Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Van e-commerce naar streaming commerce

News Content Marketing Paid Media Omnichannel & Sales
MediaMarkt.png

In de laatste Expert Community Omnichannel & Sales stonden we stil bij een recent fenomeen, dat overal in de wereld in opmars is: Live Shopping. Vandaar dat we met een specialist en ‘ervaringsdeskundige’ aan tafel zijn gaan zitten. Onze gastsprekers waren Tino Dekkers (Nine O’Clock Somewhere) en Yannick de Bièvre (MediaMarkt), die ons vertelden over de opmars van Live Shopping en het toepassen ervan via de cases MediaMarkt en Mayerline.

Live Shopping is een van de recentste e-commerce trends, die technologie en sociale media combineert met het familiale, haast nostalgische concept van ‘thuis kopen’. Deze trend is in China al geruime tijd heel succesvol en consumenten kopen hier via hun smartphone of via een app als Instagram, waarbij influencers, experts of beroemdheden hun aankoopkeuzes bijstaan. Mede door COVID-19 en alle maatregelen hierrond is e-commerce booming; en Live Shopping kan hier een centrale rol in gaan spelen.

Is Live Shopping de toekomst van e-commerce?

Volgens Coresight (een Amerikaans onderzoeksbureau) genereerde Live Shopping in 2019 een wereldwijde omzet van 60 miljard $. China is veruit de grootste Social Commerce markt, maar de rest van de wereld is duidelijk aan een inhaalslag bezig. In een wereld die op veel plaatsen in lockdown is, vormt Live Shopping een ervaring die erg gelijkt op ‘in-person shopping’. Consumenten kunnen in real-time producten zien en uitproberen, ze kunnen feedback krijgen en commentaren plaatsen. Dit laatste zorgt dus tegelijkertijd voor nieuwe ‘insights’ voor de bedrijven en merken in kwestie. Vaak is er ook een menselijk element, zoals een bekende influencer of een glamoureuze versie van de favoriete verkoopster van de klant/koper.

Naar meer klantentrouw en verkopen

Live Shopping vormt dus een nieuw touchpoint, dat op zich kan leiden tot meer klantentrouw en verkopen. Met alle nieuwe technologieën zijn er vandaag steeds meer mogelijkheden om klanten op een interactieve manier te benaderen, waarbij deze laatsten zelfs live hun aankopen kunnen doen zonder dat ze naar een of andere webshop moeten surfen.

Een online platform of app bijvoorbeeld kan reeds dienen voor deze ‘sales ervaring’. Van e-commerce evolueren we zo steeds meer naar ‘Streaming Commerce’. Het komt er dan op aan de favoriete platforms en apps van je klanten te kennen. Belangrijk bij dit alles - volgens Tino Dekkers - is om de bezoeker een interactieve en gepersonaliseerde ervaring aan te bieden. Hierbij kunnen data enorm helpen om zo nog beter op de klant in te spelen. Via Live Shopping kan het bedrijf of merk trouwens aan nauwkeurige inzichten en data geraken om zo het klantenprofiel – en dit kunnen er meerdere zijn – zo goed mogelijk te definiëren.

Hoe begin je aan Live Shopping?

Voor MediaMarkt betekende Corona de accelerator voor het uittesten van Live Shopping. Men liep al langer met plannen rond om de customer experience ook online te versterken, maar door de lockdown – en het sluiten van alle niet essentiële winkels – kwam alles in een stroomversnelling terecht. Volgens Yannick de Bièvre van MediaMarkt waren de volgende parameters cruciaal bij de implementatie van Live Shopping via MEDIAMARKT LIVE:

  1. Het is een interactieve en engagerende manier om met (potentiële) MediaMarkt-klanten om te gaan (stijging van de merkoverweging).
  2. Daarnaast is het nieuw en innovatief (PR waarde, wat dan weer kan leiden tot meer merkbekendheid en -voorkeur).
  3. Dit directe kanaal kan op zijn beurt leiden tot meer verkopen.

 Vanzelfsprekend is het implementeren van Live Shopping een groei- en leerproces. Zo stonden naast de moderator van de ‘show, salesmensen paraat om de klanten hun vragen te beantwoorden via chat. Heel grote kosten zijn er niet aan verbonden, u kan dit natuurlijk zo duur maken als u wil. Maar natuurlijk is het wel belangrijk om ‘traffic’ (lees bezoekers) naar uw live shopping sessies te creëren. Voor de eerste sessies gebeurde dit via e-mail marketing en social media naar een eigen platform. Maar men leerde snel dat sociale media (FB, Instagram) cruciaal zijn om meer mensen te bereiken, maar ook ook de live sessie zelf te streamen. Daarnaast gelooft men bij MediaMarkt dat naast ‘informatie & inspiratie’ ook acties en speciale aanbiedingen een toegevoegde waarde kunnen bieden om van Live Shopping ‘the experience’ te maken. Ook kan dit platform een mogelijk partnership bieden naar geïnteresseerde industrie- of businesspartners.

Door: Peter Janssen, Voorzitter Expert Community Omnichannel & Sales, Lector Marketing & Retail UCLL

Meer weten over social shopping. Luister naar Katrina Dodd tijdens de UBA Trends Day.

News Content Marketing Paid Media Omnichannel & Sales