Vertegenwoordiging

UBA vertegenwoordigt uw belangen met overtuiging, zowel naar de overheid als naar de relevante professionele, economische en maatschappelijke actoren. Wij komen op voor de rechten van de adverteerder. Alleen een sterke en representatieve UBA kan hierin investeren en dit waarmaken. Vandaar dat uw lidmaatschap zo belangrijk is.

De laatste Position Papers

  1. Enquete.jpg

    UBA ondertekent de EU praktijkcode betreffende desinformatie of nepnieuws

    • 31-10-18

    Uit de meest recente Eurobarometer-enquête blijkt dat nepnieuws volgens 83 % van de respondenten een gevaar vormt voor de democratie.

    Lees meer over "UBA ondertekent de EU praktijkcode betreffende desinformatie of nepnieuws"
  2. sustainable-communication.jpg

    UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren

    • 25-10-18

    Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.

    Lees meer over "UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren"
  3. influencers.jpg

    Aanbevelingen voor online influencers

    • 09-10-18

    Influencers worden meer en meer gevraagd om producten en diensten van adverteerders te promoten en/of ze aan te bevelen bij hun volgers. 

    Lees meer over "Aanbevelingen voor online influencers"
  4. Karim-debbah2.jpg

    UBA publiceert Belgian Digital Media Charter

    • 08-10-18

    In juni 2018 publiceerde UBA het Global Media Charter. Daarin identificeerde UBA acht aandachtspunten in de digitale media waar merken zich fundamenteel zorgen om maken. Vandaag neemt UBA het initiatief in haar ‘Belgian Digital Media Charter’ om voor elk van de probleemgebieden concrete criteria en aandachtspunten voor de Belgische markt uit te werken. UBA zet hiermee een belangrijke stap in de hervorming van de Belgische digitale advertentiewereld.

    Lees meer over "UBA publiceert Belgian Digital Media Charter"
  5. advertisers-agency.jpg

    De relatie tussen adverteerder en creatief bureau: 
een kwalitatief onderzoek van UBA en PitchPoint

    • 20-09-18

    Naar aanleiding van de oprichting van het Expert Community 'Agency Management', deed PitchPoint in opdracht van UBA een onderzoek bij een aantal grote adverteerders naar hun relatie met hun creatief bureau. In tegenstelling tot wat sommige internationale studies uitwijzen, zit de relatie tussen adverteerders en creatieve bureaus in België wel goed. Over het algemeen heerst er tevredenheid.

    Lees meer over "De relatie tussen adverteerder en creatief bureau: 
een kwalitatief onderzoek van UBA en PitchPoint"

Ons vakgebied staat sterk onder druk van allerhande belangenverenigingen en wordt meer en meer gereglementeerd.  Daarnaast bestaan er in België heel wat overlegorganen waar het belangrijk is dat de stem van de adverteerder gehoord wordt. 

We luisteren graag naar onze leden, peilen hun aandachtspunten en analyseren hun opinies. Op basis hiervan formuleren we duidelijke standpunten die we kenbaar maken aan alle relevante actoren. UBA is dan ook de gesprekspartner bij uitstek voor media-, beroeps-, sectorverenigingen en overheden. 

De UBA blijft de positieve rol van commerciële communicatie in economie en maatschappij benadrukken. Daarnaast reageren we op maatregelen die de efficiëntie en de effectiviteit van communicatie dreigen te ondermijnen. UBA treedt naar voor als een representatieve en verantwoordelijke woordvoerder van de adverteerders en als verdediger van eerlijke, respectvolle en duurzame communicatie.

Vragen? U kan terecht bij