Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Negen vragen aan Sam Homblé, Var

Sam crossmedia.png

In deze rubriek laten we wekelijks een UBA-lid aan het woord over zijn/haar merk en passies. Wat drijft hen? Wat inspireert hen?  Vandaag stellen we onze 9 vragen aan Sam Homblé, Head of Business Development bij Var.

Wie is Sam Homblé?

Een fervente liefhebber van media, merken en creativiteit en bij voorkeur dan nog eens een combinatie van de 3 waarbij er voor iedereen een meerwaarde gecreëerd wordt. Dat vormt ook zowat de rode draad doorheen mijn carrière van de voorbije 15 jaar waar ik altijd vanuit een Sales House heb kunnen werken met straffe merken en mijn zoektocht er telkens in bestond om merken op een creatieve en sterke manier met elkaar te verbinden zodat dit een synergetisch effect heeft op alle betrokkenen.

Waarvoor staat Var en wat doen jullie precies?

Var is de trotse reclameregie van de VRT. Onze core business is merken en mensen samenbrengen op de touchpoints van de VRT: Eén, Canvas, Sporza, VRT NU, MNM, MNM Hits, StuBru, Radio 2 en Radio 1.  Dat kan 360°: via audiospots op de digitale audiostreams die je ook kan beluisteren via internet en apps, via radioreclame op FM en DAB+, via creative of premium partnerships met tv-billboards en product placement rond en bij de programma’s op Eén, Canvas én tenslotte ook via preroll video advertising op VRT NU vanaf januari 2022.

Wat zijn jullie grootste uitdagingen voor 2021?

De digitale transformatie  en groei bij VRT en zijn merken gaat onverminderd verder en biedt ook langs commerciële kant enorm sterke touchpoints waardoor we zoveel meer in de aanbieding hebben dan de klassieke radio en TV. Hierdoor kunnen we onze adverteerders een fantastisch 360°-aanbod aanbieden onder de koepel ‘Verrrassend veel VRT’.

Op welke realisatie(s) van uw bedrijf of merk bent u het meeste trots?

Eerst en vooral ben ik uitermate trots om voor de sterkste mediamerken te mogen werken, ieder merk met zijn eigen aanpak en visie maar die wel perfect past binnen de opdracht die we als openbare omroep willen vervullen. Merken die er jaar na jaar gewoon staan en mensen blijven inspireren. Daarnaast ben ik ook trots op alle digitale ontwikkelingen die er gebeuren en ambities die er zijn voor de nabije en verre toekomst. Ook Var zelf heeft die omwenteling volledig omarmd door zijn eigen werking aan te passen en nog dichter te gaan staan bij VRT waardoor we trots onze eigen koers kunnen varen binnen de regiewereld. 

Wie of wat is uw grootste inspiratiebron? Of Waar put u energie uit?

Mijn grootste inspiratie is van heel nauw te kunnen samenwerken, zowel bij Var als VRT, met experts die dezelfde visie delen over hoe ons aanbod er moet uitzien en hoe we dat verder kunnen optimaliseren. Er is ruimte voor dialoog en ieder kan zijn eigen expertise uitspelen in die dialoog: VRT zijn rol als broadcaster en openbare omroep en VAR met de commerciële invalshoek. Die dialoog kan best pittig en kritisch zijn maar altijd vanuit het standpunt: hoe kunnen we het gigantisch potentieel van VRT verder vermarkten, op een correcte manier. Dat geeft enorme goesting en energie.

Welke ontmoeting of gebeurtenis heeft een grote impact gehad op uw professioneel leven?

Op een gegeven moment in mijn loopbaan werd ik geconfronteerd met een verschil in visie over aanpak. Als je ervaring nog niet groot is, denk je dan in eerste instantie dat het probleem bij jou ligt en dat je maar moet volgen. Uit die gebeurtenis heb ik geleerd om altijd trouw te blijven aan mijn eigen visie en ze te blijven verdedigen. Ik zie een verschil in visie nu niet noodzakelijk meer als een probleem maar als een teken van de nood aan persoonlijke reflectie of je wel de juiste man op de juiste plaats bent.

Wat is uw favoriete hobby en waarom?

Ik ben sinds goed 10 jaar een nogal gepassioneerd wielertoerist. En dat is jaar na jaar steeds intensiever. Voor mij is fietsen de ideale manier om het hoofd leeg te maken maar ook energie op te doen en na te denken over projecten. Daar is sinds kort ook nog lopen bij gekomen met als doel om in 2022 mijn eerste triatlon te kunnen afwerken. Dergelijke doelen vooropstellen zorgt ervoor dat ik heel erg veel van mezelf eis en probeer boven mezelf uit te stijgen om het gewenste resultaat te halen.

Welk boek moet iedereen volgens u gelezen hebben?

Een klassieker die ik iedereen kan aanraden is ‘Shoe Dog’ van Phil Knight over de geschiedenis en evolutie van het merk Nike. Het is zeer fascinerend om te lezen hoe zo’n wereldspeler gegroeid is doorheen de jaren en hoe er soms ook gewoon geluk bij komt kijken om daar te geraken. Overigens hou ik van biografieën van mensen die bepalend zijn geweest in de wereld op de één of andere manier. Waarom ze denken zoals ze denken en doen wat ze doen, daar kan je erg veel van leren. 

Welke levenswijsheid of gouden tip wilt u onze leden nog meegeven?

Alles komt altijd goed, ook al lijkt het niet goed te komen. Zelfs een negatieve situatie kan een inspiratiebron zijn voor de toekomst. Waardoor het dan weer wel goed komt ;-).

We danken Sam van harte voor zijn bijdrage. Wilt u ook deelnemen aan deze rubriek? Mail dan naar Kristin Hannon, Sales & Loyalty Manager via kristin@ubabelgium.be

News Paid Media Strategy & Branding