Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Meet the Effie jury: Hendrik Van Steendam

News Insights
Hedrik EFFIE.jpg

Een nieuwkomer in de jury van de Effie Awards dit jaar is Hendrik Van Steendam, Marketing Director bij Lotus Bakeries. Waar haalt hij inspiratie uit om up-to-date te blijven in zijn vak?

Wat is voor u het beste marketingboek?

‘How brands grow’ van Byron Sharp. De auteur baseert zich bij zijn onderzoek op uitgebreide wetenschappelijke analyses en reële verkoopcijfers. Er staan heldere aanbevelingen in en de auteur is niet bang om in te gaan tegen verschillende marketingmythes. Het is een must voor elke marketeer en ik herlees het regelmatig. Het helpt me om de focus niet te verliezen.

Wat is voor u de beste marketinginformatiebron?

Ik combineer verschillende bronnen. De theorie haal ik uit boeken en artikels die me worden aangeraden door collega’s. Daarnaast haal ik veel inspiratie uit gesprekken met andere marketeers uit verschillende sectoren. Ik vind het leerrijk om te zien waar collega’s mee bezig zijn. Focus is belangrijk, maar het is interessant om te weten wat er allemaal speelt om dan de juiste keuzes te maken. Tot slot leer ik veel door de consument in de verkooppunten te observeren. Daarbij kijk ik enerzijds naar de ‘first moment of truth’, hoe de consument zijn keuze maakt en anderzijds naar de trends in andere categorieën.

Wat is uw professioneel motto?

Ik combineer de volgende twee mantra’s en ze hebben met focus en snelheid te maken: ‘The essence of strategy is choosing what not to do’ (Michael Porter) en ‘If everything seems under control, you are not going fast enough’ (Mario Andretti). Het is belangrijk je middelen op de juiste marketing drivers in te zetten. Je kan als marketeer niet op alles inzetten, maar het is wel mijn taak om hierin de juiste keuzes te maken. Focus dus, maar ook snelheid. Om te winnen in een snel veranderende wereld moet je snel kunnen schakelen. Het ‘first mover’ voordeel is belangrijk. De zogenaamde opportuniteitskosten zijn hoog tot zeer hoog wanneer je tijd verliest, wanneer je niet de juiste focus hebt of wanneer je niet snel genoeg handelt…

De jury telt net als vorig jaar 30 leden, waarvan de helft marketeers uit toonaangevende bedrijven zijn, aangebracht door UBA. Nieuwkomers in de jury dit jaar zijn Hendrik Van Steendam (Lotus Bakeries), Sandra Rothenberger (Solvay Business School) en Arjen Pomper (Dentsu Aegis).

Alle juryleden ontdekken?

Research, Data & ROI Strategy & Branding Data & ROI Advertising Effie Media & Touchpoints