Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Mastercard, geboorte van een klankmerk

News Insights
Rose Beaumont-Mastercard.jpg

Enkele weken geleden brachten we u een artikel over Sonic Branding. De komende weken brengen we u, met dank aan VAR, een aantal cases van onze leden.  In deze editie: Mastercard.

Na de introductie van het symboollogo, waar Mastercard het aandurfde om de merknaam weg te halen van de iconische bollen, schakelt het bedrijf opnieuw een versnelling hoger in zijn merktransformatie met een volledig uitgewerkte geluidsarchitectuur. Rose Beaumont, Senior Vice President Business Enablement and Europe Communications van Mastercard, neemt ons mee op de audio journey van het merk.

“De explosieve groei van voice shopping en audio devices verlegt de consumentenfocus van video naar audio. Ons  bedrijf stond daarmee voor een grote uitdaging: hoe konden we onze consumenten ook  auditief duidelijk maken dat hun  transacties in veilige handen zijn? We moesten een auditieve identiteit uitwerken die  even sterk was als  onze visuele iconische cirkels. Daarom stelden we onszelf een ambitieus doel: een klankmerk ontwikkelen dat zich  onderscheidt en authen- tiek  is, maar toch wereldwijd aanpasbaar in de 210 landen waar we opereren.”

Wereldwijde resonantie, lokale relevantie
“Muziek  verbindt mensen en is grensoverschrijdend, denk maar aan de grootste songs van internationale rock bands. Voor  de onwikkeling van onze universele sound deden we een beroep op muzikanten en artiesten van over de hele wereld, waaronder muzikaal vernieuwer Mike Shinoda van Linkin Park. Het resultaat daarvan is een duidelijke melodie die blijft hangen en kan worden aangepast volgens genre en cultuur. Daardoor is ze lokaal relevant maar blijft de wereldwijde stem van het merk wel consistent.”

Persoonlijk, regionaal en globaal
“De Mastercard-melodie vormt de basis van onze geluidsarchi- tectuur en vindt zijn weerslag in verschillende vormen zoals partituren, klanklogo’s, belto- nen, wachtmuziekjes en acceptatiegeluiden voor verkooppunten. De melodie is echt ons visitekaartje en klinkt wereldwijd hetzelfde. Ze vormt de basis voor onze acceptance sound, het geluid dat je hoort na een geslaagde transactie, waar ter wereld je je ook  bevindt. Daarin onderscheiden we ons  van andere merken: ons  geluid past zich verregaand aan aan situaties, gelegenheden en plaatsen, maar is altijd herkenbaar. Na 5 jaar zijn we tot een audio-iden- titeit gekomen die  persoonlijk, regionaal én tegelijk globaal klinkt.”

What’s next
“We werken voortdurend wereldwijd aan bijkomende geluidsintegraties. Regionale muzikanten van over de hele wereld reageren enthousiast, land per land integreren we onze sound. De vraag naar lokale relevantie blijft groot: de sound is bijvoorbeeld lokaal geïntroduceerd in China, daar kregen we recent de vraag om de sound nog verder te adapteren per regio. Maar uiteraard zijn er ook  uitdagingen. De integratie van de sound loopt makkelijker in landen waar e-commerce en m-commerce ingeburgerd zijn. De acceptance sound introduceren in alle betaalterminals blijkt een grote uitdaging. Elke terminal is uitgerust met andere hardware, elk verkoop- punt gebruikt andere software, de meeste speakers zijn van een minderwaardige kwaliteit.

Onze volgende uitdaging is dus de technische implementatie van kwalitatieve terminals, zodat onze sound op elk ver- kooppunt optimaal klinkt. Een langetermijnuitdaging, maar we zijn klaar voor de volgende stap in ons  audiotraject.”

De audio-voorbeelden vindt u hieronder:

Case MasterCard audiofragmenten.jpg
    

                                                                                                                                                                                                                                        

Strategy & Branding