Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Aanwerven of outsourcen? In beide scenario’s is de menselijke touch cruciaal

In_housing_iStock-666769330_zoom.jpg

Volgens meerdere onderzoeken is in-housing een groeiende trend, vooral in multinationals en grote ondernemingen. Voor Nicolas Finet, medeoprichter en CMO van Sortlist, gaat dat niet altijd op voor kmo's. Zij beschikken mogelijk niet over de financiële slagkracht en menselijke middelen om aan inhousing te doen.

Die wetenschap doet enkele vragen rijzen:

  • Waarom wint inhousing aan terrein?
  • Welke vakgebieden komen het meest in aanmerking?
  • Wanneer moet een bedrijf insourcen, dan wel samenwerken met een reclamebureau?

In werkelijkheid is de situatie zwart noch wit. Een bedrijf dat kritisch naar zichzelf kijkt en twijfelt tussen interne mobiliteit of een samenwerking met een reclamebureau moet een aantal factoren in overweging nemen: 

  • Wat is het budget waarover de adverteerder beschikt?
  • Hoe groot is zijn marketingkennis?
  • Hoeveel tijd heeft de adverteerder om zijn project te ontwikkelen?

Elke onderneming is anders, elk project is uniek. Het is dan ook aangeraden elke situatie te analyseren om te achterhalen welke oplossing de beste is. De elementen hieronder kunnen u helpen om die vergelijking te maken.

De tijd die nodig is om een project van de grond te krijgen

Een van de grote verschillen tussen een reclamebureau en een medewerker is de tijd die nodig is om op kruissnelheid te komen. Reclamebureaus werken met verschillende klanten tegelijkertijd. Zij zijn het gewend om nieuwe organisaties te doorgronden, waardoor ze adverteerders sneller concrete oplossingen kunnen voorstellen. Een medewerker zal meer tijd nodig hebben om in gang te schieten, al was het maar om de organisatiestructuur te begrijpen en erin te manoeuvreren.

Het spreekt voor zich dat de medewerker minder tijd nodig zal hebben naarmate hij ervaring opdoet. Dat is zeker iets waarmee u rekening moet houden.

De verscheidenheid aan vereiste competenties

De digitale evolutie gaat hard en de projecten die een bedrijf opstart, worden steeds diverser. U kunt perfect in februari een evenement lanceren, in maart focussen op e-commerce en in april een influencermarketingcampagne op poten zetten. Een karikaturaal voorbeeld natuurlijk, maar toch blijven we vaststellen dat bedrijven meer en meer 'project per project' werken. Hun interne behoefte aan competenties fluctueert. De krachten bundelen met een reclamebureau biedt meer flexibiliteit.

De culturele match

Elke aanwerving is een investering - in tijd, geld en emoties. De verkeerde persoon in dienst nemen kan vrij heftige gevolgen hebben voor een bedrijf, en een ontslag brengt altijd kosten met zich mee.

Dat risico is een pak kleiner als u een reclamebureau onder de arm neemt. Een team inhuren om een project tot een goed einde te brengen heeft als voordeel dat er zich verschillende oplossingen aandienen voor het geval er geen culturele match zou zijn met een van de medewerkers van het bureau. Uiteraard is de uitdaging dan om het juiste bureau eruit te kiezen. Dat kan alleen als u over de juiste gegevens beschikt, gegevens die het mogelijk maken om de dienstenaanbieders waarmee u wilt samenwerken te vergelijken. Bent u niet goed geïnformeerd, dan loopt u het risico in een vruchteloze samenwerking te stappen die u alleen maar tijd en geld zal kosten.

De filosofie van het bedrijf

Daar staat tegenover dat bepaalde bedrijven hun team op lange termijn uitbreiden. Ze zetten in op interne mobiliteit, omdat dat deel uitmaakt van hun filosofie. Ze halen voldoening uit het samenstellen van een team, de ontplooiing van hun medewerkers en de ontwikkeling van hun employer brand.

Met een reclamebureau samenwerken mag dan wel financieel interessanter zijn of beter renderen, het brengt andere uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld, hoe betrekt en motiveert u het bureau tot op het punt dat het een verlengstuk van uw team wordt?

Besluit

Tot slot lijkt het me de beste oplossing om een goed evenwicht te vinden tussen zelf een team samenstellen waarop u kunt bouwen en het inschakelen van gespecialiseerde reclamebureaus wanneer die behoefte voelbaar wordt. In elk geval is de conclusie dezelfde: de menselijke touch is cruciaal.

Elke onderneming is anders en elk project is uniek. De sector waarin u actief bent, de grootte van uw onderneming, uw geografische reikwijdte en uw honger naar innovatie... Het zijn allemaal factoren die u in die of deze richting kunnen drijven.

Een artikel van Nicolas Finet, medeoprichter en CMO Sortlist

News Agency Management