Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

14 consumententrends door InSites

Survey Research & Insights Strategy
Screenshot 2021-01-29 at 15.56.15.png

2020 dwong mensen niet alleen om thuis te blijven, de manier waarop men geluk zocht en vond veranderde ook fundamenteel. InSites Consulting, het next-generation wereldwijd onderzoeksbureau, publiceerde zijn 2021 Culture + Trend Report: Happiness Reset, met 14 consumententrends die de post-2020 consument kenmerken. Het rapport werd geschreven door, onder anderen, Head of Culture + Trends Kelly McKnight en NextGen-expert Joeri Van den Bergh, en is gebaseerd op een driedelig onderzoek dat in december 2020 door InSites Consulting werd uitgevoerd.

Het rapport, getiteld Happiness Reset, analyseert hoe de gebeurtenissen van 2020 de consument beïnvloed hebben bij het zoeken naar en vinden van geluk, en hoe dit leidt tot nieuwe gewoontes en verwachtingen tegenover merken, legt McKnight uit: “Vorig jaar heeft zeer duidelijk geleid tot een herevaluatie van onze levens en onze wereld. De belangrijkste reden van deze ‘reset’ is uiteraard de pandemie, die de katalysator vormde voor gedragsveranderingen, met een versnelling van tragere macrotrends en de opkomst van compleet nieuwe trends.”

Met de macro-analyse als basis combineerde InSites Consulting zijn eigen Human Drivers-model, met zeven universele drijfveren voor geluk, en zijn wereldwijde Illume-netwerk van leading-edge consumenten. Deze kwalitatieve verkennende fase toont hoe consumentengedrag zich overal ter wereld manifesteert. Dit leidde tot de identificatie van 14 'trends', nl. nieuwe en zichtbare vormen van consumentengedrag.

In een laatste fase van de kwantificering (in samenwerking met Dynata) werden de 14 trends bevestigd door meer dan 15.000 consumenten in 16 markten (Australië, België, Brazilië, China, Duitsland, de Filipijnen, Frankrijk, Hongkong, Indonesië, Nederland, Singapore, Thailand, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Zuid-Afrika en Zuid-Korea). Hierbij kreeg elke trend een ‘score’ naargelang de houding en het gedrag van de consumenten in elke markt.

Katia Pallini, Content Marketing Director: “Als onderzoekers willen we niet alleen begrijpen welke trends gevormd worden en zich over de hele wereld manifesteren, maar ook hoe dit gebeurt. Door de data ook kwantitatief te bestuderen - het meten van de houding van consumenten ten opzichte van de trends, en hoe zij hiernaar handelden bij het kopen van merken - konden we de trends een score toekennen, en een ‘global trend mapping’ opstellen.”

Met een wereldwijde trendscore van 72% is 'Unapologetic Activism' (onverbloemd activisme, of de nood om onrecht en discriminatie openbaar af te keuren) een opkomende trend voor 2021 in de meeste onderzochte markten, wat impliceert dat consumenten de trend kennen maar er nog niet naar handelen. “Dit is de kans voor merken om een positieve invloed te hebben op een situatie, en diepgewortelde discriminatie in de samenleving af te keuren,” voegt McKnight toe.

Het rapport analyseert tevens de houding en het gedrag van NextGen-consumenten in vergelijking tot de algemene bevolking. Voor 'Reimagined interactions’ (de behoefte aan nieuwe manieren van interactie met anderen) was de NextGen-score 75%, tegenover een score van 66% bij de algemene bevolking. Joeri Van den Bergh, medeoprichter en NextGen-expert bij InSites Consulting, legt uit: “Generatie Z ging nooit zo hard op zoek naar face-to-face contact als vandaag. Door de lockdowns ontdekten ze het belang van vol in het leven te staan, en hoe waardevol persoonlijke interactie is - want de eenvoudige dingen in het leven kunnen op een mum van tijd weggevaagd worden.

Survey Research & Insights Strategy