Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Effie Awards voegt in 2021 eenmalig COVID-19-categorie toe aan reeds bestaande categorieën

effie-info-class.jpg

In dit uitzonderlijke jaar voegen de Effie Awards eenmalig een extra categorie toe. De Covid-19-categorie richt zicht tot initiatieven die constructief met de crisis omgingen en daar het bewezen resultaat van kunnen aantonen. De organisatie maakt tegelijkertijd de jury bekend. Een case registreren voor de Effie Awards kan nog tot 5 mei.

Ongeziene tijden zorgen voor ongeziene… categorieën. Naast de vijf ‘klassieke’ categorieën die de Effie Awards tellen (Gedragscampagne – kort, Gedragscampagne – lang, Merkcampagne, Maatschappelijke impact en Small is beautiful) is er tijdens de editie van 2021 een extra categorie, die slechts één jaar zal bestaan.

De Covid-19-categorie richt zich tot elke marketingcommunicatiecampagne die een bewezen resultaat kan aantonen in verband met het constructief omgaan met de coronacrisis. Effie Director Lydia Desloover legt uit: “Gezien de enorme impact van deze crisis op bepaalde sectoren, kan het natuurlijk goed zijn dat de bewezen impact klein is, of dat er zelfs een daling tegenover het jaar ervoor is. Zolang maar kan aangetoond worden dat de daling bij andere keuzes groter zou geweest zijn.”

Ze preciseert nog dat het belang van de gekozen categorie relatief is: “We zijn sinds 2020 bewust geëvolueerd van sectorale categorieën naar mission driven categorie. De categorie is altijd maar een keuze voor de grootste driver van de strategie. De gekozen categorie duidt enkel aan wat het meest impact gehad heeft op de strategie. Deelnemers kunnen hun case bij twijfel ook in meerdere categorieën indienen. De keuze zal ook nooit een negatief effect hebben op het winnen van een Effie Award.”

Jury met 8 nieuwkomers

Daarnaast maakte de organisatie de jury van de editie 2021 bekend. Ze telt naar goede gewoonte 30 leden: adverteerders, bureaumensen, researchspecialisten en academici. De jury staat voor het eerst onder voorzitterschap van Bénédicte Lobelle (Nationale Loterij) en telt volgende nieuwkomers: Aurélie De Nayer (Proximus), Gregory Bauduin (Ikea), Ils Neuts (Telenet), Lieve Pattyn (EG), Mélanie Decelle (Spadel), Dimitri De Lauw (Wunderman Thompson), Els Thielemans (Maxus) en Hugues Rey (Havas).

Een case registreren voor de Effie Awards kan nog tot 5 mei via de website.


Herbekijk hieronder de Effie info class:

News Paid Media Research, Data & ROI