Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Surveys & Publications

  1. Joeri Van Den Bergh_cirkel.jpg

    Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19

    • 14-09-20
    • Survey

    Bijna negen op de tien Belgen vinden duurzaamheid vandaag belangrijk in vergelijking met acht op tien Belgen twaalf maanden geleden, zijnde vóór COVID-19. Volgens de tweedelige studie die in juli 2019 en in augustus 2020 uitgevoerd werd door InSites Consulting, kan deze stijging over alle generaties heen worden vastgesteld, waarbij de grootste verandering in attitude genoteerd werd onder de Millennials (+13%).

    Lees meer over "Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19"
  2. data.jpg

    WFA doet onderzoek naar Programmatic

    • 31-08-20
    • News, Publication

    WFA publiceerde, in samenwerking met IPONWEB, haar vierde editie van het rapport 'Programmatic, Data & Technology'. Daarin wordt onderzocht hoe multinationale adverteerders programmatic vandaag inzetten en hoe de sector zich in de laatste jaren heeft ontwikkeld.

    Lees meer over "WFA doet onderzoek naar Programmatic"
  3. Kantar Efficient communication.jpg

    Efficiënt communiceren vereist inzicht in mensen

    • 24-07-20
    • Survey,

    Naarmate we de lockdown steeds verder achter ons laten en evolueren naar het nieuwe normaal, vragen velen zich af wat er nog hetzelfde zal blijven en wat er zal veranderen. Communiceren is complexer dan ooit geworden en sommige merken kunnen het wel eens moeilijk hebben om precies te weten wat ze moeten zeggen en hoe ze doeltreffend kunnen communiceren.

    Lees meer over "Efficiënt communiceren vereist inzicht in mensen"
  4. Local.jpg

    Laat je inspireren door consumenten: merkbeleving na COVID-19

    • 15-06-20
    • Survey, Insights

    JPCR lanceerde een kwalitatief 'co-creatie' onderzoek bij 45 Belgische consumenten van 22 tot 70 jaar oud, om merken te inspireren voor hun strategieën en actieplannen na COVID-19. Dit onderzoek vond plaats tussen 12 en 18 mei 2020 op het JPCR online kwalitatief platform Vox Populi®. Deze belangrijke onderwerpen werden besproken op de blog: hoe hebben consumenten de lockdown-periode ervaren, wat is er veranderd en wat zijn de lessen die men heeft geleerd. De deelnemers gaven ook hun mening over de merken/bedrijven die zich in deze periode positief konden onderscheiden en over wat ze bijzonder op prijs stelden.

    Lees meer over "Laat je inspireren door consumenten: merkbeleving na COVID-19"
  5. iStock-1089973052.jpg

    Do's & don'ts van Ads & Age

    • 08-06-20
    • News, Survey, Insights

    Handelaars, retailers, merken maar ook marketeers en reclamemakers die hun neus ophalen voor de oudere consument zijn een uitstervend ras. De uitzonderingen bevestigen de regel. Het is intussen algemeen gekend dat het oudere marktsegment een groeiend segment is. In België is vandaag net geen 50% van de volwassen consumenten minstens 50 jaar. In Nederland is deze kaap al enkele jaren overschreden.

    Lees meer over "Do's & don'ts van Ads & Age"
  6. Influencers.jpg

    Influencermarketing bevestigt status bij Vlaamse jongeren

    • 08-06-20
    • Survey,

    Influencermarketing verliest niet aan kracht bij Vlaamse jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool bij meer dan 1100 Vlaamse jongeren. 16% van de Vlaamse jongeren geeft zelfs aan dat het tijdens de voorbije drie maanden iets gekocht heeft door toedoen van een influencer. De belangrijkste reden om een influencer te volgen volgens de Vlaamse jongeren? De leuke en originele verhalen van die influencer.

    Lees meer over "Influencermarketing bevestigt status bij Vlaamse jongeren"
  7. law.jpg

    Juridisch aspecten van de corona-crisis voor marketeers

    • 27-04-20
    • News, Publication,

    Hoe wapent u uw bedrijf met de nodige juridische kennis om zonder kleerscheuren door deze corona-crisis te komen?

    Lees meer over "Juridisch aspecten van de corona-crisis voor marketeers"
  8. tv spendings.jpg

    De impact van COVID-19 op de reclamedruk in België

    • 20-04-20
    • Survey, Insights

    Nielsen publiceerde een overzicht van de bruto media investeringen in tv, radio en kranten gedurende de laatste weken. Sinds het begin van de COVID-19 lockdown is de reclamedruk met 23,9% gedaald ten opzichte van de tijd vóór COVID-19 en zelfs met 38,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

    Lees meer over "De impact van COVID-19 op de reclamedruk in België"
  9. VISUAL Media Key Facts 2019.jpg

    De uitgebreide versie van de UBA Media Key Facts is nu beschikbaar

    • 03-04-20
    • Publication, Survey,

    UBA-leden hebben exclusief toegang tot de uitgebreide versie van de Media Key Facts. De korte versie is gratis beschikbaar voor iedereen.

    Lees meer over "De uitgebreide versie van de UBA Media Key Facts is nu beschikbaar"
  10. VISUAL Media Key Facts 2019.jpg

    UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht

    • 30-03-20
    • Publication, Survey,

    We zetten voor u de informatie over de bruto media investeringen 2019 in een handig overzicht. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders nood hebben aan goede en toegankelijke informatie over media. Er is vanuit verschillende bronnen heel wat informatie beschikbaar. Om u te helpen perfect geïnformeerd te zijn heeft UBA deze informatie voor u gestructureerd.

    Lees meer over "UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht"
  11. iStock-1208344297.jpg

    De impact van het coronavirus op de consumptie in China

    • 18-03-20
    • News, Survey, Insights

    De snelle verspreiding van het coronavirus in China leidde tot ongeziene taferelen: lege straten, gesloten scholen en bedrijven, geen vliegverkeer… iedereen werd aangeraden zoveel mogelijk thuis te blijven. Om het consumentengedrag tijdens en meteen na de pandemie te bestuderen, organiseerde Kantar tussen 6 en 9 februari een globaal onderzoek in China. Deze vier opvallende resultaten willen we u niet onthouden.

    Lees meer over "De impact van het coronavirus op de consumptie in China"
  12. balance.jpg

    Media – Het juiste evenwicht tussen korte- en langetermijn impact

    • 03-02-20
    • Survey

    Op basis van een studie bij zo'n 500 senior marketeers bij adverteerders, media- en creatieve agentschappen en mediabedrijven worden de kansen, uitdagingen en trends waarmee de sector te maken krijgt, besproken. In deze studie beschouwt 90% van de marketeers het meten en aantonen van de ROI als een belangrijke uitdaging. Uit de studie blijkt dat een groot deel van de sector (68%) het belang inziet van een juist evenwicht tussen kortetermijn- (d.w.z. verkoopresultaten) en langetermijnprestaties (d.w.z. merkgroei en merkvoorkeur).

    Lees meer over "Media – Het juiste evenwicht tussen korte- en langetermijn impact"
  13. 2020.jpg

    Kantar identificeert twaalf mediatrends voor morgen

    • 20-01-20
    • News, Survey,

    De Kantar 2020 Media Trends & Predictions beslaan een brede waaier van onderwerpen. Op basis van onderzoeken bij media-eigenaars en -uitgevers, reclamemerken en -agentschappen geeft Kantar een overzicht van de trends voor het komende jaar in bijna alle sectorcategorieën en markten over de hele wereld. Dit jaar telt de lijst 12 trends en voorspellingen opgedeeld in drie hoofdcategorieën: de technologische trends die het medialandschap veranderen; de plaatsen waar merken op een geloofwaardige manier aanwezig kunnen zijn; en de context en katalysatoren voor verandering.

    Lees meer over "Kantar identificeert twaalf mediatrends voor morgen"
  14. Sparkle12

    Sparkle nr. 12 – Vertrouwenscrisis en trends

    • 13-12-19
    • News, Survey,

    Sparkle is een initiatief van bpost, in samenwerking met UBA en ACC, specifiek voor marketing- en communicatiespecialisten.

    Lees meer over "Sparkle nr. 12 – Vertrouwenscrisis en trends"
  15. smart speaker.jpg

    Aankoopintentie smart speakers is reëel

    • 10-12-19
    • News, Survey, Insights,

    Wavemaker communiceerde de resultaten uit de tweede golf van zijn Voice Marketing Landscape-barometer. Die voerde Ivox vorige maand bij een steekproef van 1000 respondenten (18-59).

    Lees meer over "Aankoopintentie smart speakers is reëel"
  16. Screenshot 2019-12-10 at 16.39.09.png

    Wordt influencer marketing helemaal virtueel?

    • 10-12-19
    • News, Survey, Insights,

    Momenteel is de trend vooral voelbaar in de Verenigde Staten, maar volgens recent onderzoek door Hype Auditor, krijgen influencers almaar meer concurrentie van hun virtuele tegenhangers.

    Lees meer over "Wordt influencer marketing helemaal virtueel?"
  17. contenus news.jpg

    Minder dan 11% van de Belgische internauten betaalt voor nieuwscontent

    • 03-12-19
    • News, Survey, Insights,

    Als we WARC mogen geloven, dat zich baseert op de gegevens van YouGov en het Reuters Institute for the Study of Journalism, zou in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen het percentage surfers dat betalende nieuwscontent zegt te consumeren gedaald zijn van 14,1% vorig jaar tot 10,9% dit jaar.

    Lees meer over "Minder dan 11% van de Belgische internauten betaalt voor nieuwscontent"
  18. iStock-877326226.jpg

    Op welke trends wordt effectief ingezet in de marketingplannen 2020?

    • 02-12-19
    • Survey,

    ClearXperts ondervroeg meer dan 150 marketeers naar de marketing trends in 2020. Hoe ziet het marketinglandschap er op dit moment uit en wat zijn de verwachtingen voor volgend jaar? Vervolgens biedt het rapport ook technieken aan die de marketeer kan toepassen om de trends te vertalen in marketingstrategieën.

    Lees meer over "Op welke trends wordt effectief ingezet in de marketingplannen 2020?"
  19. Do not call me.jpg

    Ongewenste reclametelefoontjes: er is nog ruimte voor verbetering

    • 25-11-19
    • News, Survey

    Sinds 31 mei 2014 kan iedereen die niet meer voor commerciële doeleinden gebeld wil worden zijn nummer op de 'Bel Me Niet Meer'-lijst laten registreren. Het is de 'Robinson-lijst' van de telefonie. Elke telefoonabonnee heeft het recht om niet opgebeld te worden voor telefonische marketing. Ondertussen zijn er maar liefst 1.4 miljoen particuliere en professionele telefoonnummers op de lijst geregistreerd.

    Lees meer over "Ongewenste reclametelefoontjes: er is nog ruimte voor verbetering"
  20. Screenshot 2019-11-20 at 12.53.39.png

    Mediaconcentratie in Vlaanderen: crossmedialiteit is troef

    • 20-11-19
    • News, Survey, Insights,

    Gisteren publiceerde de Vlaamse Regulator voor de Media zijn rapport 'Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019'.

    Lees meer over "Mediaconcentratie in Vlaanderen: crossmedialiteit is troef"
  21. Diversity.jpg

    Inclusie, diversiteit en verantwoorde communicatie op EuropCom 2019

    • 18-11-19
    • News, Publication,

    Op 8 november 20019 organiseerde de Europese Unie een rondetafel rond inclusie en diversiteit in het kader van EuropCom2019. UBA heeft hierover al enkele initiatieven gerealiseerd en mocht in naam van de adverteerders het woord nemen.

    Lees meer over "Inclusie, diversiteit en verantwoorde communicatie op EuropCom 2019"
  22. ROI.jpg

    Advertenties die zowel prijzen als klanten winnen. Ontdek hier hoe…

    • 15-11-19
    • Survey,

    Tussen een puur creatieve of een efficiënte inhoud gaapt een enorm verschil, het hangt er maar vanaf of uw doel het winnen van prijzen of het winnen van klanten is. Maar… er is echter geen enkele reden waarom u beide niet zou kunnen combineren. Gebaseerd op honderdduizenden gegevens van analyses uitgevoerd zowel binnen het merk- als het creatieve domein, zijn er vier pijlers die ervoor zorgen dat reclame zowel creatief als efficiënt kan zijn. De vier pijlers zijn: onderscheidend zijn, een sterk merk zijn, een betekenisvol verschil overbrengen en de juiste emoties activeren.

    Lees meer over "Advertenties die zowel prijzen als klanten winnen. Ontdek hier hoe…"
  23. Video.jpg

    Video goed voor 50% van de programmatic reclamebestedingen in de States

    • 31-10-19
    • News, Survey, Insights,

    Volgens de Digital Video Advertising Trends 2019 Roundup van eMarkerter kijkt 71% van de Amerikaanse bevolking naar digitale video.

    Lees meer over "Video goed voor 50% van de programmatic reclamebestedingen in de States"
  24. IRG.jpg

    Key Learnings van het “Initiative for Real Growth” event

    • 31-10-19
    • Presentation, Survey, Insights

    Waar komt groei vandaan en hoe moet echte groei ondersteund worden? Frank van den Driest, oprichter van het “Institute for Real Growth”, ging hier dieper op in tijdens een boeiende ontbijtsessie bij Dolce La Hulpe. Kantar en UBA zijn initiatiefnemers van het “Initiative for Real Growth” event.

    Lees meer over "Key Learnings van het “Initiative for Real Growth” event"
  25. super_tree-3.jpg

    Kantar en UBA nodigen u uit voor een sessie van het Institute for Real Growth op 21/10

    • 08-10-19
    • News, Survey

    Waarin schuilt reële groei? Luister naar en bespreek de conclusies van Belgische en internationale growth leaders. Kantar en UBA nodigen u met veel plezier uit voor een gratis ontbijtsessie waar u in primeur zult ontdekken hoe u uw zaak duurzaam kunt laten groeien door uw strategie, structuur en leadership te herdefiniëren.

    Lees meer over "Kantar en UBA nodigen u uit voor een sessie van het Institute for Real Growth op 21/10"
  26. TV en ligne.jpg

    GlobalWebIndex: 39% van de televisietijd wordt online besteed

    • 25-09-19
    • News, Survey,

    Het laatste rapport van de GlobalWebIndex dat gewijd is aan online televisie (gebaseerd op bijna 140.000 respondenten uit 45 landen die bevraagd werden tijdens het eerste trimester) toont dat de tijd die daaraan besteed wordt, zoals verwacht aanzienlijk stijgt. Hij vertegenwoordigt vandaag 39% van het dagelijkse televisietotaal (versus 26% in 2013).

    Lees meer over "GlobalWebIndex: 39% van de televisietijd wordt online besteed"
  27. palmares.jpg

    Het Global Creativity Report van Cannes 2019

    • 24-09-19
    • News, Survey,

    De organisatoren van de Cannes Lions kondigen de online lancering aan van de 2019-editie van het Global Creativity Report.

    Lees meer over "Het Global Creativity Report van Cannes 2019"
  28. dépliants publicitaires.jpg

    90% van de Belgen leest reclamefolders

    • 23-09-19
    • News, Survey,

    Uit de jaarlijkse bevraging van marktonderzoeksbureau Profacts bij 1017 Belgen en het gebruik van reclamefolders in opdracht van BD myShopi, blijkt dat 91% van de Belgen reclamefolders leest en hier wekelijks gemiddeld 19 minuten aan besteedt.

    Lees meer over "90% van de Belgen leest reclamefolders"
  29. Screenshot 2019-09-16 at 14.52.13.png

    Helen Willems: "Mijn background moet het gewicht van het adverteerdersstandpunt in het CIM versterken"

    • 16-09-19
    • Survey,

    Aan de vooravond van de recentste NRS-studie van het CIM hadden we een ontmoeting met Helen Willems, de nieuwe voorzitter van het CIM, die gedurende haar hele carrière bij de adverteerder een centrale waarde nastreefde: samenwerking. Intern en met haar partners. Een goede zaak, want haar missie als voorzitter van het Centrum voor Informatie over de Media zal een flinke dosis empathie en empathisch gezag vragen. Met haar constructieve instelling is ze de geknipte persoon om de vereniging te helpen slagen in haar vele uitdagingen.
     

    Lees meer over "Helen Willems: "Mijn background moet het gewicht van het adverteerdersstandpunt in het CIM versterken""
  30. nathalie-taboch.jpg

    "Het is tijd om de media mix te herbekijken"

    • 16-09-19
    • News, Publication,

    Nathalie Taboch, General Manager d’Ebiquity, en Catherine Griffin, Head of research d’Echo, geven hun kijk op de belangrijkste conclusies van de studie 'Re-evaluating Media' en hoe dit kan bijdragen tot een versterking van uw merk.

    Lees meer over ""Het is tijd om de media mix te herbekijken""