Bekijk onze Training 24/7 en krijg een gratis Kinepolis ticket!

Ontdek het aanbod

News > All News

  1. 3rd-party-cookies-advertisers.jpg
      News

    De cookieless transitie is nog niet rond

    • 23-09-22

    Het recentste State of Data verslag van het IAB is zopas verschenen. Daarmee beschikken we over een update betreffende de vorderingen van de industrie met betrekking tot de cookieloze wereld van morgen.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "De cookieless transitie is nog niet rond"
  2. Creator economy.png
      News What is

    Wat is Creator economy?

    • 23-09-22

    Creator Economy is een door software gefaciliteerd ecosysteem dat makers in staat stelt inkomsten te verwerven uit hun creaties. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Creator economy?"
  3. Web3.jpg
      News What is

    Wat is Web3?

    • 16-09-22

    Het volgende tijdperk van het web zal gebaseerd zijn op blockchain, decentralisatie en digitale token-economie. Maar hoe is het ontstaan?

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Web3?"
  4. D&I in media.jpg
      News

    Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)

    • 16-09-22

    Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.

      Media
    Lees meer over "Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)"
  5. Watch, and go to cinema
      News Video

    Verdien een gratis cinematicket dankzij Training 24/7 van UBA

    • 15-09-22

    Hebt u ons opleidingsprogramma Training 24/7 al eens bekeken? Misschien wel, maar nog geen tijd gehad om een opleiding te volgen? Dan is nu het ideale moment!

    Lees meer over "Verdien een gratis cinematicket dankzij Training 24/7 van UBA"
  6. Screenshot 2022-09-15 at 10.17.03.png
      News Insight Survey

    Effie Awards 2022: 26 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie

    • 15-09-22

    Brussel, 14 september 2022 - Effie Belgium maakt bekend dat nog 26 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. Dit jaar noteerden de organisatoren 40 inschrijvingen. Dit resulteerde uiteindelijk in 33 ingediende dossiers.

      Strategy
    Lees meer over "Effie Awards 2022: 26 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie"
  7. Lucio Mesquita.jpeg
      News

    "Dit is een fantastisch moment voor adverteerders"

    • 15-09-22

    Op 29 september kunnen we tijdens de vijfde editie van de jaarlijkse MAGnifyconferentie luisteren naar Lucio Mesquita, media expert bij Innovation Media in het Verenigd Koninkrijk. In een recent interview beantwoordde hij reeds enkele interessante vragen…

      Media
    Lees meer over ""Dit is een fantastisch moment voor adverteerders""
  8. 6_principes_zero_greenwashing.png
      News Charter & Guideline

    Greenwashing vermijden? Ontdek de 6 principes

    • 12-09-22

    Consumenten zijn hoe langer hoe meer gevoelig voor de klimaatproblematiek. Hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door de wil om een positieve impact te hebben op het milieu, of althans om de schade te beperken. De toenemende belangstelling voor het klimaat zorgt voor een vloedgolf aan milieuclaims. Het is dan ook onze taak, als merk, als sector, om hen betrouwbare informatie te bezorgen zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen.

      Strategy
    Lees meer over "Greenwashing vermijden? Ontdek de 6 principes"
  9. CTZ logo.png
      News Charter & Guideline

    Naar zero greenwashing: UBA ondersteunt CommToZero

    • 12-09-22

    In de huidige klimaatcrisis moeten we met z'n allen onze verantwoordelijkheid nemen, ieder individueel en als sector. We stellen vandaag vast dat communicatie een fundamentele rol speelt in de ecologische transitie. UBA wil deel uitmaken van de oplossing en stimuleert daarom de noodzakelijke omslag naar duurzamer gedrag.

      Strategy
    Lees meer over "Naar zero greenwashing: UBA ondersteunt CommToZero"
  10. NFT.png
      News What is

    Wat zijn NFT's?

    • 12-09-22

    Non-fungible tokens, of NFT's, zijn digitale tokens die bestaan op een blockchain met unieke identificatiecodes en metadata die hen van elkaar onderscheiden. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat zijn NFT's?"
  11. MKF2022.jpg
      News

    De Media Key Facts nu beschikbaar in digitaal formaat

    • 05-09-22

    Ontdek de volledig gedigitaliseerde versie van de Media Key Facts, uitsluitend toegankelijk voor UBA-leden. Dit rapport beschrijft de bruto-investeringen per medium en per taalgebied (NL/FR). De gegevens hebben betrekking op de periode tot en met juni 2022.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "De Media Key Facts nu beschikbaar in digitaal formaat"
  12. DAO.png
      News What is

    Wat is DAO?

    • 05-09-22

    Een Decentralised Autonomous Organisation (DAO) is een crypto-native gemeenschap die gebruik maakt van de blockchain om het bestuur te beheren. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is DAO?"
  13. creativity legs.jpg
      News

    Creativiteit voor sterke merken: Cases Decathlon en Brussels Mobility

    • 03-09-22

    Onlangs werden de resultaten van de WFA-studie over de rol van creativiteit gepubliceerd, waarin het belang van creativiteit wordt onderstreept. De laatste jaren is er echter sprake van een afname van de creativiteit, en gaat er meer aandacht naar de korte termijn, waarbij weinig risico's worden genomen.

      Content Strategy
    Lees meer over "Creativiteit voor sterke merken: Cases Decathlon en Brussels Mobility"
  14. Duurzame consumptie
      News

    De win-win-win van duurzame consumptie

    • 03-09-22

    Een vraag die mij vaak wordt gesteld, is: moet ik als merk mijn eigen duurzaamheidsinspanningen communiceren of moet ik consumenten aanmoedigen dat te doen? Mijn antwoord is altijd hetzelfde: het liefst allebei. Communiceer over tastbare en zinvolle vooruitgang, niet alleen over beloften of anekdotische activiteiten met betrekking tot uw milieuvoetafdruk. Zo toont u het goede voorbeeld.

      Strategy
    Lees meer over "De win-win-win van duurzame consumptie"
  15. creativecolorsbrushes.jpg
      News Insight

    Belgische CMO's zien creativiteit als motor van gedragsverandering

    • 29-08-22

    Wanneer we aan creativiteit denken, denken we te vaak aan de kwaliteit van reclame. Maar wat betekent goed werk eigenlijk? En gebruiken we creativiteit voor het stimuleren van duurzaam consumentengedrag?

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Belgische CMO's zien creativiteit als motor van gedragsverandering"
  16. Metaverse
      News What is

    Wat is de Metaverse?

    • 29-08-22

    In zijn huidige vorm is de metaverse een digitale ruimte die aspecten van sociale media, online gaming, augmented reality (AR), virtual reality (VR) en cryptocurrencies combineert om gebruikers in staat te stellen virtueel te interageren. Maar wat is het nog?

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is de Metaverse?"
  17. creativity change sustainability.jpg
      News

    Creativiteit ten dienste van duurzaamheid

    • 23-08-22

    In geprek met Jens Mortier, President Creative Belgium, over de rol van creativiteit als motor van verandering naar duurzamer gedrag. 

      Content Strategy
    Lees meer over "Creativiteit ten dienste van duurzaamheid"
  18. Post-purpose brand
      News What is

    Wat is post-purpose brand?

    • 18-08-22

    Veel merken zijn nog steeds bezig met het bepalen van hunpurpose. Zij doen hardnekkige pogingen om een meer duurzame en proactieve missie neer te schrijven.  Een 'post-purpose brand' beseft dat het onvoldoende is om een purpose te definiëren en een duurzaam traject op te zetten.

    Lees meer over "Wat is post-purpose brand?"
  19. Screenshot 2022-06-07 at 13.10.32.png
      What is

    Wat is alternet economies?

    • 16-08-22

    'Alternet economies' is een macro-trend die gaat over radicale digitale waardesystemen en alternatieve virtuele economieën.

    Lees meer over "Wat is alternet economies?"
  20. Adressable audience
      News

    Een addressable audience, the next step in journalistieke content marketing

    • 10-08-22

    Boven het maaiveld uitsteken wordt steeds uitdagender in contentmarketing. Een journalistieke aanpak kan hierbij helpen, meer bepaald om een addressable audience uit te bouwen. De ideale manier om niet steeds opnieuw je ‘publiek’ te moeten kopen via paid media? Chris Van Gils (ContentMoon) en Bart Lombaerts (SPYKE) hadden het erover tijdens een UBA-opleiding over content marketing en journalistiek.

      Content Media
    Lees meer over "Een addressable audience, the next step in journalistieke content marketing"
  21. NFT.jpg
      News

    Generatie Z neemt cryptocurrencies over

    • 02-08-22

    Gen Z groeit op in de nasleep van de financiële crisis van 2008 en in de recessie na COVID-19. Geen wonder dat deze generatie haar eigen geldregels wil stellen. Zo wil 50% van de Belgische Gen Z een eigen bedrijf opstarten en op die manier zijn toekomst in eigen hand nemen. In tegenstelling tot millennials wordt deze generatie niet gedreven door prestatiedrang maar wel door passie. Ze flirt met TikTok- en YouTube-algoritmes en weet als geen ander socialemediabijdragen te vertalen in een businessplan. Maar deze post-millennials zijn ook hun eigen meester als het aankomt op hun financiële planning en ze staan te trappelen om hun geld te laten rollen.

    Dus, wat verwacht Gen Z van merken tegen die achtergrond? In dit laatste artikel uit een reeks van drie nemen we de financiële mentaliteit van Gen Z en de rol die merken hierin spelen onder de loep.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Generatie Z neemt cryptocurrencies over"
  22. Screenshot 2022-06-07 at 13.06.15.png
      What is

    Wat is ecocide?

    • 01-08-22

    De grote ecologische uitdagingen van vandaag doen heel wat vraagtekens reizen over de verantwoordelijkheid van bedrijven en onze consumptiemaatschappij. Wie krijgt de 'schuld' voor de slechte staat van onze planeet?

    Lees meer over "Wat is ecocide?"
  23. Gen Z sunglasses inclusion.jpg
      News

    Hoe kijkt generatie Z naar diversiteit?

    • 04-07-22

    Gen Z is de meest diverse generatie en dat beperkt zich niet tot etnische achtergrond. Post-millennials zijn niet bang om maatschappelijke thema's aan te snijden en met gendernormen nemen ze het niet te nauw. Belgisch sportjournalist Aster Nzeyimana zei onlangs nog in DS Weekblad dat "de macho's van hun voetstuk zijn gevallen". Hij verwees daarmee naar de opkomst van de 'antimacho', een meer non-binaire voorstelling van schoonheid die het hart van generatie Z heeft veroverd. Als geen ander uit generatie Z zich in in elkaar overvloeiende gendergrenzen, etnische diversiteit, niet-traditionele relaties, andersvaliden en ga zo maar door.

      Strategy
    Lees meer over "Hoe kijkt generatie Z naar diversiteit?"
  24. community.jpg
      News

    Van customer-centric naar community-centric

    • 04-07-22

    Een inclusieve werkplek zorgt voor een beter consumenteninzicht en een betere consumentenreflectie en helpt merken zich als dusdanig beter positioneren. Duidelijk? Niet voor iedereen. PUB laat daarom het woord aan Havas, TBWA, Happiness en 20Something. En zij willen koste wat kost bewijzen dat merken en bureaus weldegelijk inspanningen leveren op dit gebied.

      Strategy
    Lees meer over "Van customer-centric naar community-centric"
  25. consumerChoice.jpg
      News

    Bent u nog op dezelfde golflengte als uw consument?

    • 04-07-22

    Enkele jaren geleden kreeg de marketingindustrie ontnuchterend nieuws. Uit een onderzoek dat destijds in opdracht van Thinkbox werd uitgevoerd, bleek dat er een aanzienlijke afstand is tussen de marketeers in onze sector en degenen met wie zij communiceren.

      Media
    Lees meer over "Bent u nog op dezelfde golflengte als uw consument?"
  26. ALDH_21
      News Announcement

    Anne-Laure de Hults vervoegt het UBA-team

    • 04-07-22
    Anne-Laure start bij UBA als Domain Strategy Lead. Ze wordt verantwoordelijk voor strategische projecten en zal zich specifiek toespitsen op thema’s zoals duurzaamheid, diversiteit & inclusie en privacy.
    Lees meer over "Anne-Laure de Hults vervoegt het UBA-team"
  27. Screenshot 2022-06-07 at 10.55.13.png
      What is

    Wat is Chief Disaster Officer?

    • 04-07-22

    CEOs kijken uit naar nieuwe functies om groei mee te co-piloteren. Met de naschokken van de wereldwijde pandemie, verwachten we in 2025 een herschikking van de hele C-suite. Eén van de trends is het investeren in een Chief Disaster Officer om crisissen te voorspellen en meer elasticiteit in te bouwen in de bedrijfsstructuur.

      Strategy
    Lees meer over "Wat is Chief Disaster Officer?"
  28. transmedia storytelling.png
      News

    Digital Bootcamp: een opleiding om digitale marketing beter te beheersen

    • 01-07-22

    Het Digital Bootcamp is terug met twee nieuwe cycli die lopen van september tot december.

      Content Strategy
    Lees meer over "Digital Bootcamp: een opleiding om digitale marketing beter te beheersen"
  29. Diversity.jpg
      News

    Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame

    • 28-06-22

    Merken wordt vaak verweten dat ze de realiteit van de samenleving niet voldoende zouden weerspiegelen. Inderdaad, het tonen van slanke, blanke mensen was lang de norm in reclamecampagnes. Intussen is er al heel wat aan het evolueren, maar niet alle merken staan voldoende stil bij het effect van hun communicatie op de individuele consument. In dit artikel bekijken we het thema vanuit de hoek van het marktonderzoek en geven we enkele “best practices” over hoe ook marktonderzoek kan bijdragen tot de effectiviteit van reclame.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame"
  30. Gen Z mental health.jpg
      News Insight

    Gen Z en mentaal welzijn

    • 28-06-22

    U hebt vast al gehoord van post-millennials, de i-generatie, Zoomers of Gen(eratie) Z ... Welke naam u er ook op plakt: deze generatie is te groot om ze over het hoofd te zien. Vandaag is Gen Z de grootste generatiegroep ter wereld. Ze is goed voor een derde van de wereldbevolking en beschikt over het snelst groeiende besteedbaar inkomen, dat naar verwachting 33 biljoen dollar zal bedragen over tien jaar.

      Research & Insights
    Lees meer over "Gen Z en mentaal welzijn"