Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Contracts & Guidelines

  1. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg

    Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus

    • 12-03-20
    • Contract & guideline,

    In 2019, publiceerden we de eerste gezamenlijke gedragscode voor bureauselecties, samen met de drie representatieve beroepsverenigingen: UBA, ACC en UMA.

    Lees meer over "Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus"
  2. iStock-115810810.jpg

    Op zoek naar praktische guidelines?

    • 19-07-19
    • News, Contract & guideline,

    Als UBA-lid kan u gratis gebruik maken van onze praktische gidsen en guidelines. Onze praktische gidsen begeleiden u door uw traject: strategie, briefing, relaties met agentschappen en de media...

    Lees meer over "Op zoek naar praktische guidelines?"
  3. Production Clap.jpg

    ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms

    • 09-07-19
    • News, Contract & guideline,

    De productie van een reclamefilm, ongeacht op welk kanaal die verspreid zal worden, is een belangrijk en delicaat proces, zowel voor de adverteerder als voor zijn communicatiebureau en het door hem ingeschakelde productiehuis.

    Lees meer over "ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms"
  4. Agency Selection Charter_shutterstock_1099306382.jpg

    UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties

    • 07-05-19
    • News, Contract & guideline, Publication

    De drie representatieve beroepsverenigingen – UBA, ACC en UMA – publiceren samen de eerste gedragscode voor de organisatie van competities voor de verschillende soorten bureaus (creatieve bureaus en mediabureaus).

    Lees meer over "UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties"
  5. Influencer.jpeg

    UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations

    • 04-02-19
    • Contract & guideline

    Een goede briefing is half gewonnen. Waaruit moet een goede briefing bestaan zodat uw campagne een succes wordt? UBA en acc publiceren een handige guideline. Gratis downloadbaar voor leden.

    Lees meer over "UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations"
  6. diversity.jpg

    UBA publiceert charter "Unstereotype Communication"

    • 29-01-19
    • Position Paper, Contract & guideline, Publication, Insights

    UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. De cijfers liegen er niet om. Eén Belg op vijf heeft een migratieachtergrond, het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen, en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. De samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. Toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen.

    Lees meer over "UBA publiceert charter "Unstereotype Communication""
  7. influencers.jpg

    Aanbevelingen voor online influencers

    • 09-10-18
    • News, Position Paper, Contract & guideline, Publication

    Influencers worden meer en meer gevraagd om producten en diensten van adverteerders te promoten en/of ze aan te bevelen bij hun volgers. 

    Lees meer over "Aanbevelingen voor online influencers"
  8. iStock-143919742.jpg

    WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen

    • 28-05-18
    • Contract & guideline, Publication,

    “A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising” is ontwikkeld om merken te helpen een progressiever beeld van beide seksen in reclame op te hangen. De gids wil senior marketeers inspireren om hun eigen marketingcampagnes in vraag te stellen.

    Lees meer over "WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen"
  9. iStock-635759292.jpg

    GDPR gids voor Marketers

    • 20-11-17
    • Contract & guideline, Publication,

    WFA (World Federation of Advertisers) publiceerde en GDPR gids voor marketers. GDPR of de ‘General Data Protection Regulation’ is de Europese verordening die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Zij behandelt de problematiek en het wettelijk kader van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens in de Europese Unie.

    Lees meer over "GDPR gids voor Marketers"
  10. Martine Ballegeer 2.png

    10 gouden pitch-regels voor adverteerders

    • 27-10-17
    • Contract & guideline, Publication,

    Er is voor alle betrokken partijen een wereld van verschil tussen een pitch die goed verloopt en een slechte. Uiteindelijk willen we op een zo efficiënt mogelijke manier het voor ons merk meest geschikte bureau selecteren. UBA en ACC hebben een aantal spelregels opgesteld om het pitchen in goede banen te leiden. Deze regels hebben te maken met het aantal bureaus dat u in de pitch betrekt, de doorlooptijd van het pitchproces en de betaling van de deelnemende bureaus.

    Lees meer over "10 gouden pitch-regels voor adverteerders"
  11. iStock-510310988.jpg

    UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders

    • 23-06-17
    • Contract & guideline

    Zowel UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC de Event Client Briefing, een praktische gids voor het briefen van en efficiënt samenwerken met event marketing bureaus. 

    Lees meer over "UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders"
  12. woman-reading-notes_4460x4460.jpg

    Content Marketing Briefing template

    • 10-05-17
    • Contract & guideline,

    Content marketing is een specifieke discipline en een briefing aan een agentschap zit dan ook anders in elkaar dan een briefing voor een campagne of een event. Om content marketing bureaus optimaal te kunnen briefen en hun expertise optimaal te benutten, kunt u nu gebruik maken van deze ‘Content Marketing Briefing template’, een praktisch werkdocument.

    Lees meer over "Content Marketing Briefing template"
  13. Resized2_Businessman-addressing-multicultural-office-staff-meeting-469584763_5184x3456.jpg

    Briefing template The Client Brief

    • 19-04-17
    • Contract & guideline
    ACC/UBA

    Deze template vormt een nuttige handleiding voor het opmaken van een volledige en duidelijke briefing.

    Lees meer over "Briefing template The Client Brief"
  14. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg

    UBA en ACC contract voor alle disciplines

    • 06-04-17
    • Contract & guideline,

    UBA en ACC lanceren futureproof contract voor alle disciplines.UBA en ACC Belgium stellen zich beiden tot doel om de samenwerking tussen opdrachtgevers en creatieve bureaus zo optimaal mogelijk te laten verlopen. En die samenwerking begint bij het maken van goede afspraken, samengebracht in een helder en moduleerbaar contract, afgestemd op de noden van beide partijen.

    Lees meer over "UBA en ACC contract voor alle disciplines"
  15. Resized_Business-ovation-516849012_4200x2800.jpg

    Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau

    • 31-03-17
    • Contract & guideline
    Een goede vertrouwensrelatie tussen adverteerder en agentschap is de hoeksteen van een geslaagde communicatiestrategie. Open communicatie en transparantie zijn daarbij belangrijke aspecten. Zowel de adverteerder als het communicatiebureau heeft er baat bij regelmatig de samenwerking te evalueren. Zo kunt u tijdig bijsturen waar nodig en processen actualiseren. De UBA heeft een aantal richtlijnen gebundeld voor een constructieve evaluatie.
    Lees meer over "Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau"
  16. Resized_Coworkers-work-modern-studio.Sales-manager-team-working-new-project-533699570_5659x3687.jpg

    Remuneratiegids

    • 28-03-17
    • Contract & guideline

    In deze gids vindt u een overzicht van de belangrijkste formules als onmisbaar uitgangspunt voor een geslaagd overleg tussen adverteerder en bureau.

    Lees meer over "Remuneratiegids"
  17. Pocketing-company-money.-483095403_4122x2743.jpeg

    Compendium of ad fraud knowledge for media investors

    • 20-10-16
    • Contract & guideline,

    The intention of this compendium is to raise awareness of ad fraud among brand owners and to provide the knowledge and best practices to effectively counter it. This document seeks to encourage brand owners to adopt these best practices and to work with industry partners to make the changes necessary to reduce fraud substantially. 

    Lees meer over "Compendium of ad fraud knowledge for media investors"
  18. 41.jpg

    Richtlijnen regies omtrent Native Advertising

    • 14-10-16
    • Contract & guideline,

    Tijdens de zomer 2016 publiceerden we het UBA Position Paper omtrent “Native Advertising”, waarin we een aantal aanbevelingen formuleerden. Hierbij riepen we de regies op om een technische fiche op te maken zodat we de richtlijnen op een transparante manier met onze leden kunnen delen.

    Lees meer over "Richtlijnen regies omtrent Native Advertising"
  19. wfa-logo.jpg

    WFA guide to Programmatic Media: What Every Advertiser Should Know about Media Markets

    • 26-11-15
    • Contract & guideline,

    Programmatic trading is growing rapidly, and from a base in digital display, it is expected to touch all media as digitisation takes hold, and programmatic technologies unfold. 

    Lees meer over "WFA guide to Programmatic Media: What Every Advertiser Should Know about Media Markets"
  20. screen_shot_2015-08-06_at_14.58.40.png

    Alcoholconvenant

    • 08-10-15
    • Contract & guideline,

    Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken

    Lees meer over "Alcoholconvenant"
  21. Resized_Assigning-tasks-529057812_6046x4035.jpg

    UBA/ACC Multi-Agency Guidelines (2015): Hoe managet u verschillende bureaus?

    • 08-10-15
    • Contract & guideline

    Als adverteerder krijgt u een steeds grotere keuze tussen bureaus uit steeds meer verschillende disciplines. Op het eerste gezicht lijkt het een snoepwinkel. Maar in de praktijk moet u vooraf uw noden en het aanbod goed analyseren.
    De Multi Agencies Task Force van UBA en ACC heeft hiervoor een leidraad uitgewerkt. Helaas is dit geen gemakkelijke of passe partout oplossing. De bedoeling is een betere coördinatie tussen de disciplines te realiseren, de verantwoordelijkheden af te bakenen, de financiële voordelen te bepalen, een positieve wedijver tussen de partners tot stand te brengen, enz.

    Lees meer over "UBA/ACC Multi-Agency Guidelines (2015): Hoe managet u verschillende bureaus?"
  22. Businessman-getting-dressed-625914600_3592x2021.jpeg

    Employer Marketing Guidelines: How to make good use of your Employer Value Proposition

    • 07-04-15
    • Contract & guideline,

    Deze Guidelines zullen u helpen om de Employer Marketing van uw bedrijf te bepalen. U kan de Guidelines gebruiken als rode draad voor het implementatieproces. De publicatie is een realisatie van het Expertise Center Employer Marketing

    Lees meer over "Employer Marketing Guidelines: How to make good use of your Employer Value Proposition"
  23. iStock-638268276.jpg

    UBA-ACC Event Competition Charter : Gids voor de adverteerder met aanbevelingen voor de selectie van een Event Bureau

    • 05-09-14
    • Contract & guideline

    Zowel de UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC het Event Competition Charter. Daarin worden duidelijke standpunten ingenomen omtrent o.a. het maken van een longlist en een shortlist (in welke gevallen en vanaf welke budgetten), de te geven briefing, de timing, het organiseren van de presentaties, enz.

    Lees meer over "UBA-ACC Event Competition Charter : Gids voor de adverteerder met aanbevelingen voor de selectie van een Event Bureau"
  24. iStock-696326138.jpg

    WFA advice on obtaining transparency and return of media income

    • 05-09-14
    • Contract & guideline

    Deze publicatie geeft achtergrondinformatie over de inkomsten die mediabureaus krijgen van mediaverkopers. Die informatie kan de adverteerder best in het achterhoofd houden tijdens het onderhandelen of het afsluiten van contracten met mediabureaus.

    Lees meer over "WFA advice on obtaining transparency and return of media income"
  25. woman-buys-a-milk-resized.jpg

    Instore communicatie : Guidelines opgesteld door het Expertise Center Point-of-Sales Communicatie

    • 05-09-14
    • Contract & guideline
    We weten dat instore communicatie een belangrijke invloed heeft op de aankoopervaring en de rotatie van producten in de rekken kan dynamiseren. De meeste retailers, agentschappen en adverteerders zijn zich goed bewust van het belang van een efficiënte aanpak van instore communicatie. Maar hoe definiëren we nu de verschillende media op het verkooppunt en welke succesfactoren spelen mee? En – meer nog – hoe meten we deze media? Om deze vragen te kunnen beantwoorden richtte de UBA in 2010 een Expertise Center op dat specifiek gewijd is aan de communicatie rond en op het verkooppunt. Eind januari 2011 publiceerden we deze gids.
    Lees meer over "Instore communicatie : Guidelines opgesteld door het Expertise Center Point-of-Sales Communicatie"
  26. Business-man-signing-a-contract-501040002_3869x2579.jpeg

    Media Audit : Richtlijnen voor een media audit op de Belgische markt

    • 05-09-14
    • Contract & guideline
    Richtlijnen voor een media audit op de Belgische markt

    Zowel de UMA als de UBA ondersteunen het document van de WFA "Guide to choosing and using a media auditor", editie 2010. De publicatie "Media Audit" licht enkele elementen toe die eigen zijn aan de Belgische markt.

    Lees meer over "Media Audit : Richtlijnen voor een media audit op de Belgische markt"
  27. Resized2_Checking-data-503021944_7360x4912.jpg

    Competition law : Checklist for meetings

    • 05-09-14
    • Contract & guideline,
    De UBA spoort iedereen aan om de wetgeving te respecteren. De elementen uit deze checklist dienen gerespecteerd te worden tijdens alle vergaderingen van de UBA, maar ook in alle informele gesprekken.
    Lees meer over "Competition law : Checklist for meetings"
  28. Resized_Manager-doing-the-books-at-a-restaurant-520230184_6902x4394.jpg

    WFA Guidelines Media Auditors : Hoe omgaan met media auditors?

    • 05-09-14
    • Contract & guideline
    Document, gepubliceerd door de World Federation of Advertisers (WFA), met guidelines voor marketers over hoe ze om kunnen gaan met media auditors. Deze bedrijven worden door zowat alle adverteerders in Europa ingezet. Het document is een update van de originele versie, die in 2003 verscheen, en werd opgesteld in samenwerking met de European Association of Communication Agencies (EACA).
    Lees meer over "WFA Guidelines Media Auditors : Hoe omgaan met media auditors?"
  29. Resized2_Assigning-tasks-529057812_6046x4035.jpg

    WFA/EACA guidelines on client-agency relations and best practice in the pitch process

    • 05-09-14
    • Contract & guideline

    WFA (World Federation of Advertisers) en EACA (European Association of Communication Agencies) hebben gedragsregels gepubliceerd over het organizeren van bureaucompetities. Alle aspecten van het pitchen komen in de brochure "WFA/EACA guidelines on client-agency relations and best practice in the pitch process" duidelijk aan bod. De UBA heeft dan ook voorgesteld aan de ACC om deze uitstekende handleiding als referentie te gebruiken in België. De ACC heeft hierop positief gereageerd maar is begrijpelijk terughoudend over de paragraaf 'optional pitch fees'. De afspraak is dat UBA /ACC gezamelijk een kort addendum zullen maken aan deze gids om de locale Belgische aspecten van het pitch proces in België te verduidelijken. Hiertoe zal een gezamelijke werkgroep worden opgericht.

    Lees meer over "WFA/EACA guidelines on client-agency relations and best practice in the pitch process"
  30. Pristine-bamboo-forest-at-sunrise-538808784_7360x4912.jpeg

    Maatschappelijk Verantwoord Communiceren : Aanbevelingen van het UBA Expertise Center "Maatschappelijk Verantwoord Communiceren", opgesteld in samenwerking met Business&Society Belgium

    • 05-09-14
    • Contract & guideline,
    Alle afdelingen van een onderneming hebben hun verantwoordelijkheid en spelen een rol in de duurzame ontwikkeling, ook de communicatiedienst. Veel adverteerders zijn trouwens ver gevorderd in deze materie en nemen zelf al contrete acties in verband met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Deze eerste aanbevelingen geven enkele van die juiste ‘reflexen’ mee, toepasbaar in 4 relevante domeinen voor de communicatiesector.
    Lees meer over "Maatschappelijk Verantwoord Communiceren : Aanbevelingen van het UBA Expertise Center "Maatschappelijk Verantwoord Communiceren", opgesteld in samenwerking met Business&Society Belgium"