De economische bijdrage van reclame in Europa volgens een studie van Deloitte

Survey
screenshot_2017-01-17_11.12.16.png

Deloitte publiceerde een rapport over "The economic contribution of advertising in Europe". Deze studie, in opdracht van de WFA, is gebaseerd op een econometrisch model en op 17 jaar data van 35 Europese markten. De onderzoeksresultaten tonen o.a. dat reclame voor 643 miljard Euro bijdraagt aan het Europese GDP en zorgt voor een werkgelegenheid van 5,8 miljoen jobs.

Gemiddeld genereert 1 Euro reclame 7 Euro voor de Europese economie

In 2014 investeerden merken 92 miljard Euro in Europa in reclame. Dit genereerde een bijdrage van 643 miljard Euro aan het Europese GDP (Gross Domestic Product - Bruto Binnenlands Product), of 4,6% van het totale EU GDP.
Reclame draagt daarnaast ook bij tot een bredere economische groei en voedt de onderlinge competitiviteit tussen merken. Consumenten krijgen via reclame informatie over producten en diensten, wat hen helpt om keuzes te maken. Dit stimuleert merken om gedifferentieerde producten en diensten te creëeren en bevordert innovatie.

Reclame zorgt voor 5,8 miljoen jobs in de EU

Reclame is een belangrijke bron van tewerkstelling en zorgt voor 5,8 miljoen jobs (2,6% van de totale tewerkstelling) in Europa op drie manieren:

  • Er is de directe tewerkstelling in de productie van reclame, wat 16% vertegenwoordigt of bijna 1 miljoen arbeidsplaatsen. Dit is in de studie een conservatieve inschatting aangezien de in-house productie niet meegerekend wordt.

  • Daarnaast zijn er de talrijke jobs die reclame creëert in media en online business. Dit vertegenwoordigt 10% van de tewerkstelling of 580.000 arbeidsplaatsen in de EU.

  • Tot slot creëert reclame werkgelegenheid in de bredere economie. Dit vertegenwoordigt 74%.

Reclame heeft ook een maatschappelijke impact

Reclame zorgt ervoor dat de Europese burger aan een gereduceerde prijs -en soms zelfs gratis- toegang krijgt tot nieuws en ontspanning. De 92 miljard Euro die in 2014 geïnvesteerd is in reclame financiert rechtstreeks alle soorten inhoud.
Outdoor reclame financiert daarnaast infrastructuur zoals haltes voor het openbaar vervoer en ander stedelijk meubilair. Online zoekmachines helpen mensen om tijd en geld te besparen bij het zoeken naar informatie.
Zonder reclame zou de financiering van het merendeel van de media in het gedrang komen. Dit zou kunnen leiden tot bijvoorbeeld duurdere tv-abonnementen, minder aantal en minder kwalitatieve kranten, tijdschriften en radiozenders. Sport en cultuur zouden moeten zoeken naar alternatieve financieringsbronnen. En ook internetdiensten, e-mail en sociale media zouden betaald moeten worden door de gebruiker.

Conclusie

Reclame zorgt voor een belangrijke bijdrage aan de Europese economie, aan werkgelegenheid, innovatie, cultuur en ontspanning. Reclame ondersteunt de pluraliteit van media wat fundamenteel is voor de democratie.

Download de documenten in pdf.

Documenten

Research, Data & ROI Research Data & ROI Media & Touchpoints