede Belgen aan het einde van de lockdown allereerst zullen besparen. 41% overweegt om deze zomer niet op vakantie te gaan.
 
92% van de Belgen denkt dat de gevolgen van deze crisis voor de economie gedurende heel lange tijd voelbaar zullen zijn. 87% is van oordeel dat deze crisis ons moet aanmoedigen om onze levenswijze en consumptiepatronen te herzien, maar de helft van de respondenten denkt dat na de crisis alles gewoon zoals voorheen zal hervatten.
 
Om uit de crisis te geraken verwachten consumenten van merken promoties, maar ook solidariteit en respect. Voor de meerderheid moeten merken de consumenten meer informeren, meer communiceren om ze gerust te stellen en de toon van hun communicatie aanpassen.

Insight Strategy & Branding Data & ROI