Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Vice peilt naar impact COVID-19 op jongeren

News Insights
jongeren.jpg

Vice Media Group voerde wereldwijd onderzoek naar de gevoelens en het gedrag van jonge mensen tijdens de coronacrisis. Uit de resultaten blijkt dat 81% van de jonge mensen in de EMEA-regio de crisis ernstig nemen versus 87% wereldwijd.

Ze zijn in de eerste plaats bekommerd dat hun naasten het virus zouden oplopen (62%), meer dan dat ze zelf ziek zouden worden (25%). 73% heeft last van onzekerheid en 46% is bang voor de economische gevolgen van de crisis op lange termijn. 31% maakt zich zorgen om zijn/haar persoonlijke financiën.

Tegelijk denkt 57% van de EMEA-jongeren dat de crisis een positieve impact zal hebben op de maatschappij en de cultuur. Dat percentage ligt weliswaar veel lager in Zuid-Europa: in Italië bedraagt het amper 28% en in Spanje 42%.

Om emotioneel stabiel te blijven zoekt de helft van de respondenten hun heil in entertainment; 67% zegt dat contact met hun naasten ook bijdraagt tot hun emotionele stabiliteit. Logisch dus dat 72% van hen actie ondernam om geconnecteerd te blijven tijdens de crisis.

Hun vertrouwen in hun ‘nationale leiders’ betreffende corona-informatie bedraagt 72%: 89% zegt vertrouwen te hebben in regeringsorganisaties, 83% in artsen en zorgpersoneel en 77% in traditionele media. Daarbij moeten we beslist preciseren dat deze cijfers zeer uiteenlopende onderlinge verschillen verhullen: in Groot-Brittannië stokt het vertrouwen in lokale leiders op 30%.

Nog goed om te weten: 60% van de EMEA-respondenten leidt stilaan aan corona-moeheid en gaat bewust op zoek naar coronavrije content om online te consumeren.

Het onderzoek werd gevoerd in 30 landen bij 9360 respondenten in de leeftijdscategorie 16-55, waarbij de meerderheid (93%) bestond uit Millennials en Gen Z’ers. Binnen de 14 EMEA landen bestond de steekproefgrootte uit 1,840 personen in de leeftijdscategorie 16-55 waarbij de meerderheid (85%) bestond uit Gen Z’ers en Millennials.

Documenten

Insight Strategy & Branding Research Data & ROI