Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Communication Management College - Herfstcyclus 2019

Communication Management College
  • Dag 1, donderdag 26 september

  • 8:45 - 17:30
    • Dag 1: De communicatiestrategie

      Dag 1 komen de volgende vragen aan bod:

      • Wat is het belang van marketingcommunicatie voor een succesvol merkbeleid?
      • Hoe stelt u een efficiënt merkplan op?
      • Hoe creëert u een meerwaarde voor uw merk?
      • Hoe kunt u uw doelgroep beter leren kennen?
      • Hoe vertaalt u dat alles naar een geïntegreerde communicatieaanpak?

      Vier ervaren marketingprofessionals met een frisse kijk op communicatiestrategieën leiden de volgende sessies:

    • Marketingcommunicatie als onderdeel van een overkoepelende merk- en marketingstrategie - Hans Cools (Moore Belgium) NL

      Hans Cools, co-CEO of Moore Stephens
      • Wat zijn de basisprincipes van merkenmanagement?
      • Wat is de plaats van het merkenbeleid in de overkoepelende bedrijfsstrategie? Wat zijn de langetermijneffecten van een merkenbeleid?
      • Wat is de plaats van marketingcommunicatie in de marketingmix?
      • Hoe ontwikkelt u een succesvol plan voor een merkenbeleid?
    • Hoe werkt communicatie? - Patrick De Pelsmacker (Universiteit Antwerpen) NL

      Patrick De Pelsmacker, Prof. Marketing of Universiteit Antwerpen
      • Wat zijn de belangrijkste theoretische en praktische concepten van geïntegreerde marketingcommunicatie?
      • Hoe maximaliseert u de impact van communicatie?
      • Hoe kan communicatie de consument overtuigen?
      • Hoe reageert de consument op commerciële boodschappen?
      • Hoe wordt dit toegepast in de marketingcommunicatiepraktijk?
    • De doelgroep begrijpen. Van data naar inspiratie - Naomi Osorio Galan (UM) FR

      Naomi Osorio Galan, Account Manager of UM
      • Wat zijn de nieuwe beperkingen die de GDPR oplegt voor het verzamelen van informatie over individuen?
      • Welke gegevens aanwenden om doelgroepen beter te begrijpen en hoe ze te segmenteren?
      • Hoe zet u dit om naar de praktijk om beter te kunnen communiceren met de doelgroepen?
    • Brave New World: het merk en de consument in de wereld - Fons Van Dyck (think/BBDO) NL

      Fons Van Dyck, Managing Director of Think BBDO
      • Wat zijn de grote maatschappelijke trends?
      • Wat zijn de meest actuele drijfveren van consumentengedrag?
      • Hoe gaan sterke merken met deze drijfveren om in hun communicatie?
      • Wat is de toekomst van het merk?
      • Hoe creëren merken duurzaam waarde voor consumenten: het ISP –model
      • Kritische reflecties bij merken en marketing
  • Dag 2, donderdag 17 oktober

  • 8:45 - 17:00
    • Dag 2: Het communicatieproces

      Op de tweede dag van het UBA Communication Management College, komen de volgende vragen aan bod: 

      • Hoe maken we maximaal gebruik van de digitale mogelijkheden als onderdeel van onze strategie?
      • Wat zijn de voor- en nadelen van massamediacommunicatie versus guerrillamarketing, webcommunicatie en de andere methoden?
      • Hoe komt u tot een inspirerend communicatieverhaal?

      Drie bezielde marketeers gaan tijdens de volgende opleidingen met u in debat:

    • Brand activation - Stephan Smets (Child Focus) FR

      Stephan Smets, Managing Director of Engage BBDO
      • Wat zijn de belangrijkste “activation”-methoden?
      • Hoe combineert u de verschillende methoden?
      • Wat zijn de belangrijkste benchmarks?
    • Vanuit digitaal over Social richting Marketing Automation - Antony Slabinck (Invisible Puppy) NL

      Antony Slabinck, Senior Digital Strategist of Invisible Puppy
      • Hoe kunnen we het beste online en via social communiceren met onze klanten?
      • Klanten segmenteren door gebruik van persona’s en/of buyer insights.
      • Nog krachtiger communiceren door het inschakelen van Brand Advocates
      • Via content marketing en inbound tools evolueren richting marketing automation.
    • Geïntegreerde strategische planning en Mediacreativiteit - Veerle De Vos (Faith in Fools) NL

      Veerle De Vos, Marketing Consultant & Coach of Faith in Fools
      • Hoe schrijft u een sterk verhaal voor uw merk?
      • Hoe stelt u een duidelijke strategie op?
      • Hoe zet u de strategie om in de praktijk?
      • Hoe ontwikkelt u een formule die werkt en met welke middelen?
      • Hoe vertaalt u marcom doelstellingen in mediadoelstellingen op een creatieve manier?
      • Rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden en cases uit Cannes
  • Dag 3, donderdag 14 november

  • 8:45 - 17:00
    • Dag 3: De communicatieconcepten

      Doel van deze dag is: meer inzicht krijgen in doeltreffende communicatieprocessen.
      De onderwerpen die aan bod komen zijn:

      • Hoe geeft u een inspirerende briefing?
      • Hoe verloopt het ontwikkelingsproces?
      • Wie is verantwoordelijk voor welke stadia van het ontwikkelingsproces?
      • Hoe beoordeelt u de voorstellen van een communicatiebureau?

      Drie specialisten met een grote kennis van zaken wijden u in in de wereld van communicatieconcepten:

    • Strategisch en inspirerend briefen - Pierre Mathelart (Atypic) FR

      Pierre Mathelart, Marketing & Communication Consultant of ARYKANDA
      • Wie bereidt de briefing voor?
      • Wat is de meerwaarde van de praktische gids 'The Client Brief' van UBA/ACC?
      • Hoe geeft u een geïntegreerde en inspirerende briefing?
      • Case study
    • Van briefing tot campagne, het creatieve en het productieproces - Nicolas De Bauw (TBWA) NL

      Nicolas De Bauw, Managing Director of TBWA
      • Hoe verloopt het proces na de briefing?
      • Wie is verantwoordelijk voor het creatie- en productieproces?
      • Welke werkvergaderingen kunt u verwachten?
      • Hoe evalueert u voorstellen van een communicatiebureau?
      • Wat zijn de belangrijkste productieprocessen?
      • Tips & trucs
    • Workshop "360° out-of-the-box denken" + praktische oefening - Kristin Verellen (Peel The Onion) NL

      Kristin Verellen, Partner of Peel The Onion
      • Hoe ziet een geïntegreerde communicatieplanning en –briefing eruit?
      • Hoe benut u creativiteit optimaal en integreert u aangeleerde technieken?
      • Hoe vertaalt u een probleemcase naar een inspirerende briefing?
      • In welke mate stimuleert het ‘Wrong-spel’ u tot gedurfd en innovatief denken?
  • Dag 4, donderdag 5 december

  • 8:45 - 17:00
    • Dag 4: De communicatiepartners

      Op de laatste dag van het UBA Communication Management College wordt de relatie met het communicatiebureau en de partners in het digitale tijdperk toegelicht:

      • Wat is de rol van een creatief bureau?
      • Hoe vebetert u de samenwerking met een communicatiebureau?
      • Hoe meet u het return on investment (ROI) van een digitale campagne?
      • Hoe bouwt u op lange termijn een sterk merk?

      Vier communicatie-experts vertellen over hun ervaringen met communicatiepartners:

    • Bureaus en andere partners - Stéphane Buisseret (AIR) FR

      Stéphane Buisseret, CEO of AIR
      • Wie zijn de belangrijkste partners?
      • Hoe bepaalt u een correcte remuneratie?
      • Hoe kiest u een communicatiepartner?
      • Hoe organiseert u consultaties en competities?
      • Wat houdt wederzijdse evaluatie in en welke evaluatiedocumenten zijn beschikbaar?
    • De mediapartners - Yves De Voeght (Coca-Cola) FR

      Yves De Voeght, Media Manager of Coca-Cola

      Op basis van een allocatiemodel worden de communicatie-inspanningen verdeeld volgens een verdeelsleutel 70-20-10:

      • De fundamenten (70) van elk medium
      • Creatieve mogelijkheden (20)
      • Ruimte voor innovatie (10)
    • De researchbureaus - Tom de Ruyck (InSites Consulting) NL

      Tom De Ruyck, Managing Partner of InSites Consulting
      • Intro tot de (r)evolutie die marktonderzoek van daag de dag door maakt
      • Hedendaagse online research technieken: een overzicht!
      • Hoe werk je samen met een research agency? Briefings, debriefings, Q&A moment
    • 21st Century Brand - Sylvie Dewaele (TBWA) NL

      Sylvie Dewaele, Media Arts Director of TBWA
      • Hoe merken bouwen in deze tijden van waanzin?
      • Hoe de gefragmenteerde oneindige niet-lineaire ruimte correct interpreteren?
      • Hoe klanten zo ver krijgen dat ze bij u terugkomen?

Voorwaarden en prijzen

Deelname: 

  • 3.000 € (excl. btw) 
  • UBA-leden kunnen deze opleiding gratis volgen

Inschrijvingsvoorwaarden

  • De opleiding is uitsluitend voor adverteerders.
  • 1 deelname per jaar is gratis voor UBA-leden.
  • Leden met een lidmaatschapsbijdrage hoger dan 3.000€/jaar mogen 1 medewerker per cyclus inschrijven (2 per jaar).
  • Kandidaten mogen maximaal 3 jaar ervaring hebben in communicatie.
  • De regel is: “First come, first served”. Uit respect voor de mensen die we moeten weigeren omwille van plaatstekort, vragen we de deelnemers zich te engageren voor het volledige programma.
  • Enkel deelnemers die de 4 sessies gevolgd hebben, ontvangen na afloop een certificaat.
  • Stuur uw inschrijvingsaanvraag via e-mail naar contact@ubabelgium.be.