Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Negen vragen aan Tine Ryssaert, Danone

News Strategy
Tine Tyssaert.png

In deze rubriek laten we wekelijks een UBA-lid aan het woord over zijn/haar merk en passies. Wat drijft hen? Wat inspireert hen?  Vandaag stellen we onze 9 vragen aan Tine Ryssaert, Sustainability for Growth Director bij Danone.

Wie is Tine Ryssaert?

Ik denk dat een marketeer met passie voor purpose - of intrinsieke maatschappelijke zingeving - en ondernemerschap, de lading wel dekt - professioneel alvast. Na 8 fantastische jaren in marketing & sales bij Unilever, ben ik bij Danone verschillende uitdagingen aangegaan, zowel lokaal als internationaal - waarbij Marketing Director Danone Essential Dairy & Plantbased en sinds 2020 Sustainability for Growth Director, de meest recente zijn.

Waarvoor staat het merk Danone en wat is jullie ambitie?

Danone staat voor een geëngageerde, verantwoordelijke business, met een positieve impact op mens en planeet, zowel lokaal als globaal. We streven ernaar een positieve impact te hebben op het gedrag van de consumenten. Dat doen we door te inspireren op vlak van lekkere gezonde voeding en door aandacht te hebben voor regeneratieve landbouw, waterschaarste en ecologische verpakking.

Deze doelstellingen maken deel uit van de ‘One Planet One Health’ missie en covert het belang dat Danone hecht aan duurzaamheid in de brede zin. Dit laatste komt niet uit het niets. Reeds in 1972 heeft Antoine Riboud, toenmalig CEO, benoemd dat de verantwoordelijkheid van Danone niet stopt aan de fabriekspoorten. Duurzaamheid zit diep geworteld in het DNA van Danone.

Wat zijn jullie grootste uitdagingen voor 2021?

Enerzijds is er de blijvende uitdaging om onze duurzaamheidsagenda te versnellen. Naar aanleiding van de COVID pandemie heeft de consument zijn verwachtingen nog hoger gezet en dat is ook goed. Tegelijkertijd blijven we innoveren en investeren, zowel op voedingstrends met onze merken als op route-to-market, waar e-commerce een steeds grotere rol speelt.

Op welke realisatie(s) van uw bedrijf of merk bent u het meeste trots?

Er is niet zo één dingetje, het gaat eerder om consistent zijn in de dingen die je doet. Als ik dan toch enkele voorbeelden moet geven: de erkenning van de fabriek in Rotselaar als ‘Factory of the Future’ en de lancering van Danone ‘met fruit van hier’. Deze laatste is gemaakt met lokale melk én op basis van aardbeien uit Hoogstraten die niet meer op de reguliere markt verkocht kunnen worden. Dat was dus dubbel op.

Al deze realisaties dragen ertoe bij dat Danone BCorp gecertificeerd is. Een BCorp certificaat is niet zomaar een certificaat. Het een een ‘beweging’ van bedrijven die business willen inzetten als een ‘force for good’. Deze bedrijven bereiken de hoogste standaarden op sociaal en ecologisch vlak en dienen continu vooruitgang te maken om gecertificeerd te blijven.

Wie of wat is uw grootste inspiratiebron? Of waar put u energie uit?

Ik krijg energie van impact realiseren. Het realiseren van niets tot iets – daar word ik persoonlijk het meeste blij van. Dat kan zich situeren in de privésfeer – waar we destijds onze droomwoning eigenhandig gestript en terug opgebouwd hebben – als professioneel, waar ondernemerschap een vaste waarde is in het werk en daarbuiten. In dat opzicht vind ik Conny Vandendriessche een topper. Een voorbeeld van straf vrouwelijk ondernemerschap. De Leeuwenkuil, Jonge Wolven en meer van deze short formats mag je dan ook steevast tot mijn guilty pleasures rekenen 😉

Welke ontmoeting of gebeurtenis heeft een grote impact gehad op uw professioneel leven?

In mijn studiejaren ben ik naar Boston afgereisd om er summer courses aan de Boston University te gaan volgen. Ik verbleef er ook een paar dagen in Vermont, bij vrienden van mijn ouders. Zij namen me mee naar de Ben & Jerry fabriek, waar ik kon genieten van een rondleiding, inclusief het zeer inspirerende verhaal met betrekking tot de missie van Ben & Jerry. Het daar zijn en ter plekke de authenticiteit voelen van hun missie heeft bij mij een zaadje geplant in verband met de intrinsieke waarde van purpose/zingeving, voor en door merken en bedrijven. En dat zaadje is intussen al een flinke boom geworden.

Wat is uw favoriete hobby en waarom?

Ik ben sinds kort opnieuw gestart met mountainbiken – nu mét kids, het perfecte niveau voor een heropstart😉. Het maakt je hoofd leeg en houdt je fysiek op peil. Naast deze lentetopper zijn inspirerend design, interieur en architectuur mijn grootste passies.

Welk boek/welke film/museum moet iedereen volgens u gelezen/gezien hebben? 

Hoewel recentelijk verschenen, nu reeds een ‘klassieker’ in wording: ik ben helemaal fan van ‘The offer you can’t refuse’ van Steven van Belleghem. Steven zet je met de voeten in de realiteit van vandaag en de nabije toekomst, in verband met wat op bredere schaal aan het gebeuren is. Holistisch – niet enkel duurzaamheid of purpose of digitale revolutie: het is én, én, én. Je denkkader wordt anders na het lezen van dit boek.

Mark Lammers boek “Yes it’s a crisis” is ook weer bijzonder goed van toepassing in deze tijden.

Welke levenswijsheid of gouden tip wilt u onze leden nog meegeven?

Don't go with the flow.

We danken Tine van harte voor haar bijdrage. Wilt u ook deelnemen aan deze rubriek? Mail dan naar Kristin Hannon, Sales & Loyalty Manager via kristin@ubabelgium.be

News Strategy