Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Surveys & Publications

  1. Bpost

    Paper Reach Survey, een nieuwe referentiemeting voor en door de Belgische reclamemarkt

    • 22-02-21
    • Survey

    De Paper Reach Survey is een initiatief dat voortkwam uit de behoefte om voor de Belgische markt (agentschappen en adverteerders) solide, actuele en objectieve gegevens te verzamelen over het gedrag van de consument ten opzichte van zijn brievenbus en in het bijzonder ten opzichte van geadresseerde reclamepost (Direct Mail of ook wel Paper Mail genoemd). Deze gegevens zullen adverteerders toelaten beter beredeneerde en impactvollere campagnes op te zetten.

    Lees meer over "Paper Reach Survey, een nieuwe referentiemeting voor en door de Belgische reclamemarkt"
  2. poids.jpg

    UMA Benchmark Digital: 28% in 2020

    • 19-02-21
    • Insights News Survey

    De Digital Media Investments Benchmark van de UMA pakt uit met een nieuwe levering. Deze keer gaan de gegevens over het hele jaar 2020. Volgens het onderzoek van de mediabureaus vertegenwoordigt digital 28,1% van de reclamebestedingen.  

    Lees meer over "UMA Benchmark Digital: 28% in 2020"
  3. Content-Marketing-Young.jpg

    Belgische bedrijven vinden zich nog jong in content marketing

    • 08-02-21
    • News Survey

    Om te weten hoe content marketing evolueert, kijken we met z’n allen naar het Content Marketing Institute. Maar de situatie is in de States natuurlijk helemaal anders dan die in ons eigen landje. 

    Lees meer over "Belgische bedrijven vinden zich nog jong in content marketing"
  4. EFFIE-0004a.jpg

    DPG Media weet hoe u zorgt voor een winnende Effie-case

    • 05-02-21
    • Survey

    Op basis van maar liefst 157 Belgische Effie-cases ontdekten DPG Media en Tilburg University 7 drivers die de doeltreffendheid van uw marketinginspanningen verhogen (en dus ook de kans op een Effie Award). Wij blikken terug met Tim Van Doorslaer, Head of Research bij de regie.

    Lees meer over "DPG Media weet hoe u zorgt voor een winnende Effie-case"
  5. Screenshot 2021-01-29 at 15.56.15.png

    14 consumententrends door InSites

    • 01-02-21
    • Survey

    2020 dwong mensen niet alleen om thuis te blijven, de manier waarop men geluk zocht en vond veranderde ook fundamenteel. InSites Consulting, het next-generation wereldwijd onderzoeksbureau, publiceerde zijn 2021 Culture + Trend Report: Happiness Reset, met 14 consumententrends die de post-2020 consument kenmerken. Het rapport werd geschreven door, onder anderen, Head of Culture + Trends Kelly McKnight en NextGen-expert Joeri Van den Bergh, en is gebaseerd op een driedelig onderzoek dat in december 2020 door InSites Consulting werd uitgevoerd.

    Lees meer over "14 consumententrends door InSites"
  6. bpostEnquete.jpg

    Hoe kijkt u terug op 2020 en hoe blikt u vooruit op 2021?

    • 18-01-21
    • News Survey

    UBA Belgium en bpost.media lanceren een nationale enquête rond de impact van de Covid-19-crisis op uw marketing en communicatie.

    Lees meer over "Hoe kijkt u terug op 2020 en hoe blikt u vooruit op 2021?"
  7. MariaDarmi.jpg

    Maria Darmi (CEO Kantar): Duurzaamheid wint aan belang. Hoe op te volgen?

    • 11-01-21
    • News Survey

    We beginnen met een verwijzing naar 'The Comprehensive Business Case for Sustainability', een grensverleggende publicatie van de Harvard Business Review uit 2016. De conclusie van het artikel was dat ondernemingen die de grootste focus leggen op duurzaamheid over de hele lijn een aanzienlijk voordeel hadden: van omzetgroei tot winst en cashflows tot lagere schuldenlasten. En in de disruptieve periode na de financiële crisis in 2008 realiseerden ze een groeiende marktkapitalisatie van gemiddeld $650 miljoen per onderneming. Bedrijven die de focus leggen op duurzaamheid zijn veerkrachtiger.

    Lees meer over "Maria Darmi (CEO Kantar): Duurzaamheid wint aan belang. Hoe op te volgen?"
  8. color.jpg

    Creëer meer impact op consumentengedrag met de juiste kleur

    • 13-11-20
    • Insights Survey

    Nobelprijs winnaar Kahneman heeft aangetoond dat 95% van de beslissingen die we nemen eerder onbewust zijn, en kleur is daarbij in 85% van de gevallen de dominante factor. Wanneer we als consumenten dus een merk of product beoordelen, speelt kleur daarbij een enorm belangrijke rol. Het werken met de juiste kleuren is de makkelijkste en snelste manier om de resultaten van een bedrijf te doen stijgen. Kleur wordt door het merendeel van de bedrijven echter zwaar onderschat. Door gebruik te maken van de juiste kleurencombinaties en kleurnuances in een merklogo, verpakking, website of advertentie kan je veel meer impact genereren en inspelen op het verlangen en de verwachtingen van de consument.

    Lees meer over "Creëer meer impact op consumentengedrag met de juiste kleur"
  9. Shopping.jpg

    Boost in verkoop van FMCG, verschuiving in kanalen en assortiment

    • 09-11-20
    • Survey

    Tijdens de Expert Community Panels van 21/10 onthulden Nielsen en GfK wat hun de laatste maanden vooral was opgevallen in de sector van de Fast Moving Consumer Goods. Welke invloed had COVID-19 op de verkoop, productcategorieën en kanalen?

    Lees meer over "Boost in verkoop van FMCG, verschuiving in kanalen en assortiment"
  10. effie-belgium_logo-4color.png

    Hoe minder doelstellingen, hoe beter

    • 19-10-20
    • Survey

    Ideaal voor wie aan zijn marketing effectiveness wil schaven: Effie Worldwide heeft samen met Ipsos een dossier uitgebracht (in bijlage) waarin ze een aantal richtlijnen meegeven om de doeltreffendheid van campagnes te verhogen. Zo geven minder doelstellingen u meer kans op succes.

    Lees meer over "Hoe minder doelstellingen, hoe beter"
  11. Rangarajan_Devarajan_2018_January.jpg

    Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan

    • 05-10-20
    • Insights News Survey

    We leven in een ‘VUCA-wereld’ vol onzekerheid en verandering, waar ook de rol van Sales wordt uitgedaagd. De toenemende digitalisering, de beter geïnformeerde consument of koper, de opkomst van omnichannel, de noodzaak voor meer differentiatie, enz. maken het veel sales professionals niet makkelijk. Welke uitdagingen ziet Prof. Rangarajan voor de nabije toekomst? In het verleden werkte hij voor de Vlerick Business School, maar sinds enkele jaren is hij verbonden aan de Ball State University in de VS.

    Lees meer over "Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan"
  12. Joeri Van Den Bergh_cirkel.jpg

    Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19

    • 14-09-20
    • Survey

    Bijna negen op de tien Belgen vinden duurzaamheid vandaag belangrijk in vergelijking met acht op tien Belgen twaalf maanden geleden, zijnde vóór COVID-19. Volgens de tweedelige studie die in juli 2019 en in augustus 2020 uitgevoerd werd door InSites Consulting, kan deze stijging over alle generaties heen worden vastgesteld, waarbij de grootste verandering in attitude genoteerd werd onder de Millennials (+13%).

    Lees meer over "Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19"
  13. data.jpg

    WFA doet onderzoek naar Programmatic

    • 31-08-20
    • News Publication

    WFA publiceerde, in samenwerking met IPONWEB, haar vierde editie van het rapport 'Programmatic, Data & Technology'. Daarin wordt onderzocht hoe multinationale adverteerders programmatic vandaag inzetten en hoe de sector zich in de laatste jaren heeft ontwikkeld.

    Lees meer over "WFA doet onderzoek naar Programmatic"
  14. Kantar Efficient communication.jpg

    Efficiënt communiceren vereist inzicht in mensen

    • 24-07-20
    • Survey

    Naarmate we de lockdown steeds verder achter ons laten en evolueren naar het nieuwe normaal, vragen velen zich af wat er nog hetzelfde zal blijven en wat er zal veranderen. Communiceren is complexer dan ooit geworden en sommige merken kunnen het wel eens moeilijk hebben om precies te weten wat ze moeten zeggen en hoe ze doeltreffend kunnen communiceren.

    Lees meer over "Efficiënt communiceren vereist inzicht in mensen"
  15. Local.jpg

    Laat je inspireren door consumenten: merkbeleving na COVID-19

    • 15-06-20
    • Insights Survey

    JPCR lanceerde een kwalitatief 'co-creatie' onderzoek bij 45 Belgische consumenten van 22 tot 70 jaar oud, om merken te inspireren voor hun strategieën en actieplannen na COVID-19. Dit onderzoek vond plaats tussen 12 en 18 mei 2020 op het JPCR online kwalitatief platform Vox Populi®. Deze belangrijke onderwerpen werden besproken op de blog: hoe hebben consumenten de lockdown-periode ervaren, wat is er veranderd en wat zijn de lessen die men heeft geleerd. De deelnemers gaven ook hun mening over de merken/bedrijven die zich in deze periode positief konden onderscheiden en over wat ze bijzonder op prijs stelden.

    Lees meer over "Laat je inspireren door consumenten: merkbeleving na COVID-19"
  16. iStock-1089973052.jpg

    Do's & don'ts van Ads & Age

    • 08-06-20
    • Insights News Survey

    Handelaars, retailers, merken maar ook marketeers en reclamemakers die hun neus ophalen voor de oudere consument zijn een uitstervend ras. De uitzonderingen bevestigen de regel. Het is intussen algemeen gekend dat het oudere marktsegment een groeiend segment is. In België is vandaag net geen 50% van de volwassen consumenten minstens 50 jaar. In Nederland is deze kaap al enkele jaren overschreden.

    Lees meer over "Do's & don'ts van Ads & Age"
  17. Influencers.jpg

    Influencermarketing bevestigt status bij Vlaamse jongeren

    • 08-06-20
    • Survey

    Influencermarketing verliest niet aan kracht bij Vlaamse jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool bij meer dan 1100 Vlaamse jongeren. 16% van de Vlaamse jongeren geeft zelfs aan dat het tijdens de voorbije drie maanden iets gekocht heeft door toedoen van een influencer. De belangrijkste reden om een influencer te volgen volgens de Vlaamse jongeren? De leuke en originele verhalen van die influencer.

    Lees meer over "Influencermarketing bevestigt status bij Vlaamse jongeren"
  18. law.jpg

    Juridisch aspecten van de corona-crisis voor marketeers

    • 27-04-20
    • News Publication

    Hoe wapent u uw bedrijf met de nodige juridische kennis om zonder kleerscheuren door deze corona-crisis te komen?

    Lees meer over "Juridisch aspecten van de corona-crisis voor marketeers"
  19. tv spendings.jpg

    De impact van COVID-19 op de reclamedruk in België

    • 20-04-20
    • Insights Survey

    Nielsen publiceerde een overzicht van de bruto media investeringen in tv, radio en kranten gedurende de laatste weken. Sinds het begin van de COVID-19 lockdown is de reclamedruk met 23,9% gedaald ten opzichte van de tijd vóór COVID-19 en zelfs met 38,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

    Lees meer over "De impact van COVID-19 op de reclamedruk in België"
  20. VISUAL Media Key Facts 2019.jpg

    De uitgebreide versie van de UBA Media Key Facts is nu beschikbaar

    • 03-04-20
    • Publication Survey

    UBA-leden hebben exclusief toegang tot de uitgebreide versie van de Media Key Facts. De korte versie is gratis beschikbaar voor iedereen.

    Lees meer over "De uitgebreide versie van de UBA Media Key Facts is nu beschikbaar"
  21. VISUAL Media Key Facts 2019.jpg

    UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht

    • 30-03-20
    • Publication Survey

    We zetten voor u de informatie over de bruto media investeringen 2019 in een handig overzicht. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders nood hebben aan goede en toegankelijke informatie over media. Er is vanuit verschillende bronnen heel wat informatie beschikbaar. Om u te helpen perfect geïnformeerd te zijn heeft UBA deze informatie voor u gestructureerd.

    Lees meer over "UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht"
  22. iStock-1208344297.jpg

    De impact van het coronavirus op de consumptie in China

    • 18-03-20
    • Insights News Survey

    De snelle verspreiding van het coronavirus in China leidde tot ongeziene taferelen: lege straten, gesloten scholen en bedrijven, geen vliegverkeer… iedereen werd aangeraden zoveel mogelijk thuis te blijven. Om het consumentengedrag tijdens en meteen na de pandemie te bestuderen, organiseerde Kantar tussen 6 en 9 februari een globaal onderzoek in China. Deze vier opvallende resultaten willen we u niet onthouden.

    Lees meer over "De impact van het coronavirus op de consumptie in China"
  23. balance.jpg

    Media – Het juiste evenwicht tussen korte- en langetermijn impact

    • 03-02-20
    • Survey

    Op basis van een studie bij zo'n 500 senior marketeers bij adverteerders, media- en creatieve agentschappen en mediabedrijven worden de kansen, uitdagingen en trends waarmee de sector te maken krijgt, besproken. In deze studie beschouwt 90% van de marketeers het meten en aantonen van de ROI als een belangrijke uitdaging. Uit de studie blijkt dat een groot deel van de sector (68%) het belang inziet van een juist evenwicht tussen kortetermijn- (d.w.z. verkoopresultaten) en langetermijnprestaties (d.w.z. merkgroei en merkvoorkeur).

    Lees meer over "Media – Het juiste evenwicht tussen korte- en langetermijn impact"
  24. 2020.jpg

    Kantar identificeert twaalf mediatrends voor morgen

    • 20-01-20
    • News Survey

    De Kantar 2020 Media Trends & Predictions beslaan een brede waaier van onderwerpen. Op basis van onderzoeken bij media-eigenaars en -uitgevers, reclamemerken en -agentschappen geeft Kantar een overzicht van de trends voor het komende jaar in bijna alle sectorcategorieën en markten over de hele wereld. Dit jaar telt de lijst 12 trends en voorspellingen opgedeeld in drie hoofdcategorieën: de technologische trends die het medialandschap veranderen; de plaatsen waar merken op een geloofwaardige manier aanwezig kunnen zijn; en de context en katalysatoren voor verandering.

    Lees meer over "Kantar identificeert twaalf mediatrends voor morgen"
  25. Sparkle12

    Sparkle nr. 12 – Vertrouwenscrisis en trends

    • 13-12-19
    • News Survey

    Sparkle is een initiatief van bpost, in samenwerking met UBA en ACC, specifiek voor marketing- en communicatiespecialisten.

    Lees meer over "Sparkle nr. 12 – Vertrouwenscrisis en trends"
  26. smart speaker.jpg

    Aankoopintentie smart speakers is reëel

    • 10-12-19
    • Insights News Survey

    Wavemaker communiceerde de resultaten uit de tweede golf van zijn Voice Marketing Landscape-barometer. Die voerde Ivox vorige maand bij een steekproef van 1000 respondenten (18-59).

    Lees meer over "Aankoopintentie smart speakers is reëel"
  27. Screenshot 2019-12-10 at 16.39.09.png

    Wordt influencer marketing helemaal virtueel?

    • 10-12-19
    • Insights News Survey

    Momenteel is de trend vooral voelbaar in de Verenigde Staten, maar volgens recent onderzoek door Hype Auditor, krijgen influencers almaar meer concurrentie van hun virtuele tegenhangers.

    Lees meer over "Wordt influencer marketing helemaal virtueel?"
  28. contenus news.jpg

    Minder dan 11% van de Belgische internauten betaalt voor nieuwscontent

    • 03-12-19
    • Insights News Survey

    Als we WARC mogen geloven, dat zich baseert op de gegevens van YouGov en het Reuters Institute for the Study of Journalism, zou in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen het percentage surfers dat betalende nieuwscontent zegt te consumeren gedaald zijn van 14,1% vorig jaar tot 10,9% dit jaar.

    Lees meer over "Minder dan 11% van de Belgische internauten betaalt voor nieuwscontent"
  29. iStock-877326226.jpg

    Op welke trends wordt effectief ingezet in de marketingplannen 2020?

    • 02-12-19
    • Survey

    ClearXperts ondervroeg meer dan 150 marketeers naar de marketing trends in 2020. Hoe ziet het marketinglandschap er op dit moment uit en wat zijn de verwachtingen voor volgend jaar? Vervolgens biedt het rapport ook technieken aan die de marketeer kan toepassen om de trends te vertalen in marketingstrategieën.

    Lees meer over "Op welke trends wordt effectief ingezet in de marketingplannen 2020?"
  30. Do not call me.jpg

    Ongewenste reclametelefoontjes: er is nog ruimte voor verbetering

    • 25-11-19
    • News Survey

    Sinds 31 mei 2014 kan iedereen die niet meer voor commerciële doeleinden gebeld wil worden zijn nummer op de 'Bel Me Niet Meer'-lijst laten registreren. Het is de 'Robinson-lijst' van de telefonie. Elke telefoonabonnee heeft het recht om niet opgebeld te worden voor telefonische marketing. Ondertussen zijn er maar liefst 1.4 miljoen particuliere en professionele telefoonnummers op de lijst geregistreerd.

    Lees meer over "Ongewenste reclametelefoontjes: er is nog ruimte voor verbetering"