Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Negen vragen aan Julien Galand, Carlsberg

News Omnichannel & Sales Strategy & Branding
JulienGaland_white.png

In deze rubriek laten we een UBA-lid aan het woord over zijn/haar merk en passies. Wat drijft hen? Wat inspireert hen?  Vandaag stellen we onze 9 vragen aan Julien Galand, Marketing Director bij Carlsberg Importers, Tao Family en VASCO.

Wie is Julien Galand?

Julien is een gepassioneerd man die niet kan stilzitten. Hij heeft een breed interesseveld en werkt het liefst op verschillende projecten tegelijk. Deze hondenliefhebber en papa van twee jonge knapen is een fervent sporter: van skiën en kitesurfen over voetbal en golf tot wandelen en fietsen. In al die sporten staat hij zijn mannetje zonder dat hij ergens speciaal in uitblinkt, maar hij zorgt wel altijd en overal voor een vrolijke noot. Merken ziet hij als persoonlijkheden die je moet kneden en coachen, en daar is hij al bijna 15 jaar gepassioneerd mee bezig. Hij is een gevoelsmens met een groot inlevingsvermogen die graag vanuit zijn buikgevoel werkt, maar dankzij zijn opleiding en ervaring lukt het hem om zijn acties te rationaliseren om zo verandering teweeg te brengen. In zijn ogen is de wereld voortdurend in beweging dus moet je wel mee evolueren. Hij denkt dus niet in dogma's maar laat zich eerder leiden door principes die hem zowel privé als professioneel al geluk brachten. Wat hij het leukste vindt? Tijd schenken aan anderen: zijn vrienden, zijn team, zijn familie en kwetsbare gezinnen – liefst van al rond een vuur, met een lekker biertje in de hand. 

Waarvoor staat het merk Carlsberg en wat is jullie ambitie?

Carlsberg werd in 1847 opgericht door ziener, ondernemer en filantroop JC Jacobsen, wiens missie het was om van bier een topproduct te maken. Die ambitie zit ook vervat in de merkbelofte van Carlsberg die de muren van de oude brouwerij in Kopenhagen siert: "semper ardens", of "de passie blijft eeuwig branden". Die visie is nog altijd brandend actueel, want de groep Carlsberg heeft zich voorgenomen niet alleen zijn bier maar ook de wereld elke dag een beetje beter te maken, en dat onder de noemer "Betterment". Om het merk Carlsberg te begrijpen, moet je weten dat de brouwerij sinds de oprichting onder toezicht staat van een stichting, waaraan 30% van de dividenden die voortkomen uit de bierbrouwactiviteiten worden overgedragen en die dat geld al meer dan een eeuw lang investeert in wetenschap, kunst en gezondheid wereldwijd. De stichting is de concretisering van wat JC Jacobsen initieel voor ogen had. Wist je trouwens dat JC Jacobsen als eerste gist zuiverde om een pils van een constante kwaliteit te brouwen? Dat was revolutionair in een tijd waar een pils na elk brouwproces anders smaakte. Om de kwaliteit van de pils wereldwijd te verbeteren, deelde hij de gist met zijn concurrenten. Dat zou hij zich nu allicht beklagen... 😊 Het is daar dat de beroemde slogan "Probably the best beer in the world" in zekere zin zijn oorsprong vindt.

Wat zijn jullie grootste uitdagingen voor 2021?

In de eerste plaats is dat de aanpak van de coronacrisis die onze activiteiten zwaar verstoorde in België en Luxemburg, maar ook wereldwijd. We moeten onszelf heruitvinden om enerzijds onze klanten – en horecaondernemers bazen van cafés en restaurants – een duwtje in de rug te geven en anderzijds te blijven innoveren en op de toekomst te anticiperen. Daar ligt onze grootste uitdaging. Onze klanten en ons personeel met raad en daad bijstaan en de toekomst in een moeilijke economische en sociale context voorbereiden. Als familiebedrijf in België zijn we ons bewust van het belang van duurzame vertrouwensrelaties.

Op welke realisatie(s) van uw bedrijf of merk bent u het meeste trots?

Binnen de groep Haelterman werk ik op zo veel boeiende projecten dat ik er maar moeilijk eentje kan uitpikken. Op dit moment maakt onze veerkracht me het meest trots. Dankzij de passie en professionaliteit van onze teams konden we het hoofd altijd boven water houden. Maar ik ben uiteraard ook fier op onze merken. Het is dankzij de kwaliteit van onze portfolio en onze klanten dat we de crisis overleven en vol vertrouwen en ambitie naar de toekomst kunnen uitkijken.

Als ik er toch een paar moet noemen, zou de lancering van onze campagne 0,0% Compromise er zeker bij zijn. Die campagne zetten we samen met ons reclamebureau Happiness op in volle coronatijd en met een budget dat amper 10% van ons gebruikelijke budget was. Uiteindelijk werd het een mooie creatieve campagne die ons dichter bracht bij de consument. Ook de ontwikkeling van St Hubertus bij Delhaize is mij bijgebleven. Dat was een project dat onze stoutste verwachtingen overtrof. Daarnaast stemden we onze e-wijnshop af op een nieuwe doelgroep – het grote publiek – en ook dat begint nu zijn vruchten af te werpen. Niet alleen hebben we als team en als organisatie gigantisch veel opgestoken over e-commerce, we krijgen intussen ook 3 tot 5 wijnbestellingen binnen per dag... niet mis voor een kleine Belgische speler. Onze grootste overwinning echter was zonder enige twijfel de herlancering van Tao, een van de topmerken binnen de groep in België.  Tao bestaat ondertussen al meer dan 10 jaar en heeft altijd gezonde dranken ontwikkeld, lang voordat de grote spelers er belangstelling voor hadden.  Vandaag plukt Tao de vruchten van al zijn inspanningen en investeringen. Door de coronacrisis zijn de mensen meer bezig met gezonde producten die het immuunsysteem versterken.

Wie of wat is uw grootste inspiratiebron? Of waar put u energie uit?

Ik ben grote fan van Winston Churchill, omwille van zijn levensverhaal en omdat hij de pure belichaming is van veerkracht. Voor hij de Churchill was die de wereld nu kent, moest hij een zware depressie overwinnen en werd hij zonder pardon opzijgeschoven door de Engelse politiek. Tot hij zich plots als enige tegen Hitler durfde te verzetten. Naar het schijnt heeft zijn levenservaring hem geholpen om de cruciale rol in te vullen die hij toch wel in de geschiedenis gespeeld heeft. Wat zou er zonder hem vandaag van ons zijn geworden? Daarnaast ben ik grote fan en volger van Elon Musk omdat hij anders dan de anderen is. Mijn energie put ik uit mijn levenservaringen en mijn relaties met anderen. Elke ervaring helpt me vooruit. Waarheen? Geen flauw idee, ik heb op voorhand geen plan uitgestippeld. Ik zou zelfs durven te beweren dat ik nog altijd doe wat mijn buikgevoel me ingeeft.

Welke ontmoeting of gebeurtenis heeft een grote impact gehad op uw professioneel leven?

Dat zijn er natuurlijk wel een paar, ook al omdat ik in mijn carrière en privé zoveel uitzonderlijke mensen heb ontmoet. Als ik toch zou moeten kiezen, dan is mijn ontmoeting met Paul Haelterman bepalend geweest in mijn leven. Dankzij hem kon ik mijn kennis over multinationals ten dienste stellen van een Belgische kmo.

Wat is uw favoriete hobby en waarom?

Twee jaar geleden ben ik beginnen golfen. Sindsdien ben ik verslaafd. Ik ben graag buiten met vrienden. En ik hou ervan dat je niet zozeer tegen anderen maar vooral tegen jezelf speelt. Hockey vind ik ook een interessante sport om naar te kijken. Mijn kinderen en enkele ouders op school hebben een zwak voor hockey en daar ben ik in meegegaan. Ik ontdekte een boeiende wereld waar fair play een doorslaggevende rol speelt. Ik wandel ook vaak, 's avonds met vrienden.

Welk boek/welke film/welk museum moet iedereen volgens u gelezen/gezien hebben?

De biografie van Winston Churchill door François Kersaudy, een leerrijke en boeiende samenvatting van zijn leven. Of Shantaram van Gregory David Roberts. Dat vertelt een buitengewoon menselijk avontuur met de Indische cultuur als uitgangspunt. Zeker ook de moeite! En voor de rest... als je Top Gun nog niet gezien hebt, zit er een gapend gat in je cultuur. Je snapt wel dat museums en films niet mijn grootste passie zijn 😊

Welke levenswijsheid of gouden raad wilt u onze leden nog meegeven?

Wie ben ik om goede raad te geven? Ik zou zeggen: blijf jezelf, sluit je niet af voor anderen en reik de zwaksten een helpende hand. Onze economische ontwikkeling heeft pas zin als ze zoveel mogelijk mensen perspectief biedt op vooruitgang en bijdraagt tot een beter welzijn. Mijn vader zei altijd: je moet meer dan één pijl op je boog hebben... Wie zich voor verschillende projecten inzet, verruimt zijn geest en blijft in balans. Anderen een helpende hand reiken geeft zin aan het leven.

We danken Julien van harte voor zijn bijdrage. Wilt u ook deelnemen aan deze rubriek? Mail dan naar Kristin Hannon, Sales & Loyalty Manager via kristin@ubabelgium.be

News Omnichannel & Sales Strategy & Branding