Vertegenwoordiging

UBA vertegenwoordigt uw belangen met overtuiging, zowel naar de overheid als naar de relevante professionele, economische en maatschappelijke actoren. Wij komen op voor de rechten van de adverteerder. Alleen een sterke en representatieve UBA kan hierin investeren en dit waarmaken. Vandaar dat uw lidmaatschap zo belangrijk is.

De laatste Position Papers

  1. AudioVisual.jpg

    UBA pleit voor sterk televisielandschap

    • 18-02-19

    De commissie Media van het Vlaams Parlement organiseerde op 14 februari 2019 een hoorzitting over "de leefbaarheid van televisie in Vlaanderen". Chris Van Roey, CEO UBA, verkondigde er het standpunt van de adverteerder en definieerde de volgens UBA 3 grote uitdagingen voor het Vlaams televisielandschap.

    Lees meer over "UBA pleit voor sterk televisielandschap"
  2. Food

    Nieuwe reglementering op de RTBF over tv-reclame en online video's voor voedingsmiddelen

    • 12-02-19

    Vanaf 1 maart 2019 zullen de tv-spots voor voedingsmiddelen verplicht specifieke vermeldingen moeten bevatten. Een aantal adverteerders ontvingen hierover op 7 februari van de RMB een bericht waarin deze wijziging van het reglement over tv-reclame en online video's voor voedingsmiddelen werd aangekondigd.

    Lees meer over "Nieuwe reglementering op de RTBF over tv-reclame en online video's voor voedingsmiddelen"
  3. diversity.jpg

    UBA publiceert charter "Unstereotype Communication"

    • 29-01-19

    UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. De cijfers liegen er niet om. Eén Belg op vijf heeft een migratieachtergrond, het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen, en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. De samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. Toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen.

    Lees meer over "UBA publiceert charter "Unstereotype Communication""
  4. Enquete.jpg

    UBA ondertekent de EU praktijkcode betreffende desinformatie of nepnieuws

    • 31-10-18

    Uit de meest recente Eurobarometer-enquête blijkt dat nepnieuws volgens 83 % van de respondenten een gevaar vormt voor de democratie.

    Lees meer over "UBA ondertekent de EU praktijkcode betreffende desinformatie of nepnieuws"
  5. sustainable-communication.jpg

    UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren

    • 25-10-18

    Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.

    Lees meer over "UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren"

Ons vakgebied staat sterk onder druk van allerhande belangenverenigingen en wordt meer en meer gereglementeerd.  Daarnaast bestaan er in België heel wat overlegorganen waar het belangrijk is dat de stem van de adverteerder gehoord wordt. 

We luisteren graag naar onze leden, peilen hun aandachtspunten en analyseren hun opinies. Op basis hiervan formuleren we duidelijke standpunten die we kenbaar maken aan alle relevante actoren. UBA is dan ook de gesprekspartner bij uitstek voor media-, beroeps-, sectorverenigingen en overheden. 

De UBA blijft de positieve rol van commerciële communicatie in economie en maatschappij benadrukken. Daarnaast reageren we op maatregelen die de efficiëntie en de effectiviteit van communicatie dreigen te ondermijnen. UBA treedt naar voor als een representatieve en verantwoordelijke woordvoerder van de adverteerders en als verdediger van eerlijke, respectvolle en duurzame communicatie.

Vragen? U kan terecht bij