UBA logo

AI for effective and trusted brands

Artificiële intelligentie transformeert in sneltempo de manier waarop marketeers hun strategieën en operaties vormgeven, en verhoogt de doeltreffendheid en productiviteit van hun communicatiecampagnes. Daarom biedt UBA een breed scala aan content en activiteiten rond dit thema, waaronder gidsen voor het optimaal gebruik van artificiële intelligentie, opleidingen over praktische aspecten evenals over de juridische en regelgevende kaders, en tal van artikels. Het doel is om merken te helpen artificiële intelligentie in te zetten om zichzelf te versterken en het vertrouwen van hun publiek te winnen.

12 principes voor verantwoord AI-gebruik in reclame

Het doel van deze richtlijnen is om merken te helpen artificiële intelligentie op een proactieve, ethische en verantwoorde manier te gebruiken doorheen de volledige waardeketen van reclame, met bijzondere aandacht voor de mens centraal, de bescherming van de consument en de garantie op transparantie.

AI guidelines advertisers_crop.jpg

Hoe UBA-merkleden vandaag al AI gebruiken

UBA deelt 12 belangrijke inzichten van Belgische marketingleiders over het gebruik van Artificiële Intelligentie. Het document biedt concrete inzichten, echte use cases en praktische tips om AI op een verantwoorde en effectieve manier te integreren in de merkstrategie.

AI-UBA-Memebers.jpg

Master Classes

Duik in de wereld van artificiële intelligentie met UBA. Ontdek ons exclusief opleidingsaanbod om AI op een doeltreffende en verantwoorde manier onder de knie te krijgen. Onze sessies behandelen de belangrijkste toepassingsgebieden van AI in marketing: juridische en ethische aspecten, tekst- en beeldgeneratie, evenals best practices voor een succesvolle implementatie.

AI_60 minutes_crop.png

Client agency contract met AI-gebruik inbegrepen

Als belangrijke spelers in de marketing- en communicatiesector is het essentieel om sterke relaties op te bouwen tussen merken en bureaus. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, hebben UBA en ACC, in samenwerking met het advocatenkantoor AdaStone, een nieuw standaardcontract ontwikkeld dat een solide basis biedt voor alle communicatie­samenwerkingen. Dit contract heeft tot doel de wederzijdse engagementen te verduidelijken, de bescherming van intellectuele eigendomsrechten te waarborgen en het verantwoord gebruik van artificiële intelligentie (AI) te bevorderen.

client agency contract new

Artificial Intelligence is een UBA Focus topic

AI is onderdeel van UBA Focus: ons kader voor alles wat vandaag relevant is, en wat onze sector van morgen zal vormgeven. Want de wereld verandert snel, dus als merkenbouwer mag je niet blijven stilstaan. UBA Focus helpt je inzoomen op wat belangrijk is.

Onze Artificiële intelligentie expert is Grégory

Grégory begeleidt de leden van UBA bij het verkennen en begrijpen van boeiende thema's zoals content, technologie en data. Sinds zijn komst naar UBA in 2016 brengt hij uitgebreide expertise mee dankzij zijn ervaring als strateeg en projectmanager digitale projecten voor grote merken en accounts.

Grég.jpg
Data & Technology Content Privacy Artificial Intelligence

Kennis & inzichten

  1. Hoe kan je je aanpassen aan de evolutie naar zero-click search?

    Op 21 november 2025 boog de UBA Exchange Community Content zich over de revolutie van zoekop...
    2 december 2025
    UBA Focus News
    Zero-click-search-marketing-GEO.jpg
  2. Hoe AI het landschap van paid search nu al verandert

    Tijdens een “60 minutes”-sessie presenteerde Jonas Geiregat, Senior Business Con...
    17 november 2025
    UBA Focus News 60 minutes
    PaidSearchAI.jpg
  3. Hoe zoekgedrag evolueert

    Tijdens een “60 minutes”-sessie presenteerde Cédric Cauderlier, Lead Digi...
    31 oktober 2025
    UBA Focus News
    SearchHabits_AI_Social_Forum.jpg
Ontdek alle artikelen

Master Classes

  1. Introduction to AI in marketing

    Wat zijn de belangrijkste praktische toepassingen van artificiële intelligentie in marketing?

    Online English
    UBA Focus
    AI in marcom.jpg
    Show event
  2. Customerproof copy evaluation

    Hoe evalueer je reclameteksten met AI als jouw sparringpartner?

    Offline Dutch
    UBA Focus
    Customerproof copy.jpg
    Show event
  3. Art of prompting in marketing

    Met welke technieken gebruik je AI nog efficiënter?

    Online French
    UBA Focus
    marketing digital 1.jpg
    Show event
Ontdek alle Master Classes

Blijf op de hoogte over Artificiële intelligentie

Met onze wekelijke nieuwsbrief houden we je op de hoogte van wat beweegt in de sector. Je kan je voorkeuren beheren in MyUBA.

UBA logo

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijke cookies 22 cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct te laten werken en worden daarom geplaatst zonder uw toestemming. We gebruiken ze bijvoorbeeld om onze website te beveiligen. Deze cookies laten u toe om te navigeren tussen de verschillende onderdelen van de website, om formulieren in te vullen. Indien u deze cookies blokkeert, is het mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website niet optimaal werken. We verzamelen geen persoonsgegevens met deze cookies en geven de verzamelde informatie nooit door aan derde partijen. Naast onderstaande cookies, worden er ook cookies geplaatst door onze partner Vimeo wanneer u gebruik maakt van ons aanbod Training 24/7.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren cookies 1 cookies

Deze cookies vergemakkelijken het functioneren van onze websites en maken het aangenamer voor de bezoeker en ervoor zorgen dat u een meer gepersonaliseerde surfervaring krijgt. Het zijn bijvoorbeeld cookies die bijhouden of u reeds gevraagd werd om deel te nemen aan een enquête zodat we u niet telkens opnieuw dezelfde enquête voorleggen of een cookie die u een gepersonaliseerde opmaak aanbiedt naar aanleiding van een vorig bezoek.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Analytische cookies 7 cookies

We gebruiken analytische-cookies om informatie te verzamelen over het gebruik dat bezoekers maken van onze website met de bedoeling de inhoud van onze website te verbeteren, meer aan te passen aan de wensen van de bezoekers en om het gebruiksgemak van onze website te vergroten.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Marketing cookies 6 cookies

Deze cookies worden geplaatst voor marketingdoeleinden en worden gebruikt om je surfgedrag te volgen nadat je onze website hebt bezocht en/of om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze cookies kunnen door ons of door derden op onze website worden geplaatst. Je bepaalt zelf of je toestemming geeft voor het plaatsen van dergelijke marketing cookies.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Externe cookies 8 cookies

Sommige cookies worden met instemming van UBA geplaatst door derde partijen met het doel bepaalde producten en diensten onder uw aandacht te brengen of om u rechtstreeks toegang te geven tot social media. Voor de cookies die deze externe partijen plaatsen, de informatie die ze daarmee verzamelen en het doel waarvoor die informatie wordt gebruikt, verwijzen wij naar de privacy verklaringen van deze partijen op hun eigen websites. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen en UBA heeft daar geen enkele zeggenschap over.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd