Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Daar is de CIM Radio-studie weer

Insights Paid Media
radio .jpg

Na acht maanden wachten wegens je weet wel (de laatste resultaten hadden betrekking op de periode van januari tot juni 2020), publiceerde het CIM eindelijk een nieuwe golf van zijn RAM-onderzoek. Die gaat over de periode september 2020-februari 2021.

Zoals Stéphanie Piret (OMG) die de Technische Commissie Radio voorzit in de inleidende nota van het GfK-onderzoek uitlegt, moest ook deze radiogolf zich aanpassen aan de crisis: “Na een mooie heropstart van het veldwerk in september-oktober 2020 dwong de gezondheidssituatie ons om opnieuw de face-to-face rekrutering, vanaf de eerste week van november, stop te zetten. Deze golf haalt echter voordeel uit wat we geleerd hebben in mei en juni, een periode die ons confronteerde met de sterktes en zwaktes van de verschillende rekruteringsmethodes. Deze keer hebben we gekozen voor het evenwicht van de methodes, en dus van de profielen, in plaats van het vaste aantal uit te voeren interviews per maand te behouden.”
 
“Concreet is de mix van de methodes, die zich snel opdrong om de kwaliteit van het profiel van de steekproef te maximaliseren zonder al te veel toegevingen te moeten doen aan de publicatietermijn, een rekruteringsmix die voor bijna de helft van de interviews is samengesteld uit face-to-face, 30% uit online interviews en tussen 20% en 25% uit telefonische interviews met een online dagboek. Het veldwerk van deze golf vertraagde zijn ritme van november tot midden januari, een periode met een harde lockdown wanneer face-to-face niet mogelijk was, en versnelde vanaf midden januari door het heropstarten van de face-to-face rekrutering.”
 
“De mediaplanningsgolf is op haar beurt zo trouw mogelijk gebleven aan het principe van de 12 maanden en 3 golven, namelijk een combinatie van de golf november 2019-februari 2020 met een gewicht van 25%, januari-juni 2020 met een gewicht van 25% en september 2020-februari 2021 met een gewicht van 50%.”
 
In Vlaanderen betreft de eerste vaststelling de luisterduur. Die schiet voor de meeste zenders omhoog. Leader Radio 2 evolueert van 252’ naar 270’, Qmusic van 167’ naar 182’, Joe van 215’ naar 244’, StuBru van 200’ naar 207’, enzovoort. 92,4% van de Vlamingen luistert elke week naar de radio. Door de pandemie verschuift het luistergedrag weliswaar enigszins. Zo stijgt het aandeel van thuisluisteren met 8%, terwijl dat in de wagen tijdens de ochtend daalt met 9% en dat op de werkplek met 4%.
 
Vlaanderen: Joe stoot door tot top drie
 
De opvallendste prestatie van deze golf is te danken aan Joe. De DPG-zender behaalde tijdens deze golf een marktaandeel van 9,82%, waardoor de zender twee plaatsen stijgt in de rangschikking en zowel MNM als StuBru voorbijsteekt. Het station dat 475.950 Vlamingen bereikte (+5,4%), staat aldus in de top drie, na zijn neefje Qmusic (11,98%) en het onaantastbare Radio 2 (29,88%) die tijdens deze golf respectievelijk 779.580 (+10,9%) en 1.305.690 (+1%) Vlamingen bereikten.
 
Robin Vissenaekens, channel manager Joe: “Dit is het beste resultaat ooit voor Joe en dat is vooral te danken aan het harde werk van het hele team. We gaan door het vuur voor onze luisteraars en het afgelopen moeilijk jaar hebben we nog meer ingezet om de beste vriend te zijn voor elke luisteraar met de greatest hits en entertainende programma’s en acties.”
 
MNM ziet zijn marktaandeel teruglopen tot 8,58%, waardoor het met zijn 576.200 (-17%) luisteraars ingehaald wordt door StuBru met een marktaandeel van 9,05% (goed voor 516.850 luisteraars, -2,5%) en Radio 1 met een marktaandeel van 8,82% (goed voor 675.340 luisteraars, +5,6%). Nostalgie (7,19% en 433.080 luisteraars) en Klara (2,80% en 166,120 luisteraars) handhaven hun marktpositie.
 
Franstalig België: Bel RTL scoort
 
In Franstalig Belgie blijkt Bel RTL de grote winnaar van deze golf. De zender gaat vooruit van de vijfde naar de derde plaats (met een marktaandeel van 12,65%). In tegenstelling tot de Vlaamse cijfers is Bel RTL (samen met La Première en Tipik) de enige radio uit de top die zijn luisterduur ziet stijgen.
 
Nostalgie behoudt zijn marktleiderschap met een marktaandeel van 14,09%. Toch ziet de NGroup-zender zijn dagelijkse reach dalen met 1,5% (507.310) en ook zijn luisterduur daalt van 160' naar 148'. VivaCité klokt af op een marktaandeel van 13,64% en blijft nummer een in daily reach met 569.760 luisteraars. Contact (MAD: 11,9%) blijft stabiel, met 473.570 dagelijkse luisteraars.
 
Classic 21 (MAD: 10,51%) ziet zowel zijn bereik (338.370 luisteraars, -4%) als zijn luisterduur dalen, hoewel de RTBF-zender met 166’ wel een van de langst beluisterde per dag blijft.
 
Nog even de entree van Tipik vermelden, dat vorig jaar in september ontstond uit Pure, met halfslachtige resultaten. Het marktaandeel bedraagt 4%, met iets meer dan 158.000 luisteraars (versus 210.000 bij de volgende golf), maar de luisterduur neemt sterk toe van 112’ tot 136’).

RAM-onderzoek

Insights Paid Media