Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Digitaal radiobereik groeit snel, vooral dankzij DAB+

Insights
DAB+.jpg

Ter gelegenheid van de Week van de Digitale Radio die gisteren van start ging, presenteert Digitale Radio Vlaanderen de resultaten uit de derde golf van het onderzoek naar digitaal radio luisteren in Vlaanderen.

Volgens de resultaten uit de field die gevoerd werd door Ipsos en dit jaar liep van 19 september tot 27 oktober bij 2005 Vlamingen van 12 jaar en ouder, is 38% van het totale radioluistervolume nu digitaal (via DAB+, internet of digitale TV). Vorig jaar was dat nog 26%.
 
Tom Klerkx, managing director radio Mediahuis: “Het afgelopen jaar hebben we een sterke stijging gezien van digitaal luisteren. Tijdens de pandemie is de kracht van radio als compagnon nog maar eens bewezen. Met onze feelgoodmerken Nostalgie en NRJ spelen we daar steeds op in, via alle platformen. De juiste content, voor de juiste doelgroep, op het juiste platform. Meer dan ooit blijkt de de relevantie van ons medium, in deze digitale shift.”
 
Vooral luisteren via DAB+ zit daarbij in de lift: 17% van het totaal luistervolume gebeurt nu via DAB+, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van vorig jaar. Meer dan de helft van de Vlamingen (53% vs 39% in 2019) weet ondertussen wat DAB+ is en die spontane kennis stijgt binnen alle leeftijdsgroepen. Ook luisteren naar de radio via het internet groeit van 12% naar 14%, met een grotere groei bij een jonger publiek (12-24 jarigen), terwijl luisteren via digitale TV stabiel blijft op 6%.
 
An Caers (directeur Radio DPG Media): “Het zijn echt mooie cijfers: we lopen een jaar vooruit op de prognose. Met Qmusic, Joe en Willy en al hun extra themazenders trekken we al enkele jaren volop de digitale kaart en het is mooi om te zien dat hiermee het medium radio z’n relevantie absoluut behoudt. We investeren in technologie, maar ook steevast in unieke content en zenders die enkel via een digitale weg te beluisteren zijn. Dat maakt digitalisering van radio aantrekkelijk voor jong en oud.”
 
Ondertussen zijn er in België al ruim 1.250.000 toestellen verkocht die DAB+ kunnen ontvangen. Ook in de auto blijft DAB+ groeien, momenteel is 59% van de nieuw verkochte wagens uitgerust met DAB+. 24% van de Vlamingen beschikt over een DAB+-toestel (+50%). Ter herinnering: vanaf begin volgend jaar moeten alle nieuwe auto’s in Europa standaard DAB+ aan boord hebben
 
De Week van de Digitale Radio wordt afgetrapt met een spot van De Vloer. Alle Vlaamse radiostations organiseren diverse acties om DAB+ in de kijker te zetten. Zo lanceerde Joe gisteren zijn pop-up Christmas zender (internet en DAB+) en ondersteunt Q redactioneel de verschillende digitale themazenders binnen de groep. Willy organiseert dan weer een wedstrijd waarbij DAB+-toestellen worden weggegeven. Dat doet ook de VRT die onlangs een update van zijn StuBru-app presenteerde en gisteren ook een app voor MNM voorstelde.
 
Els Van de Sijpe, manager Radio VRT: “We blijven inzetten op een sterke live beleving van radio via DAB+ als opvolger van FM. En complementair gebruiken we ook de enorme mogelijkheden van internet om ons publiek nog beter te bedienen, met digitale streams in Radioplayer en in onze apps. En terwijl live radio sterk blijft, merken we de groei van audio op maat. Via onze apps bieden we naast live radio ook een rijke audiowereld aan, met de allerbeste fragmenten en de mooiste podcastverhalen, helemaal op het ritme van de gebruiker”.

De week van de Digitale radio 2020.

Data & ROI