Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Autoreclame onder vuur

News Public Affairs & Regulation Strategy & Branding
auto.jpg

De JEP (Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame) ontving recent een honderdtal klachten over auto-advertenties. Het merendeel van deze klachten komt van eenzelfde bron, maar dit belet niet dat de JEP al deze klachten moet en zal behandelen. Feit is dat autoreclame in het vizier ligt van milieuorganisaties. Dit resulteert in een verscherpte aandacht van de overheid. Inspectie- en controlediensten liggen op de loer, en een aantal politici vragen nieuwe beperkende maatregelen voor autoreclame (waaronder een verbod voor reclame voor SUV's).

Het is bijgevolg meer dan ooit belangrijk dat elke reclameboodschap voldoet aan de wettelijke regels en verplichtingen. Elke reclame die niet conform is kan leiden tot extra klachten en vervolgens tot extra wetgeving. De meeste van de hierboven vermelde klachten hebben betrekking op milieuclaims, CO2- en brandstofverbruik die in deze advertenties voorkomen. Dus voor deze elementen is extra aandacht nodig.
 
Samen met het Communicatie Centrum, Febiac en Traxio volgt UBA dit dossier op de voet en verdedigen we de vrijheid van commerciële meningsuiting voor de autosector. 
 
Een samenvatting van de regels die van toepassing zijn voor autoreclame kan u hier downloaden.
 

Documenten

News Public Affairs & Regulation Strategy & Branding