Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Eerste marktplaats voor DAT-labels in Google DV360

News
DATGoogle.jpg

De eerste 11 Belgische nieuws-sites met het kwaliteitslabel Digital Ad Trust Belgium voor display zijn nu ook verzameld te koop op het marketing platform voor programmatische aankopen van Google, de zogeheten DV360. Dat is het resultaat van een samenwerking met Google om deze sites te groeperen in een kwaliteitsvolle marktplaats.

Sinds de federatie van Belgische uitgevers, WE MEDIA en de federatie van adverteerders, UBA, een jaar geleden de handen in elkaar sloegen voor Digital Ad Trust Belgium draait alles meer dan ooit om de kwaliteit en transparantie van de Belgische nieuwssites.  

UBA en WE MEDIA Digital willen dat de gelabelde sites van Belgische uitgevers ook uitblinken in de programmatische aankopen. Ook Google wil die performantie mee onder de aandacht brengen door ze apart gegroepeerd te koop aan te bieden: “ Wij vinden het belangrijk dat de adverteerders op een gemakkelijk toegankelijke manier hun weg vinden naar de juiste omgeving waarin ze campagne willen voeren”, vertelt Katya Degrieck, Head of Publishers Revenue and News Northern Europe. Volgens Google gaat het om een bereik van 9,3 mio unieke users en 420 mio impressies.  

WE MEDIA kijkt erg uit naar deze samenwerking met Google: “De Belgische uitgevers zijn tevreden dat hun inspanningen voor kwaliteit een duidelijk zichtbare vitrine krijgen op de markt.” Zegt Thierry Hugot, voorzitter van WE MEDIA Digital en commercieel en marketing directeur van de Groupe Rossel.

De eerste Belgische nieuwssites die investeerden in de nieuwe DAT-gelabelde marktplaats kregen na een streng auditproces het DAT kwaliteitslabel toegekend. Dat garandeert  een veilige, transparante en betrouwbare omgeving waarin respect en bescherming van consumenten en merken centraal staan.

Logo DAT labelees

“Dit is een belangrijke stap voor ons advertentielandschap” zegt Chris Van Roey, CEO van UBA. “Het aspect vertrouwen en kwaliteit krijgt een prominente herkenbare plaats op de markt.” aldus de adverteerders.

De samenwerking tussen uitgevers, adverteerders, media agentschappen en (technologie)partners is cruciaal om het kwaliteitsvol ecosysteem onder auspiciën van Digital Ad Trust Belgium te laten evolueren tot een vaste waarde in het Belgische medialandschap.

Geïnteresseerden kunnen een aanvraag voor een volgende golf van audits voor klassieke display indienen via het formulier op de website (www.digitaladtrust.be) tot en met 22 mei 2020.

Binnenkort zal DAT Belgium ook een kwaliteitslabel voor video klaar hebben waar ook de federatie van de audiovisuele regies, VIA, zijn steun aan verleent om dit label te verkrijgen en mee in de markt te zetten. 

Contact : Zaki Lahbib  – zaki@ubabelgium.be 

Paid Media Advertising Ad Fraud Brand Safety